Hirdetés

Melyik a legjobb internetszolgáltató?



|

Az utóbbi évek legátfogóbb kutatásában megkerestük hazánk legjobb, leggyorsabb és legmegbízhatóbb internetszolgáltatóit, amelyek hálózatait érdemes használni.

Hirdetés

Napjainkban az internet már szinte közmű, ami nélkül nehezen tudnánk elképzelni az életünket. Élteti eszközeinket, segít a kapcsolattartásban, álláskeresésben, informálódásban és sokszor a kikapcsolódásban is. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy milyen minőségű a kapcsolatunk. Optimális esetben gyors, mindig rendelkezésünkre áll, folyamatosan élvezhetjük jelenlétét, láthatatlanul teszi a dolgát, mintha levegő lenne.

Hirdetés


Sajnos az esetek többségében a valóság távol áll az idilli állapotoktól, leállások, majd az ügyfélszolgálatok útvesztői keserítik meg életünket, és a sávszélesség tipikusan az, amiből soha nem elég, mindig többre és többre vágyunk. A szolgáltatók ráadásul folyamatosan tesznek róla, hogy legyen mire váltani, például a legújabb őrület a tényleg szélvész gyors 1 Gbps-os internetelérés, ami pont a hússzorosa a hazánkban jellemző körülbelül 50 Mbps-os előfizetéseknek. Honnan vesszük ezt az értéket? Felmérésünkből, amiben hazánk legjobb, legmegbízhatóbb, legjobb ár-érték arányú és legbarátságosabb internetszolgáltatóját kerestük.


Több mint kétezer válaszadó

Felhívásunkra október 15-ig több mint kétezer olvasónk csatlakozott az ország minden tájáról, így az elmúlt évek eddigi legátfogóbb internetszolgáltatói felmérését tudtuk elkészíteni, amit ugyan óvatosságból nem neveznénk reprezentatívnak, ám a rengeteg adat birtokában így is több fontos következtetést levonhattunk. A válaszok összesítése előtt azonban még sorsoltunk, hogy kiderüljön, melyik szerencsés olvasónk viheti haza főnyereményünket, a TP-Link által felajánlott csúcskategóriás Archer C7 routert. A véletlenszám-generátor Jene Balázs nevét húzta ki, akinek gratulálunk!


Néhány nagy és sok kicsi

A beérkező 2171 válasz alapján összesen 143 különböző internetszolgáltatóval kapcsolatban érkeztek hozzánk visszajelzések, ami jól mutatja, hogy vidéken, a kisebb településeken még mindig nagyon színes ez a szektor. Az összesítéskor azonban csak azon cégeket vettük nagyító alá, amelyek legalább húsz olvasónknak szolgáltatott adatot, hogy a kevés minta miatt a kicsik ne kerülhessenek előnybe, illetve arról sem feledkeztünk meg, hogy a legjobb országos szolgáltatókat kerestük, amelyekkel Magyarország több pontján is találkozhatunk. E rosta alapján végül csak nyolcan maradtak versenyben: BTel, Digi, Invitel, Magyar Telekom, PR-Telecom, Tarr Kft., UPC és Vidanet. Míg a GTS-Hungary, a HWR-Telecom, a KábelSzatNet, a NET-TV, Parisat és a Vidékháló ugyan közel járt a küszöbhöz, de néhány voksolóval a mérce alatt maradt. Tanulságos ugyanakkor, hogy legalább tíz-tíz személy a Telenort és a Vodafone-t nevezte meg elsődleges szolgáltatójaként, azaz náluk a mobilnet már leváltotta a vezetékes előfizetést, és nem azért, mert nem volt más alternatíva (Budapestről és Debrecenből is kaptunk ilyen voksokat


Mi számít?

Mielőtt rátérnék a szolgáltatók értékelésére, nézzük, hogy az emberek mi alapján választanak internetszolgáltatást. Mint látható, a legtöbben a sebesség alapján írják alá hűségszerződésüket, azaz ezen információ alapján a cégeknek érdemes egyre nagyobb sávszélességet kínálniuk, mert így kelthetik fel a többség érdeklődését. A második helyre a minél kedvezőbb árú előfizetés került, ám gyanúnk szerint az emberek többsége e két tényezőt figyeli egy szolgáltató kiválasztása előtt, éppen ezért egy külön szekciót szenteltünk a legjobb ár-érték arányú megoldásoknak. Harmadik helyre szorult a magas rendelkezésre állás, pedig a felmérés összeállításakor azt gondoltuk, hogy e szempont sokkal fontosabb lesz.


