-

Csoportteszt: GeForce GTX 980

|

Új GPU-val jelentkezett az Nvidia, és egycsapásra felrázta a videokártyák állóvizét. Vigyázat, csúcskártyák alacsony fogyasztással!

Senki előtt nem titok, hogy az elmúlt évek nagyjából eseménytelenül teltek a videokártyák piacán – minden újabb modell csak jól álcázott ráncfelvarrása volt a három évvel ezelőtt kifejlesztett videochipeknek. Aztán megérkezett a Maxwell.


A valóban új generáció

Az Nvidia mérnökeinek nagyon nehéz dolguk volt, ugyanis a chipgyártó TSMC nem váltott gyártástechnológiát, tehát a három évvel ezelőtti 28 nm-en kellett ismét csodát művelni. A GPU fejlesztésénél kitűzött cél a számítási teljesítmény/fogyasztás mutató növelése volt. E mellé a mérnökök frissítették a már meglévő technológiákat (például PhysX), és újakat is kifejlesztettek, amelyek kiemelik az új GPU-kat a kínálatból.

Hirdetés


DirectX 12: Komoly változást hozhat a játékok világában a Microsoft alapjaitól újraírt programozási felülete, mert az AMD Mantle-höz hasonlóan a játékmotorok így alacsony szinten férhetnek hozzá a hardveres erőforrásokhoz, ami látványos gyorsulást és szebb látványt ígér. Hasonlóan a DX12-höz, az OpenGL 4.4-et is támogatja az új GPU.


Dynamic Super Resolution: A marketingosztály kedvenc újdonsága, ugyanis a DSR „4K-szintű látványt ígér full HD-ben is”. A valóságban a kártya UHD-ben rendereli a képet, majd leskálázza full HD-re. A GeForce Experience segítségével ezt ki-be kapcsolhatjuk a játékoknál.


Multi-Frame Sampled AA: Az MFAA lényegében egy alternatívája az MSAA-nak, annyi különbséggel, hogy négyszeres hatás mellett kétszeres terhelést jelent csupán.



Voxel Global Illumination: Valós időben számítja ki, hogy az egyes felületeken pontosan hogyan is kell a fénynek megtörnie, megcsillannia. Ehhez Volume-pixeleket használ (vagyis voxeleket), amelyek 3D-s tulajdonságokkal rendelkeznek. Az eredmény fotorealisztikus megjelenítés, akár a mozifilmekben.


VR Direct: A manapság felkapott virtuális sisakok (Oculus Rift) és a PC közti kommunikációt hivatott javítani az új API, segítségével az Nvidia a mostaninál sokkal alacsonyabb késleltetést ígér.


A legerősebb GeForce

Mindehhez a tesztünkben szereplő GTX 980-as kártyák a Maxwell GM204-es GPU legerősebb változatát kapták. Ez 5,2 milliárd tranzisztort jelent, ami ugyan 1,9 milliárddal kevesebb, mint a GK110 esetében (GeForce GTX 780), mégis sikerült jelentősen nagyobb számítási teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást elérniük. A GigaThread Engine a terhelést négy klaszterre osztja le (ezek a GPC-k), és az itt található gyorsítótárak méretét megnégyszerezte (2 MB-ra) az Nvidia. Klaszterenként négy streamprocesszor (SMM) dolgozik, és egy-egy PolyMorph Engine 3.0-t is találunk (tesszelláció, Transform engine stb.).

Asus GTX 980 Strix


A streamprocesszormodulok további négy SMX-re osztódnak saját regisztertárral és vezérlőegységekkel, amikhez 32 CUDA-mag férhet hozzá. Ezeknek a magoknak a teljesítményét azonos fogyasztás mellett megduplázta az Nvidia. Ha összeadjuk őket, máris kijön, hogy a GTX 980 összesen 2048 CUDA-maggal dolgozik, amelyhez 128 textúrázóegység és 64 rasztermodul (RoP) csatlakozik.


