Hirdetés

Lépj egy nagyot: magyar Kickstarter-siker



|

Lapra szerelt, de nem bútor. Fűzni kell, de nem gyöngy. Gulyás Sára csináld magad cipői Kickstarter kampány segítségével hódították meg Amerikát.

Hirdetés

Nem vár a jó tündérre vagy egy gazdag mecénásra a mai gazdasági helyzetben egy okos művész, hanem kezébe veszi a sorsát, és megpróbálja maga összerakni a manufaktúrából sorozatgyártásra átálláshoz szükséges tőkét. Gulyás Sára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen készített diplomamunkáját fejlesztette tovább a legnépszerűbb közösségi finanszírozó oldal elvárásainak megfelelően.

Hirdetés


PC World: Honnan jött a lapra szerelt cipőd ötlete?

Gulyás Sára: A Pikkpack cipő projekt egy különleges, mindössze egy lapból szabott, a vásárló által összefűzhető könnyű bőrcipő, amit a magyar bocskorcipő inspirált. Mindig is érdekeltek a moduláris vagy változtatható tárgyak, amikor a viselő kicsit át tudja alakítani a táskáját vagy éppen a cipőjét. A Pikkpack különlegessége pedig éppen az, hogy a vevő maga állítja össze a két milliméter vastagságú bivalybőr felsőrészt és a süllyesztett varrású talpat. Az összefűzéshez két eltérő színű, pamut fűzőt használhat, és mindezt egy 30 dekánál nem nehezebb csomagban kapja meg.


És a Kickstarter kampány hogyan indult?

Elég régóta álmodoztam arról, hogy lesz egyszer a Kickstarteren projektem. Aztán a diplomamunkám elkészültével San Franciscóba utaztam, és a Pikkpackban jártam a várost, ahol lépten-nyomon megállítottak, hogy vajon hol vettem ezt az ultradivatos és menő darabot. Ez, illetve egy amerikai barátnőm biztatása adta a végső lökést a közösségi finanszírozás elindításához. Kis noszogatás után végül megalapítottuk a párommal, Andrással és egy közös amerikai barátunkkal, Callie-vel az amerikai céget, mivel Magyarországról nem lehet kampányt indítani. Bár már kezdenek Európában is nyílni a Kickstarter kapui, még mindig a cégalapítás az egyetlen út.


Okozott-e ez problémát?

Rengeteg volt a papírmunka, és emiatt folyamatos csúszásban voltunk, de igyekeztük jól kihasználni a felszabadult időt. Csak a kampány előkészítése körülbelül nyolc hónapig tartott, két emberrel, napi nyolc órában.


Mi kell egy jó kampányhoz?

Egy ilyen kampányt csak tudatosan lehet indítani. Ha vállalsz valamit – a mi esetünkben termékek legyártását –, nagyon pontosan kell előre tudnod, hogyan fogod kivitelezni, ha sikerül. Nálunk például a megfelelő anyagok, a gyártó és a technológia megtalálása emésztett fel rengeteg időt. Ezen kívül a sikerhez elengedhetetlen egy kifejező videó, amely bemutatja a csapatot, a terméket, és hogy mire kell a támogatás. Kell egy figyelemfelhívó kép is, ami arra készteti a böngészőt, hogy kattintson. Ezen a képen kellett a Pikkpack esetében elmondani, hogy a cipő lényege az origami mivoltja.


A hasonló ötletekkel lehet kitűnni, mert akkor vesznek észre, ha a terméknek hangulata és története van. De ezzel még nincs vége. Nem dőltünk hátra, amikor a projektünk felkerült a Kickstarterre, hanem folyamatosan dolgoztunk, hogy láthatók legyünk. Napi 30-60 e-mailt küldtünk ki, és minden közösségi oldalon jelen voltunk. Így sikerült többek között az amerikai Fast Companyre vagy PSFK-re, Gizmagre is kikerülnünk, illetve az olyan dizájnoldalakra, mint például a Designboom, a Design Milk és az Ecouterre. Így sikerült végül a kitűzött 17 000 dollár helyett 20 000 dollárt gyűjteni, és legyártani az első kétszáz pár Pikkpackot.


Milyen terveid vannak a jövőre?

Most már új termékeken és a webshop elindításán dolgozunk. Folyamatosan járunk ötletversenyekre és meetupokra, illetve keressük az új befektetőket.


Mit tanácsolnál azoknak, akik most terveznek belevágni egy kampányba?

Ha valaki úgy érzi, hogy tanulni akar – leginkább önmagáról –, akkor vállalkozzon. Ez az egyik legnehezebb dolog a világon. Minden lépés új, minden ismeretlen, néha még félelmetes is, viszont ha sikerül, nagyon nagy örömmel tölt el. És a kickstarteres sikernek sincs igazi titka. Mert ha olyat készítesz, amit az emberek szeretnek, azt meg fogják venni.


Névjegy

Gulyás Sára több mint tíz éve foglalkozik bőrtervezéssel. Az ökodizájn lelkes képviselőjeként természetes anyagokból készít változtatható használati tárgyakat. Járt a MOME képzése keretében az Erasmusszal Barcelonában, műveit pedig – Budapesten kívül – Párizsban, Londonban, Prágában és Lipcsében is kiállították már. Legutóbb Bécsből hozott haza egy értékes díjat, és a Pikkpack bekerült a neves Virtual Shoe Museum gyűjteményébe.

 

Hasonló érdekességeket olvashatsz az aktuális PC Worldben is. Éves előfizetéssel ráadásul most 6 960 forintot is megspórolhatsz!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.