Hirdetés

Az internet lassan az autókba költözik



|

Az autóipar egyre jobban felfedezi a világháló lehetőségeit. A CES-en több internetre kapcsolt gépjármű és netes autós kiegészítő is bemutatkozott. Az idei év áttörést hozhat számukra?

Hirdetés

Mi történne akkor, ha autónkat csatlakoztatnánk egy gyors átviteli sebességet biztosító mobilhálózathoz? Többé már út közben sem lennénk elszeparálva a külvilágtól, elérhetnénk a világháló minden egyes szolgáltatását és alkalmazását. Ez teljesen átformálná a vezetési élményünket. A gyártók ugyanis a felhőben elérhető adatokkal (meteorológia és közlekedés) különböző automatizált folyamatokat építhetnének be a járművekbe.

 

 

 

Az ng connect koncepciója



Az autóban ülők filmeket, zenéket és más érdekes tartalmakat tölthetnének le az internetről, és például olyan fontos kérdésekre is választ kaphatnának, hogy hol van 20 kilométeren belül a legolcsóbb töltőállomás. A globális helymeghatározással és a weben fellelhető lokalizációs alkalmazásokkal pedig az autónk akár az egyik általunk kért barátunkhoz is elvezethetne. A hirdetők útközben bombázhatnák lokalizált reklámokkal az utasokat, például egy kihagyhatatlan árú ebédre invitálva őket.

Lassan pörög fel

A fenti lehetőségek hallatán bizonyára sokaknak sikerült beindítanunk a képzeletét, mivel rengeteg lehetőség rejlik az internetre kapcsolt autókban. A weben már rengeteg olyan szolgáltatás van, amelyeknek az adatait a gépjárművön belül is használni lehetne, illetve a négykerekű felhasználás újfajta alkalmazások kifejlesztésére is lehetőséget adhat. Ezen okok miatt majd minden évben megjósolják a bekötött autók korszakának az eljövetelét, de eddig az áttörés még egyáltalán nem következett be. Annak ellenére, hogy a gyors mobil adatátviteli technológiák – gondolva itt az LTE-re – már a küszöbön vannak, emellett az autógyártók helyhiányra sem igazán panaszkodhatnak.

Persze az is igaz, hogy a szakértők is csak lassú fellendülést jósoltak e területnek. Az iSuppli korábbi előrejelzése alapján például míg 2009 végén csak 860 ezer interneteléréssel rendelkező felhasználó furikázott a világ útjain, addig ezen összeg lassú bővüléssel, csak 2016-ra érheti el a 62,3 milliós számot.  Öt év múlva a ma használatos telematikai rendszerek a háttérbe szorulnak majd, és helyüket a szabadabb hozzáférést biztosító adatátviteli technológiák veszik majd át. A nagy áttörés az iSuppli előrejelzése alapján 2012 és 2014 között várható, amely időszak alatt megháromszorozódnak majd az internet-eléréssel rendelkező járművek. A 2016-ra becsült 62,3 millió webes eléréssel rendelkező utas közül várhatóan 45 millió fő valamilyen beépített mobileszközön keresztül fogja elérni az internetet, míg az autóba beágyazott rendszerrel 3,8 millióan fognak szörfölni, a gépjárműbe beépített Wi-Fi adapteren keresztül pedig 13 millióan fognak csatlakozni.

 

 



Közhellyel élve a jövő viszont már elkezdődött, mivel az idei CES-en több internetre kapcsolt autós megoldás is bemutatkozott. Jelen volt például a beépített rendszerek közül a Ford Sync MyFord Touch, a Toyota Entune és a Kia Uvo, míg a külső eszközök felhozatalából a Parrot Asteroidot, a OnStar visszapillantó tükrét és a Pandora beépített internetes rádióját érdemes megemlíteni.

A felhő négykerekű tagjai

A beágyazott autós rendszereknél úgy tűnik, hogy a Microsoft a Windows Embedded Automotive 7-tel jelenleg uralja e piacot, mivel a Fiat Blue&Me, a Ford Sync és a Kia Uvo mögött is e platformot találjuk meg. Sőt a Toyota Entune esetén is felmerülhet az emberben a redmondi szoftvercég közbenjárása, mivel az intelligens rendszer nem a Google keresőjét, hanem a Binget használja. A Microsoft platformja egyébként olyan finomságokkal rendelkezik, mint beszédfelismerés vagy Silverlight támogatás, amely képességeket az autógyártók változó mértékben használják ki. A Fiat Blue&Me és a Kia UVO egyelőre például csak a mobilok Bluetooth csatlakoztatását és a hangvezérlést támogatja.

