IPS vs TN - melyik a szemrevalóbb?



|

Mindegyik paneltechnológiának vannak fanatikusai: akik imádják és akik gyűlölik. Megmutatjuk, melyiket mikor érdemes választani.

Ahogy az PC vásárlásnál az alaplap eldönti a platformot és egy halom szolgáltatást, úgy a monitorvásárlásnál a panel eldönti, hogy elsődlegesen milyen feladatra lesz a legalkalmasabb a kijelző. Hosszú évekig nem volt ezzel különösebb gond, mert a TN volt az elérhető, az IPS a méregdrága és csak elvétve volt egy-egy más megoldás (VA). A technológiák azonban rengeteget fejlődtek, megjelent sok új szolgáltatás is, így ma már nem állnak meg a régi ajánlatok, csakis az alaptézis, miszerint a panel megválasztásával már nagyjából be is lőttük, milyen felhasználásra keressük a monitorunkat.

 

TN: mindent a játékosokért

A TN technológia viszonylag régóta jelen van a piacon, és – noha sok mindenben javult – pár dologban továbbra is ugyanarra számíthatunk. A legfontosabb ezek közül, hogy a betekintési szög továbbra sem a legjobb: a 170/160 fok főleg nagyátlójú monitornál és olyan esetben fog gondot jelenteni, ahol egyszerre többen is néznék a monitort. A mai TN paneleknél szerencsére már javult valamelyest mindez, és például oldalról, illetve felülről nézve nem vált át negatívba a kép, viszont ha kicsit is feljebb van egy ilyen kijelző, ne várjunk túl jó eredményt. Először a kép felső részének a fényereje és kontrasztja mászik el, majd a színek változnak meg és végül a kép is negatívba vált. Jó tanács tehát, hogy TN paneles monitort úgy állítsunk be, hogy pont szemmagasságban vagy annál lejjebb legyen.

 

 

A másik tulajdonság hasznos, ez pedig a válaszidő. A TN panelek között ma már kevés olyan van, amelyik nem 1 ms-ot ad meg GTG átmenetre. Ez roppant hasznos és gyorsmozgású játékoknál bizony szükségünk is lesz rá, ha hardcore játékosok vagyunk. Emiatt is történt meg az, hogy a G-Synces monitorok TN panelt kaptak, hiszen itt kifejezetten a játékosoknak tervezett kijelzőről van szó, ahol a színhűségnél fontosabb a reakcióidő. A frissítés is a TN-nél lesz jobb, de ez is szintén a játékosok számára jelent majd komoly előnyt. A G-Synces vagy aktív 3D-s kijelzők a szokásos, 60 Hz-es frissítés mellett képesek 120 és 144 Hz-es képfrissítésre is, amellyel tényleg folyamatos lehet minden mozgás és a G-Syncet aktiválva a képtorzítás, illetve akadozás miatt sem kell aggódnunk.

 

 

A 144 Hz és a G-sync azonban van egy másik, frissebb TN-őrület is, mégpedig az olcsó 4K. Ez, a gyártók által érthető módon imádott trükk annyit tesz, hogy 28 colos, 4K felbontású monitorunk lehet, ám ezért mégsem kell kiadnunk sokszázezer forintot. A 140-180 ezer forint között beszerezhető 4K kijelzők mindegyike TN paneles, vagyis a színhűség (bár ez nem vállalhatatlanul rossz), de még inkább a betekintési szög nem lesz tökéletes. Aki ezzel megbarátkozik, annak olcsón lehet óriási felbontású, nagy képátlós monitora, de figyeljen oda arra, hogy mindenképpen DisplayPorton hajtsa meg. A választásnál még egy nagyon fontos tényező van, amire itt különösen figyelni kell. Az olcsósításban sajnos néhány cég az UHD skálázót is gyengébbre faragta, így ezek a monitorok DP 1.2 kapcsolaton is csak 30 Hz-re képesek, márpedig ez szinte semmire sem elegendő, játékra pedig egyenesen katasztrofális.

