NVIDIA GeForce GTS 450 - Fermi a középkategóriának

A mai naptól újabb taggal bővült ki az NVIDIA Fermi architektúrájú kártyáinak családja. A GeForce GTS 450 az elődnek számító GTS 250 által kitaposott ösvényen halad tovább, ám egyelőre még nem tudni, mekkora sikerre számíthat a DX11-es Radeonok ellenében.

Kategóriák: Fókusz, Grafikus kártya

Szerző: Gyepes Máté 2010. szeptember 13.

Míg az AMD egyes partnereitől sorra szivárognak ki a HD 6000-es szériába tartozó vezérlők mérnöki példányairól készült fotók, addig az NVIDIA hivatalos bejelentésekkel próbálja meg magához édesgetni a felhasználókat. A GeForce GT 420-ról még a múlt héten rántották le a leplet, ám a start meglehetősen csendesre sikerült. Ennek oka, hogy a 48 darab stream processzort tartalmazó GF108-as magra épülő termék csak a rendszerépítők számára lesz elérhető, kiskereskedelmi forgalomban tehát nem találkozhatunk vele; legalábbis ebben a formában semmiképp.

 

 

A GTS 450 viszont a mai nappal óriási készletekkel ostromolja meg a piacokat, az NVIDIA grafikus kártyákat forgalmazó gyártók közül mindenki több alap és túlhajtott modellel is elkészült a startra. Még nem tudni, hogy a DX11-es Radeonok tavalyi előretörése ellenére sikeres GTS 250 sikerét meg tudja-e ismételni ez a fejlesztés, mindenesetre a fő célt teljesített az NVIDIA: itt az első, megfizethető áron kínált Fermi, aminek teljesítményére sem lehet panasz.

 

 

A tesztek jelenleg is zajlanak szerkesztőségünkben, de talán még konkrét értékek nélkül is elmondhatjuk, hogy aki netán csak azért gyűjtött GTX 460-ra vagy erősebb modellre, mert nem lesz olcsóbb, de még mindig elegendő erővel rendelkezi variáns, az most abbahagyhatja a spórolást. A 192 darab stream processzorral - más néven CUDA maggal - felszerelt GF106 lapka továbbra is a TSMC 40 nanométeres gyártósorain készül, illetve felépítését tekintve a GF104 leszármazottjának tekinthető. A kevesebb végrehajtóegységnek köszönhetően a lapka mérete jóval kisebb lett, a már publikált tesztek szerint azonban az AMD "Juniper" magja még kisebb területre szorul.

 

 

A hivatalos, a gyártó által közölt adatok és a blokkdiagram szerint a GF106-ra épülő GTS 450-eseken 128 bites memóriabusz található, ami megfelel a kategória kívánalmainak, a HD 5700-as Radeonok is hasonló szélességű - ellenben más elven működő - memória kapcsolattal rendelkeznek. Valójában azonban nagyobb lehet a tényleges, a magban található memória csatornák száma, ugyanis a kártyák nyomtatott áramköreinek hátlapján két üres RAM-helyet látni, ami egy újabb 64 bites csatornát feltételez, amely nyilvánvalóan letiltásra került. Hogy a későbbiekben ezt a "rejtett tudást" kihasználhatják-e a partnergyártók, nagy mértékben függ a széria sikerétől és a konkurencia válaszától is, ám nem szabad elfeledni, hogy a napokban történt egy árcsökkentés is, amely a 192 bites memóriabusszal szerelt, 768 MB-os fedélzeti memóriával érkező GTX 460-akra vonatkozott. Egy erősebb GTS 450-es modell talán még befér árban a 336 darab CUDA maggal szerelt alapverziós 460-asok alá.

 

 

A VRAM mérete egyébként 1 GB lehet kezdetben, később azonban minden bizonnyal várhatók duplázott memóriával tervezett változatok is. A gyártóktól egyelőre csak GDDR5-ös modulokkal készülő típusokat láttunk, de mivel az NVIDIA a GDDR3-as lapkákat is ajánlja a GTS 450-hez, ezért például az ún. low-profile kártyákon valószínűleg ez utóbbiakat fogják használni a mérnökök. A kártya egyébként hivatalosan 106 W-os TDP-vel kerül forgalomba, aminek köszönhetően elég egy 6 tűs PCIe-tápcsatlakozó is az üzemeltetéséhez. A referencia hátlap a nagyobb Fermi-kártyákon látottakkal egyezik meg, de már most feltűntek azok az egyedi NYÁK-kal gyártott kiadások, amelyeken DisplayPort vagy D-Sub kimenet is található.

