Hirdetés

A Radeonok titkos fegyvere



|

Nagy változás van az AMD videokártyák világában: megérkezett az Omega drivercsomag, nyakunkon a Freesync monitorok és egyre több a Mantle-es játék. Utánajártunk, mit nyertek ti mindebből.

Hirdetés

Nem csupán a teljesítmény és kedvező ár miatt érdemes a bevásárló listára vésni a Radeont – számos olyan szolgáltatást is kapunk, melyek segítenek a játékok látványát még feljebb tornázni. Akárcsak a konkurens GeForce-oknál, az AMD Radeonoknál is igyekeznek a driverben extra funkciókat aktiválni, melyek játékmotortól függetlenül szebbé, gyorsabbá teszik a játékot. Téved, aki azt hiszi, mindebben sereghajtó csak az AMD – az ATI-tól érkezett fejlesztők sokszor évekkel előzik meg technológiában a konkurenseket (vagyis konkurenst). Például már évekkel ezelőtt volt megoldásuk az NVIDIA MFAA élsimítására.

Jelenleg a legnagyobb port három technológia kavarja az AMD háza táján: az egyik az AMD-által fejlesztett API, a Mantle, a másik a G-Sync konkurens Freesync, a harmadik pedig a legújabb drivercsomag, az Omega. Most utóbbit vettük elő, hiszen tegnap jelent meg az új készlet, amely komoly változásokat hoz.

 

Hirdetés

Omega

Decemberben, egész pontosan tegnap indította útjára megreformált driver-készletét az AMD, melyet ezúttal Catalyst Omega-nak nevezett el. A driver az egyik legfontosabb szoftveres eleme a PC-knek, és ezek között is előkelő helyen szerepel a videokártya meghajtó szoftvere, ahol sok-sok extra szolgáltatást lehet adni a géphez. Az Omega frissítésben három területen több mint 20 újdonságot kapunk természetesen teljesen ingyenesen. A legnagyobb javulást a legfrissebb generációs Radeont birtoklók fogják tapasztalni, de a régebbi VGA-knál is érezhető lesz a teljesítménynövekedés. A másik terület az iGPU és az APU, ahol az egységesített architektúra szoftveres támogatottságán volt mit javítani. Az Omega az ilyen FM2-es APU-knál látványos előrelépést hoz.

 

 

Videózás

Az első terület a videolejátszás, amelyben az AMD már eddig is igen jól teljesített. A Fluid Motion Video modul a GPU számítási képességeit használja fel arra, hogy bármilyen kijelzőn is nézzünk bármilyen tömörítésű filmet, az sokkal szebb legyen. Egy új eljárás javítja a veszteséges tömörítésből fakadó színátmeneti hibákat, akadás-mentesen interpolál a képkockák között, az alacsony felbontású videókat pedig valós időben számítva jelentősen feljavítja 1080p-szerűre. Amennyiben 4K monitort kapcsolunk Radeonunkra, a 1080p videók adaptív felskálázását teljes mértékben a GPU-t terhelve, hardveresen végzi, és két DisplayPorton keresztül az 5K monitorokat is natívan hajtja meg. Ez jövőre kifejezetten fontos lesz, hiszen már küszöbön a Dell 5K monitor bolti megjelenése és 2015-ben még több ilyen modell érkezik.

 

 

3D a köbön

Fontos a videolejátszás, de azért mégiscsak mindenki arra kíváncsi, mit hoz az új driver a 3D-s teljesítményben és szolgáltatásokban. Jó hírünk van: sok újdonságot kapunk – ingyen!

Új technológia a Virtual Super Resolution (VSR), amely nem véletlenül lesz ismerős – ez pontosan ugyanarra képes, mint az NVIDIA DSR-je, vagyis Dynamic Super Resolution technológiája. Az egyszerű, de látványos újdonság fontos tulajdonsága, hogy játékmotortól független. A driverben aktivált VSR lehetőséget ad arra, hogy akár 4K virtuális felbontást adjunk meg a játékban, majd ezt a videokártya drivere monitorunk natív felbontására skálázza le. Ez igazából a SuperSampling Anti-Aliasing (SSAA), ami nagyon látványos, de készüljünk fel rá, hogy a videokártyánkat éppen annyira fogja leterhelni, mintha 4K-ban játszanánk a játékot. Jó hír, hogy a 4K-nál alacsonyabb, de full HD-nál nagyobb felbontást is beállíthatunk, így a sebesség nem zuhan akkorát, de azért a képminőség valamivel jobb lesz.

Az Omega frissítés különösen fontos a CrossFire tulajdonosok számára, ugyanis ezen a területen látványos javulást sikerült elérni teljesítményben és terhelés-elosztásban. Számtalan játéknál sikerült fixálni az ugráló teljesítményszintet és egyben a maximális 3D teljesítményt is növelték. Ezen a téren hamarosan még több játéknál láthatunk majd komoly javulást.

Nem tudjuk, hazánkban hány Radeon tulajt fog érinteni, de az Omega Driverrel lehetőség nyílik a 24 panel egyidejű meghajtására is. Ennél azért fontosabb, hogy új felületet kapott az Eyefinity beállító modul is, amelyre már nagy szükség volt.

A kijelzőknél kell megemlítenünk a FreeSyncet is, amely az NVIDIA G-Sync mintájára adaptív vertikális monitorszinkronizálást tesz lehetővé. A technológia előnye, hogy nincsen licencdíja, vagyis a freeSynces monitorok olcsóbbak lehetnek a G-Synceseknél, csupán DisplayPort 1.2a csatlakozásra van hozzá szükségünk.

 

 

19-29% gyorsulás

A sok-sok újdonság mellett persze temérdek hibát javítottak a driverkészítők (köztük a TOP10 jelentett problémát) és az optimalizálásra is maradt idejük. Az AMD mérései szerint már az első Catalyst Omega driver akár 19 százalékkal nagyobb 3D teljesítményt ad az előző driverekhez képest, azonos VGA kártya mellett. Amennyiben APU-hoz telepítjük a Catalyst Omega-t, az eredmény még látványosabb, ugyanis akár 29 százalékot is gyorsulhatnak játékaink, ami ezen a belépőszinten óriási ugrásnak számít.

A felsorolt extrák közül néhány minden egyes Radeonnál és AMD APU-nál elérhető az ingyenes driverfrissítés után, ám ahhoz, hogy az összes Omega-extrát megkapjunk, fontos, hogy a legutóbbi generációból származó kártyánk vagy központi egységünk (APU) legyen. Ez a legtöbb esetben R7 vagy R9-es Radeont és 35 watt TDP feletti AMD 7x00-es APU-t jelent.

Fel tehát a frissítésre, minden Radeon és APU-tulajdonos azonnal kattintson és töltse, telepítse az Omegát, ami valóban előrelépés és hasznos újdonságokat hoz!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.