Vélhetően csak azért került a harmadik helyre, mert e tekintetben szerencsére kevés eltérés van a szolgáltatók között. Ha valakinek hetente megszakad az elérése, az vélhetően kiemelten foglalkozna e területtel, hiszen ha nincs net, akkor az 1 Mbps elérés ugyanannyit számít, mint az 1 Gbps-os. Az ügyfélszolgálat, a terméktámogatás és a kapcsolt szolgáltatások ellenben kevésbé fontosak szavazóink szerint, és e téren nagy területi eltéréseket sem tapasztaltunk. Érdekességképpen ugyanakkor majd hatvan ember nyilatkozta, hogy csak azért van a jelenlegi szolgáltatójánál, mert más nem érhető el a környékén, azaz nincs verseny. Ez az arány jobb, mint amire előzetesen számítottunk, ám elgondolkodtató, hogy Budapestről, Szegedről, Szolnokról, Kecskemétről és más megyeszékhelyekről is érkeztek ilyen válaszok, ahol majd minden esetben elégedetlenségüknek is hangot adtak az emberek.


Kelet vs. nyugat

Sajnos beigazolódott feltevésünk, mely szerint ahogy haladunk nyugatról keletre, a fővárostól a faluk irányába, annál rosszabb a szolgáltatás minősége és ár-érték aránya. A legjobb a budapestieknek; átlagban ők mérték a legnagyobb letöltési és feltöltési sebességet, a visszajelzések szerint náluk a legjobb a rendelkezésre állás, az ügyfélszolgálat minősége, és ők a legelégedettebbek meglévő szolgáltatójukkal. Ők azok, akik felhúzzák az országos értékeket, bár „csak” 467 személytől érkeztek adatok Pestről és Budáról. Nyugat-Magyarországon egy fokkal rosszabb a helyzet, míg keleten az átlagos letöltési sebesség mindössze a fele a budapestinek, a feltöltésnél pedig még rosszabbak az értékek, miközben az ott élők átlagban többet fizetnek a fővárosiaknál. Nem lehet ezek után azon csodálkozni, hogy a keletiek a leginkább elégedetlenek, pláne ha nem megyeszékhelyeken vagy városokban laknak.


A kisebb településeken, azaz községekben és falvakban ugyanis csupán 27,15 Mbps letöltési sebességet mértek olvasóink átlagban, ami egynegyede a fővárosi értéknek, és ugyanez a helyzet a feltöltési sebességgel (2,97 Mbps). Meglepő, de a nem megyei jogú városokban sem sokkal jobb a helyzet, valójában az ott lakók fizetik átlagban a legtöbbet az internetért (7851 forintot), és a feltöltési sebesség is náluk a legrosszabb (2,9 Mbps), minden más tekintetben jobb a helyzet, mint amit a kisebb települések esetében mértünk, ám a megyeszékhelyekhez képest drasztikus a különbség, ahol közel budapesti értékekkel találkozhatunk. Van szakadék, nem lehet letagadni.


A leggyorsabb hálózat

Kétségtelenül nagy dobás volt a Digi részéről a gigabites internetcsomagok bevezetése, hiszen így a cég magára tudta irányítani a felhasználók figyelmét; jelenleg ő a hazai rekorder, aminek köszönhetően előfizetőinek összesített elégedettsége javult, még ha az adatok azt nem is mindig támasztották alá. Ennek eredménye az első összesítésünkön – és majd a későbbiekben – is meglátszik, habár még kevesen tértek át az 1 Gbps-os csomagra, egészen pontosan a válaszadóink közül tizenketten (két NIIFI és két Schönherz Telekom előfizető mellett), 800-900 Mbps közötti értékeikkel mégis alaposan felhúzták a mért átlagsebességet. A Digi így az átlagolt letöltési és feltöltési adatok terén is megnyerte a gyorsasági derbit, fölényesen, hiszen a második helyre befutó UPC több mint 15 Mbps-mal lemaradt mögötte.


Utóbbi sem rossz eredmény, még így is az országos átlag (42,96 Mbps) felett van, bár a feltöltési sebességgel nem büszkélkedhet a holland gyökerekkel rendelkező vállalat. Ahogy az eredményekből is kiolvasható, ez a két cég az, amelyik diktálja az iramot, ők húzzák fel az országos letöltési és feltöltési sebességek átlagát, míg a harmadik helyen lévő PR-Telecom már rontja a statisztikát. Ráadásul utóbbi a UPC értékeinek csak a felére, a Digiének durván a harmadára képes átlagban. Ez azonban leginkább nem a pr-csapatnak, hanem a Magyar Telekomnak kínos, amely mindössze a negyedik helyet tudta elcsípni, és nem sokkal előzte meg a Tarrt. A BTel, az Invitel és a Vidanet pedig nem fért be a legjobb ötbe.


Legjobb ár/érték

Ez az a terület, ahol már tényleg megkérdőjelezhetetlen a Digi előnye, a szolgáltató ügyfelei ugyanis nemcsak az összesített letöltési és feltöltési sebességben lőtték az első helyre a céget, hanem a fővárosban, a megyeszékhelyeken, a városokban, a községekben és a falvakban is a romániai alapítású vállalat vezeti a mezőnyt, ráadásul az ő ügyfelei fizetik mindezért a legkevesebbet, átlagban 5726 forintot. Ezek után nem meglepő, hogy a digisek ajánlanák leginkább szolgáltatásukat másoknak. A második helyre ismét a UPC jött fel, helye hasonló módon megkérdőjelezhetetlen, hiszen legyen szó bármekkora településről, a hollandiai alapítású céget találjuk az ezüstérmes pozícióban minden tekintetben. A harmadik helyért viszont már komoly verseny alakult ki a két Telekom cég között.