 

 

 

Álló helyzetben szabad a net!



A Ford Sync a CES-en bejelentett MyFord Touch megoldással kiegészülve azonban már jóval érdekesebb cikkünk szempontjából. Ezen funkciókkal rendelkező autók gazdái ugyanis egy erre a célra létrehozott weboldalon megadhatják fontos címeiket, amelyekhez azt követően hozzáférhet az autójuk, szinkronizálva a felhőben lévő adatokat. Így mikor a Ford gazdája kimondja a „haza” utasítást, akkor a jármű letölti a címet, és a beépített navigációs szoftverében azt állítja be célállomásként. A megoldás képes emellett valós idejű közlekedési, időjárási információkkal szolgálni, sőt ha a kocsiban ülők kérik, akkor letölti a legfrissebb híreket, sporteredményeket, illetve a horoszkópokat is. Amennyiben az autó és vezetője nagyobb balesetet szenved, akkor a rendszer képes vészjelzést küldeni a megfelelő szerveknek, egyúttal jelezve a jármű pontos helyét.

A felhasználó, jelen esetben a sofőr ezen túl bármikor egy részletes jelentést kérhet a kocsi állapotáról, ekkor a mérnökök távolról leolvassák az autó legfontosabb paramétereit, amelynek kiértékelését a tulajdonos webes profiljába postázzák. A Ford Sync sajnos nem képes internetes rádiókhoz csatlakozni, vagy más tartalmakat letölteni a felületére, ám egy csatlakozón keresztül egy internet-elérésű mobillal a kocsi könnyen hotspottá változtatható, amelyet követően a többi eszköz gazdája is képes lesz hozzáférni a világhálóhoz (amennyiben a kocsi nincs sebességben).

A Ford megoldásához hasonló funkcionalitást kínál a Toyota CES-en bemutatott Entune rendszere, amely teljes mértékben a világhálóra összpontosít. Ennek megfelelően használatához minden esetben szükség van egy mobilnetes telefonra, amelynek a tartalmát az Entune szoftvere képes szinkronizálni az autó hangvezérléssel is utasítható központi érintőképernyős monitorjára.

 

 

 

Az Entune panelja

 

A Toyota első körben hat webszolgáltatás kínál az autós platformjához. Érdemes kiemelni a Bing keresőt, amely alapján a Microsoft mérnökeit is ott sejtjük a háttérben. Helyet kapott benne a több mint 750 webes rádió műsorát kínáló iheartradio, valamint a Pandora is, amellyel a felhasználók akár út közben is elérhetik személyes csatornájukat. Sőt az Entune tulajdonosai akár mozijegyet is vásárolhatnak az autójukon keresztül, az OpenTable segítségével pedig asztalt foglalhatnak egy közeli étteremben, illetve a képernyőn elolvashatják a legfrissebb közlekedési híreket, az időjárást és így tovább. S ez hangsúlyozottan csak a kezdet, mivel a Toyota könnyedén bővítheti az autós platformját.

A nem is túl távoli jövő

A fenti két esetben sajnos az európai vásárlók hátrányban vannak, mivel a Ford és a Toyota az internetre kapcsolt megoldásaival elsőként teljes mértékben az amerikai piacot célozza meg. Így egy hasonló szolgáltatás kipróbálásához jelenleg még Németországba kell utaznunk, ahol már működnek a BMW ConnectedDrive online funkciói.