 

 

IPS: Barátságos árváltozás

A TN nagy ellenfele az IPS, amelynek legfontosabb előnye, hogy közel teljes betekintési szögeket kínál, vagyis oldalról, fentről vagy lentről nem torzul a TN-hez hasonló mértékben a kép, továbbá nagy képátlónál a monitor széleinél sem lesz látható fényerőváltozás (feltéve, hogy jó monitort választottunk). Sokáig nem tévhit, hanem jogos kifogás volt az IPS panelekkel szemben, hogy a TN 5-8 ms-os válaszidejéhez képest 20-30 vagy akár 40-50 ms-mal kellett számolni, márpedig ez alkalmatlanná tette játékra. Szerencsére ez már a múlt, a mai, fejlett IPS panelek általában 5 ms GTG válaszidővel rendelkeznek, ami játékhoz is abszolút alkalmas. Az IPS-nél (vagy mondhatnánk a Samsung egyedi PLS technológiáját is, amely azonos előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik) a legújabb őrület az AH-IPS, amely LG fejlesztés és legnagyobb érdeme, hogy nagyjából azonos képminőség és paraméterek mellett sokkal olcsóbb: több AH-IPS-es monitor akár a TN-paneles modellekkel is képes felvenni a versenyt.

 

 

A vonzó ár mellett továbbra is megkapjuk a 178/178 fokos betekintési szögeket, az 5 ms válaszidőt, a kellően nagy fényerőt és kontrasztot, sőt, ma már a Full HD átlépése sem jelent gondot. Már egy ideje kaphatók a piacon a 21:9-es képarányú, UltraWide IPS monitorok, melyek a szokásostól felbontásokat kínálnak (például 3440×1440) 25, 29 vagy akár 34 colon. Ezek előnye, hogy akár két monitornak megfelelő asztalterületet kínálnak felbontásban, mégsem kell a középső káva miatt aggódnunk, mint egy kétmonitoros kiépítés esetében. Ezek az extraszéles monitorok kifejezetten munkára alkalmasak, ahol jó sok ablak és kezelőszerv elfér kétoldalt úgy, hogy a kijelző közepe megmarad a fő ablakunknak. Ezzel a szélesvásznú kialakítással tökéletesen passzol a jó betekintési szög, amit egy TN-nél nem kapnánk meg. A felsőkategóriás monitoroknál a színhűség is új értelmet nyer, ugyanis DP kapcsolaton színenként 10 bit áll rendelkezésre (TN panelnél ez 6 bit, átlagos monitornál 8 bit). És ha mindez még nem lenne elegendő, már hajlított kivitelű modellt is választhatunk.

Természetesen a 4K felbontás sem gond az IPS technológiának, ám itt még komoly árprémiumra kell számítanunk. Ami az IPS-nél pillanatnyilag még hiányzik, az az 1 ms-os válaszidő és a 144 Hz-es képfrissítés, így G-Sync és aktív 3D sem lesz a szolgáltatások listáján.

 

Next big thing

Az IPS-ek következő durranása lehet, hogy nagyobbat fog szólni, mint az olcsó, TN-es 4K monitorok. Az AU Optronics ugyanis szeptemberben bejelentette, hogy egy speciális, különösebben nem részletezett, AHVA technológiát felhasználva sikerült 144 Hz-es IPS panelt készítenie, amely minden lehetséges IPS-előny mellett 144 Hz-es frissítésre képes, így megnyílhat az út a G-Sync/Freesínc és az aktív szemüveges 3D előtt. A felbontás sem feltétlenül csak Full HD, akár WQHD (2560×1440) is lehet, ami 27 colra a mai játékgépekhez ideális választás. A lelkes és bíztató bejelentés kitér arra, hogy a fényerő és a kontraszt rendben lesz (350 cd/m2 és 1000:1), a gyártás már ősszel megkezdődött, de sajnos árat és konkrét típusokat még nem közöltek, ahogy a megjelenés dátumáról sem lehet tudni és a 4K sem került szóba.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.