Hirdetés

Jerry Shen-interjú: az ASUS nyugati terjeszkedése

|

Európába is megérkeztek a legújabb ZenFone és Transformer Book Chi készülékek, ennek apropóján Jerry Shennel, az Asus vezérigazgatójával beszélgettünk.

Hirdetés

Hirdetés


PC World: Szinte egymás után jelennek meg a rivális gyártók újabbnál újabb készülékei. Nem telített már ez a piac? Lehet még esélye az Asusnak?

Jerry Shen: Ha az első generációs ZenFone értékesítési adatait nézzük, nincsenek kétségeink. Tavaly áprilisban indítottuk útjára a készüléket, előtte körülbelül 10 ezer okostelefont szállítottunk ki havonta. A ZenFone érkezésével az utolsó negyedévre ez az összeg 1,5 millióra nőtt, ami százötvenszeres növekedésnek felel meg. Tavaly áprilistól idén márciusig összesen több mint 10 millió darabot adtunk el az előző generációból úgy, hogy hivatalosan mindössze 13 országban indítottuk el az értékesítést. Lépésről lépésre haladtunk. Elsőként otthon, Tajvanon vetettük meg a lábunkat, ahol mindössze két hónap alatt hússzorosára nőtt az eladásunk, így tizedikből piacvezetők lettünk, majd Délkelet-Ázsia, Indonézia, Malajzia felé fordultunk, ahol szinte a nulláról kellett felépítenünk okostelefonportfoliónkat. Négy hónap alatt még így is a harmadik legnagyobb gyártóvá tudtunk válni. Utána következett India, ahol szintén szép sikereket értünk el, majd Oroszország. Sajnos a rubel leértékelése ránk is hatással volt, majd hiába jelentünk meg Lengyelországban és Csehországban, ellátási problémába ütköztünk. Olaszország felé léptünk volna tovább, ám kiderült, hogy nem tudunk elég készüléket gyártani, négy hónapon keresztül nem adtunk mintakészülékeket vásárlóiknak ebben a régióban.


Ezek szerint van jelentősége annak, hogy most Párizsban ülünk. Az idei cél Európa meghódítása?

Egyértelműen. Sőt, hamarosan elindulunk Olaszországba, majd következik április végén az Egyesült Államok, Japán, a harmadik negyedévben pedig Németország és az Egyesült Királyság. Ázsiában már népszerűek a készülékeink, most jön a következő hullám, főként, hogy már minden adott az európai értékesítéshez. Míg az előző generációból hiányzott a 4G-támogatás, addig az újabb modellekbe LTE Cat6 modem került, 300 Mbps elméleti maximális sávszélességgel. Bár utóbbi remekül hangzik, laboratóriumi körülmények között mi a 250 Mbps sebességet sem tudtuk elérni, ám olyan értékek ezek, amelyeket egyelőre egy mobilszolgáltató sem tud kiszolgálni.


Adatátvitel tekintetében tehát a legjobbat kínáljuk, és ugyanígy gondolkodtunk az Intel CPU, valamint a PowerVR G6430 GPU tekintetében is. Utóbbit egyébként az iPhone 5S is használja, ám fontos, hogy az Imagination Technologies architekturális fejlesztéseinek köszönhetően növelni tudtuk a működési frekvenciát és így a teljesítményt is. Illetve mivel jelenleg úgy látjuk, hogy a telefonok teljesítményénél legtöbbször a RAM mérete adja a szűk keresztmetszetet, az első 4 GB-os készüléket is bejelentettük a CES-en. Továbbfejlesztettük a kamerát, növeltük az akkumulátor méretét és az üzemidőt, illetve a kijelző felbontását is. Az előző generáció esetében annak a felismerésnek köszönhettük a termékek sikerét, mely szerint az emberek elérhető luxust szeretnének. A második generációnál ezt az igényt még jobban kielégítjük, a ZenFone 2 jelentős előrelépést jelent a tavalyi modellekhez képest.


Nagyon bizakodók vagyunk: míg 2013-ban 200 ezer készüléket adtunk el, tavaly már 8 millió darabot, idén pedig 25 millió, optimista becsléssel 32 millió eladott ZenFone-nal számolunk globálisan. A növekedésben jelentős szerepe lehet Kínának, amely egymaga 20-25 milliós forgalmat hozhat. A becslések szerint csak idén 400-450 millió okostelefont adhatnak el az országban, ami hatalmas szám – 3 százalékos piaci részesedés például 12 millió eladott készüléknek felel meg. Délkelet-Ázsiában viszont szerényebb, 30 milliós piacmérettel számolunk, 9 millió készüléket szeretnénk eladni, felzárkózva a Samsung mögé.


Kína igazi csatatérnek tűnik Indonézia vagy éppen a kisebb Európai országok mellett. Mennyire nehéz lépést tartani az olcsóbb kínai készülékekkel?

Az indiai piaccal is érdemes számolni, amelynek mérete körülbelül 80-100 milliós lehet. Azt látni kell, hogy jelenleg főként egy gyártóval versenyzünk a délkelet-ázsiai régióban, a Xiaomival. Ha megnézzük a két cég készülékeit, azok nagyon hasonlóak. Mindegyik full HD felbontású, ám míg a riválisunk legnépszerűbb telefonja 4,7 hüvelykes, addig a miénk ötös. Ők 13 megapixeles hátlapi és 5 megapixeles előlapi kamerával dolgoznak, nekünk viszont az előző generációnál 8 és 2 megapixelünk volt csupán. Még árban is alánk mentek, de mindez nem látszott meg az eladási volumenekben. Indonéziában, Tajvanon több telefont adtunk el, mint ők, Indiában viszont előttünk vannak, bár de nem sokkal, Kínában pedig körülbelül 20 százalékos a lemaradásunk hozzájuk képest. A többi országban mind előttük járunk, és akkor még nem számoltam táblagépeinket, noteszgépeinket és más termékeinket.