 

 

 

Magyarországon még elérhetetlen


Meg kell emlékeznünk emellett a francia Alcatel-Lucent által létrehozott ng connect programról is, amely során az iparág vezető szereplői összefogtak, hogy megmutassák a szélessávú mobilinternet (LTE) kihasználásával milyen új funkciókkal bővíthetőek a személygépkocsik. Ennek keretében létrehozták a QNX autós platformját használó koncepciójukat, amely a gyors kapcsolatnak köszönhetően képes például on-demand filmek sugárzására, a felhőben tárolt TV-felvételek elérésére, webes rádiók (akár Pandora és Last.fm) lejátszására, multiplayer játékra, közösségi oldalak és lokalizációs szolgáltatások elérésére és dinamikus térképadatok biztosítására. Azaz esetében megkapjuk mindazt, amit egy internetre kötött autótól – a mai ismereteink szerint – elvárhatunk.

 

 

 

A QNX Google Maps alapú térképe


Sőt még azt is, amire nem gondolnánk. Az internetre kapcsolt autóknak köszönhetően például olyan új alkalmazások és megoldások jelenhetek meg, amelyekkel javítható a vezetésbiztonság. Így például a jövőben központi szerepet tölthetnek be az intelligens közlekedési rendszerek (ITS), ahol az autók vezeték nélküli elérésen keresztül kapcsolatba léphetnek egymással és a forgalommal, hogy így előzzék meg a baleseteket.  Emellett új üzleti modellek is megjelenhetnek: az autók tulajdonosainak például a gépjármű használati módjukhoz igazodó biztosításokat ajánlhatnak az alkuszok és így tovább.

Android a műszerfalban

A fenti eszmefuttatás a távoli jövőbe visz minket. A jelen azonban úgy tűnik, hogy nem az autókba épített megoldásoké, hanem a külső gyártók által készített autós kiegészítőké. Esetükben ugyanis nem kell mást tenni, mint fogni egy kis dobozba zárható gépet és platformot, majd biztosítani számára az internetelérést (mondjuk egy csatlakoztatott mobileszközön keresztül). Hasonló képességekkel rendelkezett a CES-en bemutatott OneStar visszapillantó tükre, amelyet a seregszemlén egy Motorola Droid telefonhoz csatlakoztattak, hogy szokatlan képességekkel vértezzék fel a bemutatott járművet. Így a segítségével például távolról be lehet indítani a motort, be lehet zárni a gépjárművet, valamint egy e-mail útján érkező diagnosztikai jelentést lehet kérni az állapotáról. Ezen felül a visszapillantó tükörbe rejtett technológia képes felolvasni a felhasználó telefonjára érkező azonnali üzeneteket, sőt újdonságként akár a facebookos frissítéseket is.

 

 

 

Androidos autó-asszisztens


A CES-en bemutatott Parrot Asteroid nagyjából megmutatja azt, hogy milyennek kellene lennie egy internetes elérésre készített autós kütyünek: egyszerűen kezelhető, beépíthető a műszerfalba és egy elterjedt rendszert (jelen esetben Androidot) használ. Habár utóbbi platform készítői bizonyára álmukban sem gondoltak az autós felhasználásra, működhet a koncepció, mivel az Asteroid alkalmazásai így könnyen bővíthetőekké váltak. Kezdetben az eszköz képes a felhőből lekért valós idejű közlekedési információk lekérésére, hangfelismerésre, online rádiók lejátszására, internetes keresésre, traffipax figyelmeztetésre (Andorid alkalmazáson keresztül), valamint elvezeti felhasználóját a közelben lévő legolcsóbb benzinkúthoz, illetve parkolóhelyhez, amennyiben erre utasítják.

 

Idén jön a nagy boom?


Végezetül engedtessék meg, hogy válaszoljunk a cikk elején feltett kérdésre, mely szerint elképzelhető-e, hogy 2011 áttörést hoz majd e területen? Nos, mindent egybe vetve ez nem valószínű, mivel a beépített megoldások közül egyelőre egyik sem érhető el széles körben, a beépíthető kütyük tekintetében pedig csak egy-kettő ígéretes eszközről lehet beszámolni. Ez az elmúlt évhez képest csak lassú fejlődést jelent, amit egyébként e területnek korábban jósoltak. Sőt ha visszaemlékszünk, akkor a prognózis alapján a következő évben nagy boom várható, így könnyen elképzelhető, hogy a 2012-es CES nem a táblagépekről és a 3D eszközökről fog szólni, hanem az autókról. Főként, ha az új generációs mobil adatátvitel jelentős mértékben tud elterjedni.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.