 

Részletes adatok:


Lapka: NVIDIA GF104

Gyártástechnológia: 40 nanométer

Stream processzorok: 192 darab

Magórajel: 738 MHz

SP-k órajele: 1566 MHz

Memóriabusz: 128 bit

Memória méret, típus: 1 GB GDDR5/GDDR3

Memória órajel: 3600 MHz GDDR5 (effektív)

TDP: 106 W

Tápellátás, csatolófelület: 6 tűs PCIe, PCI Express 2.0

 

Az NVIDIA nem titkoltan a HD 5750-es Radeonokat támadja meg az újdonsággal, amely nemcsak a teljesítményt, hanem az árazást tekintve is igaz. A tesztlaborunkban vendégeskedő tesztkártyák közül az ASUS TOP verziója a legerősebb, azonban még nem kapható hazánkban. A Gigabyte GV-N450OC-1G viszont igen, végfelhasználói ára körülbelül 39-40 ezer Ft környékén tetőzik. Aki viszont igazi olcsóságokra vágyik, annak ismét a Gainward kínálatából érdemes választani, az alapmodell 34000 Ft-ba, míg a Golden Sample kiadás 36000 Ft-ba kerül.

 

Hamarosan konkrét teszteredményekkel is szolgálhatunk, illetve az egyes vezérlők közti különbségekre is ki fogunk térni. Addig is kíváncsiak vagyunk véleményére, a főoldali szavazásunkban arra keressük a választ, vásárolna-e GTS 450-es GeForce-t Radeon helyett.

Grafikus kártya

Nvidia GeForce GTS 450 galéria

Kommentek A hozzászóláshoz jelentkezzen be!

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szerkesztőség és a szolgáltatás üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal! A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat szerkesztőségünk bármikor törölheti.

ekekapa 2011-12-24 20:42:33

Nagyon király egy kártya.

Válasz

Skizoframes - Fail?! 2010-09-25 15:25:17

Háááááááááát, akár jobb is lehetne...

Válasz

noPublicFG 2010-09-25 00:09:12

Ez a kártya egy nagy nulla. Kb egyenlő a gts250-nel, csak dx11-et kezel. Semmi előrelépés. Grat Nvidia, újabb rókabőr!

Válasz

Order89 2010-09-18 17:59:33

Nagyon komoly:D

Válasz

Guts1983 - FilmMagazin 2010-09-17 17:55:38

...válasz Vanek_ur 30. kommentre:
 
Mindenki nyugodjon meg: nem vagyok inkognítóban az Asus Magyarország képviselője, és az nVidia szószólója, csak egy egyszerű felhasználó! Csupán leírtam a véleményemet, amit Én így látok és érzek, hozzáteszem ez még azelőtt volt, hogy a tesztet láttam volna a kártyáról! És vallom azt is, hogy egymás véleményét azért tartsuk tiszteletben! Köszi a linket, elolvastam a tesztet a VGA-ról, és igaz, hogy mondhatni csalódást keltett, de azért egy \"Ajánlott\" cédulával csak ellátták... Most nem szeretnék ebbe a DX9-10-11-féle dologba belemenni, ezen hozzászólásokra reflektálni, mivel nem is ez a cikk témája, másrészt oldalakon keresztül lehetne eszmét cseréni ilyen téren, amelyet most inkább kihagynék! Viszont oPAIRx7 hozzászólásával teljesen egyetértek, főleg ami az első mondatot illeti! Jómagam is Win7-et használok, de természetesen volt XP-m, Vistám is, de bátran kijelenthetem, hogy mind közül-mivel van összehasonlítási alapom-a legújabb OP-rendszer viszi a prímet! Mindegyiket szeretem, kedvelem valamiért, csak úgy, mint a rengeteg VGA-t; van, amelyik ebben jó, van amelyik abban, de kinek mik az igényei. Tudom és megértem, hogy rablásnak tűnhet ez a gyors generációváltás, ezeknek a nem kihasználása, és az a töméntelen mennyiségű grafikus kártya, amelyekkel a gyártók elárasztják a piacot, de ez a pénzről szól, ennyi! Igény és kereslet van rá, ez tény, a kérdés már csak az: te is beállsz a sorba, és hagyod magadat sodorni az árral, vagy nemet mondasz és megköszönöd: mondván nekem ennyi elég! Lehet szeretni és utálni ezt a marketingpolitikát, de egyet nem tudunk megtenni: semlegesek maradni iránta, hiszen valamelyik mellett el kell kötelezned magadat, én így látom.