Nekünk fontos, hogy vásárlóinknak az elérhető luxust kínáljuk, pláne egy olyan rendkívül személyes eszköznél, mint amilyen az okostelefon. Az emberek a lehető legjobbra vágynak, büszkén akarják mutogatni telefonjukat, birtokolni szeretnék a luxust, komfortosan akarják magukat érezni. Mi ezt megadjuk nekik. Mivel az okostelefonokban a hardver mellett a szoftver is fontos, nagy figyelmet szenteltünk a lehető legrészletesebb személyre szabási lehetőségeknek, és az olyan különleges funkcióknak, amelyek a luxus érzését erősítik.


Biztosan sokan megkérdezték már: lesz Windows-alapú ZenFone?

Van egy tervem ezzel kapcsolatban, de ezt most nem árulnám el. Úgy számolunk, hogy idén megközelítőleg 300 millió készüléket értékesít az Apple, miközben az Android-piac mérete körülbelül 1 milliárdos lesz. Mi a legnagyobb tortából egy részt kiharapva szeretnénk a top 10 Android-gyártó között lenni idén, majd szépen lassan növekedésnek indulni. Látni kell, hogy bármibe belefogunk, számolnom kell a rendelkezésre álló humán-erőforrással. A ZenFone 2-n például ötszáz ember dolgozott 8-9 hónapon keresztül, hogy a lehető legjobb legyen. Nem akarunk gyenge terméket kiadni a kezeink közül, így amikor egy új eszközt vezetünk be a piacra, komoly fejtörést okoz, hogy mennyi embert állítsunk a rá, és hogy megtérül-e az a befektetés, biztosan a legjobban aknázzuk-e ki az erőforrásainkat.


A Windows 10-es eszközök viszont, gondolom, érkeznek. Mi gondol a Microsoft új operációs rendszeréről?

Két funkcióját már most nagyon kedvelem. Az egyik a HoloLens és az általa kínált kiterjesztett valóság, a másik pedig a Cortana. Nemrég mutattak be egy filmet, amelyben a főhős beleszeretett a gépébe – lehet, hogy ez tíz év múlva nem lesz utópia, hiszen megjelenhetnek azok a kamerák, amelyek képesek felismerni a környezetet és az élményeinket. Fel is kértem a fejlesztőinket, hogy vegyék fel a kapcsolatot a Microsoft és az Intel képviselőivel, hogy miként tudnánk az AR- és a hangfelismerő technológiákat még valóságosabbá tenni. Rövid távon egy természetes átmenetben gondolkodom, de az biztos, hogy a Windows 10 jót fog tenni az ökoszisztémának. Ki kell, hogy mondjuk: a Windows 8 nem volt jó termék.


A platform megjelenését követően viszont sorra jelentek meg az Asus Transformer hibrid eszközök, amelyek mintha sikeresek lennének. Vagy rosszul gondolom?

Nem, nagyon is így van. A Transformer T100 kétségtelenül sokat segített a Windows 8 ökoszisztémának; rendkívül híres lett a gép, és ezért a Microsoft is nagyon hálás volt nekünk. Jelenleg a kettő az egyben eszközök körében piacvezetők vagyunk, és úgy vélem, hogy az új T100, T300 Chi modelljeinkkel és más hibrid gépeinkkel felkészültünk a Windows 10 érkezésére. Meg akarjuk tartani vezető pozíciónkat, és az Intellel együtt azon dolgozunk, hogy minél jobban elősegítsük a Windows ökoszisztéma terjedését. A T300 Chi erős alapot ad ehhez, hiszen mindössze 7,6 mm, mégis erőteljes és szolid, WQHD-kijelzővel. Korábban utazás közben mindig a telefonomat és a táblagépemet nyomogattam, mostanában viszont azt vettem észre, hogy a Chi-t kapom fel.


Jó, hogy ez szóba került, hiszen jelenleg több termékkategória versenyez párhuzamosan: vannak mobilok, phabletek, minitabletek, hibridek. Hosszú távon mindnek van létjogosultsága?


Amikor Jonneyval (Jonney Shih, az Asus elnöke – a szerk.) kitaláltuk az Eee PC-t, azt hittük, hogy egy tartósan életképes termékkört teremtettünk. Aztán jöttek a táblagépek, és felfalták ezt a piacot. Akkor csak a hordozhatóságra figyeltünk, nem gondoltuk, hogy az érintés lényeges momentum. Jelenleg nem kérdéses, hogy 10 hüvelyk felett egyértelműen Windows-dominancia van, míg a 7 hüvelyk alatti terület vitán felül az okostelefonok, azon belül is főként az Android területe. Jelenleg az igazi csatateret a hét és tíz hüvelyk közötti eszközök, azaz a táblagépek piaca jelenti. Sokat gondolkodom azon, mit hozhat a jövő. Mi lesz akkor, amikor minden a felhőbe költözik, és a helyhez kötött munka háttérbe szorul. Egyelőre úgy tűnik, ha nem lesz újabb innováció, akkor a táblagépek részesedése lassan csökkenni fog. Kell egy újabb nagy ötlet, ami lehet, hogy az Apple-től, de az is lehet, hogy az Asustól érkezik. Minden piaci szereplőnek megvan az esélye arra, hogy változtasson a jelenlegi status quón.


Hasonló érdekességeket olvashatsz az aktuális PC Worldben is. Éves előfizetéssel ráadásul most 6 960 forintot is megspórolhatsz!

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.