Végül a jobb átlagolt feltöltési sebesség, a kedvezőbb díjcsomagok és a jobb ügyfélelégedettség miatt ítéltük meg a T-csoportnak a bronzérmet, ám nem volt egyszerű a döntés, mivel a PR-Telecom szinte minden településméret esetén gyorsabb volt a mamutcégnél, ráadásul – mint kiderült – a Magyar Telekom nem lehet büszke a kisebb településeken mért feltöltési sebességeire. A legtöbb helyen a UPC rádupláz, ám a falvakban majdhogynem négyszeres a különbség. A PR-Telecom főként drága díjcsomagjai miatt került hátrébb, amely téren még a – top ötből kiszorult – Invitel rendelkezik hasonlóan gyenge eredménnyel. A Tarr ötödik helyéhez ellenben szintén nem fér kétség, bár a legjobb öt között a leggyengébb eredményt érte el, de még így is határozottan jobb a BTel, Vidanet, Invitel hármasnál.


Legjobb ügyfélszolgálat

Ha elmegy az internet, ha egy számlatartozással kapcsolatos levél miatt kell reklamálnunk, ha meg akarjuk hosszabbítani hűségszerződésünket, illetve ha más panaszunk támad, az ügyfélszolgálattal kell beszélnünk, annak munkatársai képviselik a szolgáltatónkat, így nem mellékes, hogy mikor és milyen formában tudjuk elérni őket. Vannak cégek, amelyek csak hétköznap és azon belül is munkaidőben fogadják hívásainkat, mások online helpdeskkel próbálják megkönnyíteni az életünket, illetve számos olyan ügyfélmegtartási kedvezményt tudnak kínálni, ami akár évekre hűségessé tehet egy előfizetőt. Ettől függetlenül kérdésünkre válaszadóink a fontossági sorrendben hátrébb sorolták a terméktámogatást, mi azonban úgy gondoljuk, hogy a legjobb csapatot megilleti a dicsőség.


Szinte menetrendszerűen itt is a Digi futott be az első helyre, 434 ügyfelük kérdőívünkön 4,19 pontra értékelte a cég ügyfélszolgálatának munkáját (a maximálisan adható öt pontból). A második helyen azonban változás történt, hiszen a holland cég helyett a Tarr szerezte meg a bronzérmet 3,87 pontos eredménnyel, majd a harmadik pozícióba szintén egy kisebb internetszolgáltató, a Vidanet kúszott fel (3,74 pont), ami igazából nem meglepő, mivel egy kisebb cégnél közvetlenebb és kevésbé stresszes lehet a helpdeskmunkatárs. E véleményünkre valamennyire rácáfol, hogy a negyedik és az ötödik helyre két nagyvállalat futott be, a UPC (3,63 pont) és az Invitel (3,39 pont), amely szolgáltatókat sorrendben a Magyar Telekom, a PR-Telecom és a BTel követi.


Legmegbízhatóbb

Két dolog tudja felbosszantani az internet-előfizetőket. Az egyik, ha egy váratlan leállás miatt megszűnik az elérés, a másik, ha az elméleti maximum helyett csak alacsony sávszélességgel gazdálkodhatnak, persze a garantált minimumon belül – amit kellően alacsonyra állítanak be. Utoljára ezért a legstabilabb céget kerestük, amely magas rendelkezésre állást, illetve az elméleti maximumhoz leginkább közelítő valós letöltési sebességet kínálja. Itt megbosszulta magát a Digi gyors hálózata; hiába az ügyfelek által adott rendkívül magas rendelkezésre állási pontszám, mikor az ígért és a valós Mbps-adatok jelentősen eltérnek.


Minden szolgáltatónál mínuszos összesítéseket kaptunk, ám minél nagyobb a sávszélesség, annál jobban nőnek a különbségek: 1 Gbps esetén egy valós 800 Mbps-os letöltés mellett is kétszázas a rés, ami egy 20 megás csomagnál elképzelhetetlen. E szempontok figyelembevétele miatt a Tarr tört fel az első pozícióig, ami minden tekintetben kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. A fenti ok miatt a Digi a második lett, mögötte a Vidanet vitte el a bronzérmet, mivel előfizetői 3,79 pontra értékelték rendelkezésre állását, ami a harmadik legjobb érték, miközben sebességbeli különbségei is alacsonyak. Mögötte a PR-Telecom zárkózott fel, amely adataink alapján szinte kicentizi az ígért és a valós sávszélességet, ami a legjobb lett a mezőnyben; az ellátás stabilitását tekintve viszont a top öt sereghajtójáról beszélhetünk. Nála az Invitel csak éppen egy hajszállal jobb, ám ügyfelei még így is elégedetlenebbek.

 

Hasonló érdekességeket olvashatsz az aktuális PC Worldben is. Éves előfizetéssel ráadásul most 6 960 forintot is megspórolhatsz!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.