Hirdetés

NASA-technológiával figyel minket a Jaguar

|

A jövő autója mindig képes lenne eldönteni, hogy mennyire figyelünk az útra.

A Jaguar Land Rover rengeteg új technikai vívmányt szeretne beépíteni a következő autóiba. A Jaguar XJ szedán például sok olyan érdekességből profitálhat, amelyek most még szinte hihetetlennek tűnnek. Az egyik legérdekesebb a hatodik érzék technológia, amelyről most nem mosógépekre kell gondolni, hanem állapotfigyelő és balesetmegelőző rendszerre. 

Hirdetés

 

Agyhullámok

A rendszer legmeghökkentőbb részét a Mind Sense megoldás jelenti, ami a NASA technológiájára épül. A kormányba ágyazott szenzorok az agyhullámainkat olvassák, szoftveresen felerősítve és szűrve. A rendszer ezzel azt nézi, hogy a sofőr mennyire tud az adott pillanatban koncentrálni. A fedélzeti számítógép eldönti, hogy az állapotunk alapján képesek vagyunk-e uralni a járművet. A kormány pedig programozható úgy, hogy álmosság vagy elkalandozás esetén rezegjen és figyelmeztetőhangot játsszon le. 

 

Dolgoznak a szenzorok

 

Hogy vagy?

Az autógyártó ezen felül további orvosi szenzorokat is tervez a Jaguar XJ üléseibe. Ezeknek a feladata az lenne, hogy megállapítsák, egészségügyileg hogy vagyunk, és képesek vagyunk-e vezetni. A rendszernek képesnek kell lennie olyan apróságokra, hogy ha stresszt érzékel rajtunk, akkor valamilyen zenét játsszon le vagy mondjuk tompítsa a világítást. 

A jövő sofőr nélküli autóira és funkcióira tekintettel a rendszer képes lesz észlelni a szívrohamokat és eszméletvesztéseket. Amennyiben hasonló következne be, akkor vészhelyzetekkor a jármű rendszere automatikusan átveszi az irányítást a kormány fölött. 

 

Mindent figyel

 

Hozzá sem kell érni

A Jaguar nem csak egy olyan szórakoztató és információs rendszert akar az autóiba tenni, amelyek nem zavarnak minket a vezetésben, hanem olyat, amelyek emellett képesek megjósolni, hogy mit akarunk tenni. A rendszer már azelőtt tudná, hogy mit akarunk megnyomni, mielőtt az ujjunk ténylegesen a gombhoz érne. Az érintőkijelző kamerákat használna, illetve később ultrahangos visszacsatolást. A kameráknak hála nem kell megnyomni a képernyőt, a rendszer félúton tudja, hogy mit szeretnénk csinálni - viszont az ultrahangos megoldás visszajelzést ad nekünk a történésekről, már a levegőben. Mindennek hála sokkal kevesebb időre kell levenni a szemünket az útról és a kezünket a kormányról. 

 

Nem kell megnyomni

 

További érdekesség a gázpedál, amely szintén képes lenne visszajelzésekkel szolgálni a sofőrnek. Ha például túlléptük a megengedett sebességhatárt vagy balesetveszélyt észlel az autó, akkor a pedál rezegne. Ez azért lehet hasznos, mert felesleges pittyegésekkel és sípolásokkal nem terhelné tovább az érzékeinket. 

 

Ti vezetnétek egy olyan autót, ami ilyen fejlett technológiákkal figyel minket? 

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.