Válasz

E-100 2010-09-17 17:28:00

...válasz Dexter19 21. kommentre:
 
Persze mediumon visz nagyrészt mindent!

Válasz

oPalRx7 2010-09-15 08:28:17

aki a Win7-re csak annyit tud mondani hogy más kezelőfelület, meg dx11, az még a felszínét se látja a dolgoknak de kell is nekik a 2 Giga ram swappolása a HDD-re, kitartást a türelmükhöz plusz feature hogy nem is mindent a procinak kell megtennie :D példa: Atlon XP 1800+ és HD2600AGP comboval 1080p filmet nézni akadás nélkül?

Válasz

Spirit- 2010-09-14 11:34:05

...válasz Vanek_ur 31. kommentre:
 
De ez nem változtat azon a tényen, hogy a dx11-es kártyák pofátlanul drágák. A win 7-et is próbáltam, de kivágni arra azért 40k-t mert más stílusú a kezelőfelület, azért nem éri meg.

Válasz

Vanek_ur 2010-09-14 11:24:55

...válasz Spirit- 28. kommentre:
 
Neked is a lentebbi tesztet ajánlom; ott írnak a DX verziók közti különbségekről is, és látni egy-két olyan játéknál az előnyt is (bár van olyan játék is, aminél semmi különbség nincs, csak \'lassítás\'). De persze, ettől függetlenül a Te véleményed, az a Te véleményed (még akkor is, ha nincs igazad). A Vista soha nem volt \"isten\", csak a DX10 plusz lehetőségeit emelték ki (ami pedig egészen addig lehetőség marad(t), amíg a programozók nem (voltak) hajlandóak támogatni azokat); és a 7 sem az, csak most már elmondható, hogy jobb, mint az XP - legalábbis elég sok dologban ahhoz, hogy az ember (ha tud) váltson (én sem tudtam még váltani, mert nincs pénzem a 7-re; meg ha lenne, akkor is sajnálnám, mert rövidesen itt a 8 - bár nem hiszem, hogy addigra lenne DX12). A DX11 pedig ismét hozott új és jobb fícsöröket; de mint a DX10 esetén itt is az az igaz, hogy kell hozzá a programozók támogatása, hogy arra írják meg (és most már van olyan játék, ami nem készül el DX9-re; így lassan azoknak is váltaniuk kell, akik kifejezetten XP fanatikusok).

Válasz

Vanek_ur 2010-09-14 11:16:06

...válasz Guts1983 26. kommentre:
 
Erősen marketingszagú a hozzászólásod; ráadásul nincs is igazad a GTS 450-et illetően. Erre egy példa: teszt

Válasz

Spirit- 2010-09-14 10:57:46

Néhány éve még a vista dx 10 kombót éltette mindenki, hogy mekkora királl, utána jött a win7 dx11, akkor a vista hirtelen fos lett, a win7 meg az isten. Holott egyik se ér semmit sem. Én maradok az xp-nél és a dx9-nél, mert nem hagyom, hogy kilopják a pénzt a zsebemből.

Válasz

Spirit- 2010-09-14 10:50:22

35-40000 ft? LOL Azért elég durva. Ez a kártya alig gyorsabb mint a 250gts, ami már jó ideje 30000ft. Ez a vga generáció (hd5****, gf 4**) egy hatalmas nagy szégyen, semmi másról nem szól, hogy dx 11 és az jó meg minden, csak fizesd meg. Egy dx9-es és a dx11-es mód között úgy van alig látható különbség, ha csinálsz 2 screenshotot, aztán megpróbálod kitalálni, hogy melyik a szebb.Egy 275 gtx gyorsabb dx9-es módban mint egy 460 gtx, aztán alig van köztük látható különbség. A 460 gtx-re ránézel, az egy kicsi, középkategóriás kártya, nem ilyen 60k-s lósz*r. Na majd nemsokára jön a win8, ahhoz meg majd dx 12 lesz, akkor majd rohanhattok a boltba olyan kártyát venni, aztán semmivel nem lesztek előrébb. A hd 5870 1éve jelent meg, azóta meg még drágult is? Röhej...

