Táblagéppel izgalmasabb a tanulás

|

Fél évvel ezelőtt indult el a Telenor Hipersuli projektje. A szolgáltató sajtótájékoztató keretén belül értékelte az eddig felgyülemlett tapasztalatokat.

2015 májusában indult el a Telenor digitális oktatási programja 5 iskola 15 osztályában, 354 gyermek és 32 pedagógus bevonásával. A Hipersuli megvalósításában a Telenor oktatási célokra is alkalmas digitális eszközökkel - nagy kijelzős, billentyűzettel rendelkező táblagépek - és Hipernet hozzáféréssel látja el a szakmai alapon kiválasztott intézményeket, a részt vevő pedagógusok számára pedig együttműködő partnere, a Microsoft segítségével a megfelelő pedagógus-képzési programokat is biztosítja.

A Hipersuli Programhoz kapcsolódóan a Telenor a Digital Identity Agency munkatársaival tudományos kutatás keretében hatásmonitoring vizsgálatot végez. Ennek részekén fókuszcsoportos az első kutatás (a diákokkal, szülőkkel és tanárokkal), kérdőíves felmérés (a diákokkal, szülőkkel és tanárokkal) és pszichológiai teszt (a diákokkal) is készült. A kutatás első fázisában azt vizsgálták, hogy a résztvevők milyen elvárásokat fogalmaztak meg előzetesen a programmal kapcsolatban, továbbá milyen félelmek, aggályok voltak bennük az újszerű módszerrel, illetve az oktatásban alkalmazott internethasználattal szemben, általánosságban.



A megkérdezett gyerekek 66%-a szívesebben készül azokra a tanórákra, amelyeken táblagépet használhat, 49%-uk élvezetesnek tartja az azzal való tanulást. A tabletes tanórák a diákok bevallása szerint izgalmasak (43%), változatosak (40%), viszont játékosnak csak a diákok harmada (34%) tartja azt, 22%-uk számára a táblagép egy-egy tantárgy iránt is felkeltette az érdeklődést.

Otthon a diákok 82%-a szokott az órákra való felkészüléshez információkat keresni az internetről, 53%-uk fotókat vagy videókat kutat fel a neten, 26%-uk chaten vagy e-mailen keresztül az osztálytársakkal egyeztet a tanulnivalókról, 21%-uk pedig online kapcsolaton keresztül együtt tanul a többiekkel. A diákok több mint 50%-a saját táblagéppel is rendelkezik, 83%-uknak pedig van okostelefonja, 47%-uk laptopot, 37%-uk, asztali PC-t is használhat otthon. A játékkonzol és az okostévé ritkább, a gyerekek 31 és 25%-a fér hozzá otthon ilyen eszközökhöz.



A diákok vonzalma a digitális eszközökhoz igen magas fokú. A fókuszcsoportos kutatások során a diákok számos olyan "trükköt" lepleztek le, amelyeket akkor alkalmaznak, amikor szüleik nem engedélyezik nekik az internetezést, ők azonban mégis élni akarnak a lehetőséggel:

- "Olvasókönyvbe belerakom a telefont, úgy játszom, mintha olvasnék",
- "Tabletezek a fürdőszobába bezárkózva, fogmosási idő alatt",
- "Alvásidőben játszom - azt hiszik a szülők, hogy alszom"

A fókuszcsoport tanúsága szerint a diákok tisztában vannak a videojátékok veszélyeivel, hogy azok függőséget okozhatnak. A következő mondatok hangzottak el erre vonatkozóan:

- "Rosszat álmodom tőle, befolyásolja a gondolataimat",
- "Alvajáró lesz az ember",
- "Idegeskedés a játék és a gép hiánya miatt; ha elveszik tőle, hisztis lesz az ember"

A szülők többsége (86%) bizakodva áll a programhoz azzal a reménnyel, hogy gyermekük jobb esélyekkel indul az életben, ha korán elsajátítja az infokommunikációs eszközök  használatát. A szülők 90 százaléka arról számolt be, hogy gyermeke élvezi a kiosztott táblagép használatát, és a családok 33%-ában a Hipersuli program nélkül nem juthatott volna ilyen készülékhez.

Hirdetés


Összességében elmondható, hogy a program összes résztvevőjében voltak aggodalmak és félelmek induláskor, de főként a pedagógusok számára jelentett ez kihívást. Számos nehézséget kellett leküzdeniük, a technikai akadályoktól kezdve, a tananyagok beszerzésén át, az eszköz flott alkalmazásának elsajátításáig. Kétségkívül nekik jelenti ez a legtöbb plusz munkát, és energia-befektetést, így az ő támogatásukban van a projekt sikerének kulcsa.  A felmérésben részt vevő tanárok 95%-a nagyon szívesen használja tanóráin a táblagépeket, 92%-uk szerint az eszközökkel könnyebb bevonni játékos és vizuális elemeket a tanórákba. A tanárok 83%-a véli úgy, hogy a táblagépek motiválják a gyerekeket órán, 17%-uk azonban még úgy érzi, nem szerzett elég tapasztalatot ahhoz, hogy megítélje az eszközök alkalmazásának hatását.  Természetesen félelmei is voltak/vannak a tanároknak: legtöbben (63%) közülük attól tartanak, hogy a nem tabletes osztályok irigyek lesznek a táblagépes társaikra. Viszont csupán 12%-uk véli úgy, hogy nehéz rávenni a gyerekeket arra, hogy az eszközöket tanulásra használják.

Hirdetés

Te mit gondolsz?

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!