Hirdetés

A mi elektromos robogónk



|

Egyre több a downsizing motor az utakon, a közlekedési környezettudatosság non plus ultrája pedig már előjegyezhető. Csak egy e-mail, és bárki felkerülhet a Moveo várólistájára.

Hirdetés

Úgy tűnik, végre tényleg kezdjük megérteni, hogy a végeláthatatlan városi dugók és a környezetszennyezés hatalmas mértéke nem tartható tovább. Ideje szakítani a fejlett országokban megszokott 1,5 fős autókihasználtsággal, hogy ezentúl ne a közlekedésből származzon az üvegházhatású gázok kibocsátásának egynegyede. A környezettudatos és gazdaságos egyéni közlekedéshez eddig a kerékpár tűnt a legjobb választásnak, azonban sokaknak problémát okoz az ehhez szükséges sportos életmód (hiánya). A Moveo éppen nekik nyújt eszményi megoldást, mivel nem nehezebb, mint egy bicikli, de robogó lévén kiskosztümben is vezethető.

 

„Ez a világ legkönnyebb robogója” – mondta el a PC World kérdésére dr. Slezák Tamás, a Moveo gyártását támogató cégcsoport vezérigazgatója. „Különlegessége, hogy összecsukható, és ezzel a kerekei is fedésbe kerülnek, mérete így egy közepes bőröndnél alig lesz nagyobb. Berakható egy autó csomagtartójába, illetve felvihető a vonatra, buszra vagy villamosra, tehát kombinálhatóvá teszi az egyéni és a tömegközlekedést. Nem igényel parkolóhelyet, hiszen bevihetjük magunkkal a lakásba vagy az irodába, és így az ellopásától sem kell tartanunk.”

Az ötlettől a megvalósulásig

A forradalmi robogó ötlete 2008-ban született meg, miután a tervezőcsapat a Párizsi Autószalonban bemutatta Solo elnevezésű, multi-hibrid, ultrakönnyű autóját, amelynek karosszériája karbonkompozit-elemekből készült. A Moveo azonos technológián alapul: ultrakönnyű (tömege mindössze 25 kg), ráadásul összecsukható, és önhordó héjszerkezetű karosszériáját szintén karbonszállal erősítik. Az alacsony tömeg lehetővé teszi, hogy a szükséges energia legnagyobb részét az ember, és ne a jármű mozgatására fordítsa, így akár 45 kilométeres sebesség elérésére is képes, teljes feltöltöttség esetén 35 kilométeres hatótávval. Fogyasztása mindössze 2 kWh/100 km és az akku élettartama is figyelemreméltó a maga 35 000 kilométerével.

Hirdetés

Az elmúlt öt év alatt egyre fejlettebb prototípusok készültek összesen három változatban. Slezák Tamás elmondta, jelenleg is folyik a fejlesztés, hogy egy, az eddiginél is jobban használható és könnyebben összecsukható robogó készüljön el, amelynek gyártása remélhetőleg 2015 tavaszán el is indulhat. „A tömeggyártás megkezdéséhez továbbra is keresünk tőkeerős befektetőt vagy befektetőket” – tette hozzá a vezérigazgató.

 

A közönség és a szakma mindenesetre rajong a Moveóért. Itthon és külföldön is hangos tőle a sajtó, a dizájndíjeső pedig az organikus formaterv és az elektromos mobilitás miatt állandó. 2013-ban például elnyerte a budapesti Renexpo kiállítás Innovációs díját, meghívást kapott a Német Formatervezési Díjra, és bekerült a svájci kiadású Green Design Book 2. kötetébe.

A tudomány ára

Nem véletlen, hogy egyre több érdeklődő e-mail érkezik, hogy feliratkozzon az első tömeggyártott darabok lefoglalására. A pontos ár persze egyelőre még kérdés. Slezák Tamás korábban úgy nyilatkozott, hogy kétféle forgatókönyv lehetséges. Az egyik szerint évi 15 000 jármű készülne, és körülbelül 700 000 forintért lehetne hozzájutni. A másik lehetőség a jóval kevesebb, körülbelül évi 4000 darab gyártása, és 1 000 000 forintos nagyságrenden történő értékesítése. A legvalószínűbb, hogy közepes méretű termelés indul el, amely a későbbiekben növekedni fog, és ezáltal csökkenhet az ár. Az eladás kezdettől fogva interneten keresztül is lehetséges lesz.

(A cikk eredetileg a PC World 2014. áprilisi számában jelent meg)

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.