Hirdetés

A nagy DX12-ködösítés



|

Érkezik a Windows 10-zel a DirectX 12 és a legtöbb GPU már most támogatja. De mit jelent a „támogatás” és számít-e ez egyáltalán?

Hirdetés

Három szereplő közül az egyik minket is érint: Intel, AMD vagy NVIDIA. Mindhárom cég készít PC-s GPU-t, és abban is megegyeznek, hogy mindhárom állítja, termékei támogatják a DirectX 12-t. Ez nagyon fontos már most, de hamarosan, az újabb játékok megérkezésekor égetően kritikus lesz, csak éppen ott a kisbetűs rész, ami miatt sokan nagyon bosszúsak, miszerint nem mindegy, „mennyire támogatja” a DX12-t az adott GPU. Pedig lehet örülni a DX12-nek, legyen akár többéves videokártyánk.

Hirdetés


A DirectX 12

Az új, Windows 10-zel érkező DirectX 12 API fontos lépés és ezúttal ez nem elcsépelt marketingszöveg: 6 éve, a Windows 7 megjelenése óta nem frissült alapjaiban a DirectX – az a programozási felület, amelyet minden játék használ. Márpedig a DX12 alapjaiban reformálja meg mindezt, vagyis a PC-s játékvilágot. Ez persze kezdetben még nem fog számítani, de idővel, az új játékok érkezésével megtapasztaljuk, mekkora előrelépés az új API. A felépítésben történt a legfontosabb változtatás, így a játékmotorok sokkal közelebb kerültek a hardverhez – kevesebb a biztonsági kerülőút, a szoftveres fék. A mára igen szűkössé vált szoftveres határokat is alaposan kitolták, így a látványt tovább növeli, hogy akár azonos videokártyán a DX11-hez mérten nagyságrendekkel több tárgy megjeleníthető lassulás nélkül.


Igen ám, de ott az apró betűs rész, és ebből hamar kiderül, hogy jelenleg egyetlen olyan videokártya sincsen a piacon, amely 100 százalékban támogatná a DX12-t. Ez pedig sok gondot okozhat a későbbiekben, de egyelőre igazán jó hír.


Feature level vs új verziók

A DirectX-nél szolgáltatási szintek is vannak, amelyek egy-egy nagyobb DirectX verzión belüli javításokat jelölnek. Ilyenkor jó hír, ha a videokártyánkon dolgozó GPU támogatja ezt, mert ez azt is jelenti, hogy az újabb effekteket hatékonyabban hajtja végre. De az sem világvége, ha nem kezeli ezt a feature levelt a GPU, mert ilyenkor is hibátlanul lefutnak az effektek, csak éppen kevésbé hatékonyan hajtja őket végre a régebbi GPU vagy az adott effekt nem jelenik meg az egyébként jól futó játékban.


Jó példa erre az NVIDIA oldala, ahol látszik, a Fermi és a Kepler ugyan támogatják a DX11.1-et, de csak DX11-es feature szinten, mivel két funkció hardveres támogatása kimaradt. Az AMD GCN architektúrája már az 1.0-tól (HD7000 széria) kezdve DX11_1-es, de csak az újabb, GCN 1.1 és frissebb GPU-k fogják DX12_0 feature szinten kezelni a DirectX 12-t. Ez sem teljes értékű, ahogy ugyanezen a szinten van a GTX 750 Ti is. A Maxwellből azóta készült egy újabb széria is, amely papíron valóban DirectX 12_1 feature szinten van (ez a legújabb, mindent magába foglaló szint), de igazából innen hiányzik néhány szolgáltatás, amely éppen az AMD vonalon található meg (aszinkron shaderek a párhuzamos grafika és számításhoz). Persze az AMD-nél cserébe más szolgáltatások támogatása hiányzik. Igazából egyik cég sem hazudik, csak éppen egyik GPU sem támogat minden DX12_1 szolgáltatást.


Miért örüljünk a DX12-nek?

A DirectX 12 támogatást nem úgy kell érteni, mint a régebbi API-verzióknál. Akkor még úgy volt, hogy csak az használhatta ki az új API bármelyik adottságát, aki vásárolt egy 100 százalékig kompatibilis, új kártyát. Mindenki más a régebbi szabványba kényszerült vissza. A DirectX 12 azért lesz fontos mindenki számára, mert régebbi kártyával is látványos javulást láthatunk. Itt nem feltétlenül új, eddig nem látott effektekre kell gondolni: a DX12 jobb CPU-kihasználtságot, kevesebb felesleges adatcserével jobb 3D teljesítményt és hatékonyabb több-GPU-s működést hoz.


Ezeket régebbi kártyákkal is akár már a hamarosan érkező címeknél kihasználhatjuk, aminek az eredménye jobb sebesség lesz feljebb tekert részletesség mellett is. Persze fontos, új szolgáltatások is érkeznek a DX12_1-gyel, amelyeket a játékok ki fognak használni – de majd csak 1-2 év múlva, addig pedig még temérdek új videokártya érkezik, sőt, mire a DX12 meghatározó lesz, két teljes GPU-generációval előrébb is fogunk járni (itt remélhetőleg nem átnevezéses generációról lesz szó). Ezért fejlesztette ki a Microsoft a „Feature level”eket – így akár többéves GeForce vagy Radeon kártyát is DX12-képesnek ismer fel majd a Windows 10-es PC, így a fontosabb tulajdonságokat azonnal ki is tudjuk majd használni – ezek pedig szebb látványt, jobb teljesítményt hoznak a régi hardveren is.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.