Válasz

DjAtis 2010-09-14 08:39:35

Szerintem széppen lassan fel fog jönni az Nvidia, ezt a hattyúk halálát már 1x eljátszotta az FX szériánál!

Válasz

Guts1983 - FilmMagazin 2010-09-13 22:58:44

Az NVIDIA nem aprózza el: látszik, hogy a megtépázott és hányatott sorsú VGA gyártó óriás lassan, de biztosan tör a csúcs felé, miközben szép lassan, minőségi és erős, kiváló ár-érték aránnyal rendelkező grafikus kártyákkal árasztja el a különböző szegmenseket. Talán a legnagyobb sikerük az új architektúrájú, Fermi kódnevű VGA-kban a GTX460-as-amelyet jómagam is kiszemeltem magamnak-, amely remek teljesítménye, pénztárcabarát árcédulája miatt komoly vetélytársa a konkurens, hasonló tudású Radeonoknak! Ez az új, 450-es is igazán impozáns kártya lesz, már ami a specifikációkból kiderült. Az alapból egy gigányi memória nagyon jól hangzik, és ha később ezt még duplázzák is... A középkategória új királya is lehet. Végre egy olyan VGA, amely árát és tudását tekintve sok felhasználóhoz eljuthat, hiszen nem mindenki engedheti meg magának azt a luxust, hogy száz ezer Ft feletti kártyát vásároljon! Csak így tovább!

Válasz

Indorial 2010-09-13 20:08:59

Nekem 9600 GT OCm van, ami még máig elég 1024es játékokhoz...jó van pár kivétel mint pl crysis, de annak nem elég egy csúcskártya sem Kivárom a következő VGA generációt mindkét gyértótól és ha az akkori középkategóriában lesz valami jó vétel max akkor fogok újítani...

Válasz

slipknotboy 2010-09-13 20:08:50

aszta perecta nagyon brutal

Válasz

Szajmon91 - Simon Mondja 2010-09-13 20:03:25

...válasz Vanek_ur 22. kommentre:
 
Értem, akkor a \"régebbi\" alaplapba is lehet újabb vga-t rakni. Most van tervbe véve egy kis gépfejlesztés, ezért kérdeztem, de a közelemben lévők nem tudták biztosan. Neten nézelődtem, de 2.0-ás PCI express-es alaplappal nem találkoztam még, ezért volt a hezitálás. Köszönöm a választ!

Válasz

Vanek_ur 2010-09-13 19:51:31

...válasz Szajmon91 19. kommentre:
 
Természetesen. Bár nem tudja kihasználni a PCI-Express 2.0 előnyeit (pl.: megnövelt sávszélesség), de megy 1.x alaplapban is.

Válasz

Dexter19 2010-09-13 19:31:25

Nekem is 9800GT-m van és még bőven elég játékra is 1 darabig le se cserélem az tuti

Válasz

E-100 2010-09-13 19:18:47

...válasz smoke04 15. kommentre:
 
Nem hinném már!

Válasz

Szajmon91 - Simon Mondja 2010-09-13 18:24:39

Amúgy ez a PCI Express 2.0 kompatibilis a PCI Express korábbi verziós alaplapokkal?

Válasz

Vanek_ur 2010-09-13 17:37:41

...válasz Matteo_GS 17. kommentre:
 
És nem is ezek voltak az utolsó ilyen dolgok (egyébként azt hiszem, mobil fronton is van olyan \'új\' ATI, ami átnevezett előző generációs - vagy még 4k-s korszakból emlékszem ilyenre?); állítólag a HD 6770 az 5770 átnevezett verziója lesz.

Válasz

Matteo_GS - ASUS 2010-09-13 15:39:27

...válasz smoke04 16. kommentre:
 
Voltak trükkök ATI-nál is, de talán a legemlékezetesebb a Sapphire-féle 128 bites 9800 Pro. Abból kisebb botrány is lett, mert a dobozon sehol nem volt feltüntetve ez a jellemző, a kártya meg nyilván lassabb volt, mint az eredeti.