A GM204 GPU és a 4 GB GDDR5 fedélzeti memória között 256 bites buszon közlekedik az adat, a relatív szűknek tűnő sávszélességet (224 GB/s) pedig új, veszteségmentes adattömörítéssel és az elérhető legmagasabb órajelekkel ellensúlyozta az Nvidia. Ez esetünkben effektív 7 GHz-et jelent. A videokimenetekben is történt változás: megjelent a HDMI 2.0 (UHD@60 Hz), és az új GeForce-ok képesek egyszerre, kártyánként három ultra HD-kijelzőt kezelni, vagy kisebb felbontással akár ötöt is. Mindez nagyon jól hangzik, de tesztünk alapján el kell szomorítanunk azokat, akik egy VGA-s 4K-t vártak a GTX 980-tól: ebből is minimum kétkártyás SLI kell, ha játszható sebességet szeretnénk UHD-felbontásban.

Gigabyte G1.Gaming GTX 980


Asus GTX 980 Strix

Sikerült első látásra, tapintásra csúcskategóriás kártyát kreálnia az Asusnak, méghozzá azzal, hogy még ott is fémet használt, ahol a többi gyártó egyszerű műanyagot. Az eredmény egy robusztus, de nem óriási kártya, melyen a már jól ismert DirectCU II-es hűtőrendszer legfrissebb verziója dolgozik. Mindehhez a Strix egyedi ventilátorvezérlés tartozik, így amíg a GPU hőmérséklete el nem éri a 65 Celsius-fokot, a két ventilátor nem pörög fel. Például egyszerűbb játékok, filmnézés, normál használat során igazából egy passzív hűtésű VGA-nk van. Az Asus nem vitte túlzásba a gyári órajeltuningot, de azért nem is maradt le jelentősen a vetélytársaktól.


Gigabyte G1.Gaming GTX 980

A G1 Gaming széria telitalálat a Gigabyte részéről: az egységes, alapvetően fekete színnel operáló dizájn és a robusztus felépítés tekintélyt parancsoló. Szerencsére nemcsak a látvánnyal igyekeztek elkápráztatni a játékosokat a Gigabyte mérnökei, ugyanis a legdurvább gyári tuningot is itt találtuk. Ez az eredményeken is meglátszik, bár volt olyan játék (például a Thief), amelyikben a felpörgetés nem igazán érvényesült. A kártya komoly előnye, hogy hátlapját fém borítja, az oldalára került, világító WindForce felirat pedig nagyon jól mutat egy szépen megépített gamer-PC-n. A hőcsövekkel megtűzdelt hűtőborda hűtését három ventilátor végzi, amelyek mindig terhelésfüggő fordulatszámmal forognak. Ez a „régi iskola” szerinti megoldás, ráadásul folyamatos terhelés során már hallhatóan zajossá váltak a ventilátorok. Aki ezt a kártyát választja, annak érdemes előtte a hosszát (312 mm) is ellenőrizni, mert nem minden házba fog beleférni.

MSI GTX 980 Gaming 4G


MSI GTX 980 Gaming 4G

Csúcskártya létére meglepően kompakt (a legrövidebb a mezőnyben!) és könnyű az MSI GTX 980, ennek ellenére külsőre abszolút jól sikerült, nem fog olcsó komponensként hatni egy csúcs-PC-ben. A hűtést a Twin Frozr V-re bízták, ami az Asus Strixhez hasonlóan alacsony terhelés és hőmérséklet esetén egyszerűen leállítja a ventilátorokat, de terhelés során sem válik zavaróvá a zaj. Mindehhez közepesen erős gyári tuning jár, így a teljesítményre sem lehet panaszunk. Mi csupán a kissé sok műanyagot és a hiányzó fém hátlapot tudjuk negatívumként említeni, de ettől ez még egy nagyon jó videokártya.


Összegzés

Hiába az új, minden földi jóval felszerelt GPU és a kiváló kártyák, csak kevesen fognak GTX 980-at választani, méghozzá a magas ár miatt. Ugyanakkor aki mégis ilyenre voksol, szeretne valami igazán prémiumot kapni.


Ha erről van szó, a Gigabyte kártyája a leggyorsabb, és mérete, valamint kinézete miatt is ezen akad meg elsőként a szemünk, ugyanakkor mi inkább az Asus kártyáját ajánlanánk, ami ugyan „eltörpül” az óriási G1 Gaming mellett, de leheletnyivel kisebb teljesítmény mellett csendesebb hűtést kapott, és ára is barátságosabb.

 

Hasonló érdekességeket olvashatsz az aktuális PC Worldben is. Éves előfizetéssel ráadásul most 6 960 forintot is megspórolhatsz!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.