Válasz

smoke04 2010-09-13 15:01:32

...válasz gyufa0203 13. kommentre:
 
Én utoljára akkor hallottam atitól ilyet mikor a 8500-t nevezték át valamire asszem! De nem tom jól emlékszem-e!

Válasz

smoke04 2010-09-13 15:00:08

...válasz E-100 14. kommentre:
 
1024*768-hoz elég lett volna még egy ideig a 9800gt is!

Válasz

E-100 2010-09-13 13:50:37

...válasz Matteo_GS 8. kommentre:
 
Hát az nvidia majd bolond lett volna elmondani hogy átcimkézett kártyáról van szó, pedig a GS lehozta a cikket, hogy az nvidia átcimkéz dolgokat mert egyenlőre nincs új ötletük, nekem 9800GT-m volt, de arra sem volt panasz, de a mostani GTX275-re sincs, én 1024-nél nem játszok nagyobb felbontáson soha, így nekem elvileg ha fejleszteni kellene elég lenne egy erősebb processzor!

Válasz

gyufa0203 2010-09-13 13:48:54

...válasz E-100 12. kommentre:
 
Ebbe igazad van, Atinál nem igen hallottam ilyen \"megoldásokról\".

Válasz

E-100 2010-09-13 13:47:32

...válasz gyufa0203 9. kommentre:
 
Igen, de ez főleg az nvidianal volt!

Válasz

gyufa0203 2010-09-13 13:41:04

...válasz Matteo_GS 10. kommentre:
 
Hát az biztos, hogy működni fog még egy jó darabig. Kíváncsi vagyok erre a kártyára azért.

Válasz

Matteo_GS - ASUS 2010-09-13 13:38:14

...válasz gyufa0203 9. kommentre:
 
Így van. A múltban is működött - még durvábban -, a jövőben is működni fog.

Válasz

gyufa0203 2010-09-13 13:35:49

...válasz Matteo_GS 8. kommentre:
 
Ezt mindenhol meglehet játszani manapság, hogy átcímkéznek dolgokat, és eladják.

Válasz

Matteo_GS - ASUS 2010-09-13 13:23:14

...válasz E-100 6. kommentre:
 
Csak épp a felhasználók többsége, nem tudta, hogy mi is valójában a GTS 250. Egyébként pedig 9800GTX átcímkézve. Szóval erős középkategóriás cucc volt, komoly PhysX kampánnyal, vitték is mint a cukrot.

Válasz

smoke04 2010-09-13 13:21:34

...válasz kiscsike 5. kommentre:
 
Lehet de nekem az i5 drága! Akkor már inkább veszek egy athlon 2 x4-et! Jobbat úgy se tudok venni ennyi pénzért többet meg nagyon tudok rá költeni meg őszintén szólva nem is akarok!

Válasz

E-100 2010-09-13 12:43:43

Nem értem a GTS250-nek milyen sikere lehetett:D amikor az nvidia szokás szerint egy átcimkézett tuningoltabb 9800GT volt:D akkor ez a GTS450 vajon milyen lehet?:D az nvidia sorba adja ki a kártyáit DX11 alatt, de aki DX11-et akar, a többség ATI-ban gondolkodik!

Válasz

kiscsike 2010-09-13 12:17:27

Nemfeltétlenül kell még a 4 mag. Egy kétmagos i5 is bőven megálja a helyét. Persze hosszabb távon egyértelmű a kérdés

Válasz

smoke04 2010-09-13 11:44:14

Nekem csak egy jó 4 magos proci kéne meg egy új alaplap hozzá, meg pénz hogy meg is tudjam venni! :P Még mindig bírja a 4830-asom, szóval engem nem izgat, bár érdekel, hogyan alakulnak majd az erőviszonyok!

Válasz

kiscsike 2010-09-13 11:40:43

Vagy mégis?

Válasz

kiscsike 2010-09-13 11:18:34

Hát nem istenbizony,hogy a kis 4870 es vapor-omat oda adnám érte. Dx11 ide vagy oda.

Válasz

LASZLOBOY 2010-09-13 10:57:07

Valahogy elfogadnám.

Válasz