Hirdetés

GeForce RTX 4080 és RTX 4090: nem erre számítottunk

|

Túlvagyunk a hivatalos bejelentésen, egy nap elteltével érdemes áttekinteni az új grafikus kártyákkal kapcsolatos tényeket és jellemzőket.

Hirdetés

Nagyon közhelyes volt az érzés, de valamiért bejött az a szerkesztőségi tipp, hogy ha egy eseményt "Project Beyondnak" neveznek el, akkor ott vagy ködösítés, vagy egységnyi idő alatt a lehető legtöbb újdonság bemutatása várható. A helyzet az, hogy tulajdonképpen ezen két lehetőség egyvelege valósult meg, legalábbis ezt érezzük az új RTX 40-es sorozatú videokártyák bejelentése kapcsán.

Akár az élő streamet, akár bármelyik, valós időben írt szöveges beszámolót néztük, az Nvidia CEO-ja, Jensen Huang egy tejeskávéfőzésnyi idő alatt zavarta le a konkrét vasak leleplezését, a technológiai felvezetés pedig nagyjából 5-6 percbe összesűríthető, ha kivesszük a mondandójából a jelzős szerkezeteket.

Hirdetés

A PC gamer közösség speciális réteg, vágyakkal, elvárásokkal, harciassággal és ha kell, mértéktelen rajongással megspékelve. Ennek a csoportos attitűdnek az előnyeit és üzleti hasznát az Nvidia évtizedekig élvezhette, aztán valami megváltozott. A vállalat számottevő pénzügyi eredményekkel büszkélkedhetett az elmúlt 3-5 évben, a kriptománia átírta a korábbi piaci trendeket, ármodelleket, és még egy ARM-felvásárlási fiaskó is belefért a nagy szuperszámítógépes és önvezető autós víziók mellett.

De mi itt továbbra is PC játékosok vagyunk a szívünk mélyén, még mindig dúl a szerelem a GeForce márka iránt, így joggal tesszük fel a kérdést: velünk mi lesz? A válasz mindenféle érzelemtől mentes most már: itt van az új generáció, nagyon gyors és drága, de az előző termékcsaládból kellene inkább válogatni.

Itt van a kezemben, kell?

Lehetséges, hogy ezzel most nagyon leegyszerűsítettük a hivatalos bejelentést, és a csalódottság fedezhető fel az eddigi mondatokban, de az tény, hogy ha többre nem is, ennél kedvezőbb jövőképre számítottunk. Azt már megszokhattuk, hogy divatossá vált az ún. "paper launch", bár ezúttal a partnergyártók közül többen "image launch" bejelentésre változtatták ezt, avagy lényegében csak képet mutatnak meg a kártyákról, konkrét adatok helyett évtizedes korú újrahasznosított marketingszövegekből épül fel a sajtóközlemények többsége.

Az RTX 4000-esek értékesítése október közepén indul a Founders Edition variációkkal, a többi márka kiadásai kapcsán egyelőre nincs érdemi megjelenési dátum. Szóval majd megvehetünk valamit, ami a 90-es számozással borzasztóan erős, a 80-as típusjelzéssel pedig trükkösen felemás lett. Sőt, ez utóbbi esetében a 12 GB-os fedélzeti memóriával szerelt modellt inkább 4070-esnek lehetne nevezni a 192 bites memóriabusz miatt, de ehhez még a Jensen irányította csapatnak sem volt elég bátorsága; a 899 USD-s árcímke győzött a belsős meetingeken. A 16 GB-os verzió egyébként 1199 dollárba, az RTX 4090 pedig 1599 dollárba kerül, de ezek ugyebár csak amerikai, még adóktól mentes ajánlott fogyasztói árak.

Az 1600 dolláros árcédula erős, cserébe a teljesítmény is magas. Jövőre jöhet a Ti-verzió!
Az 1600 dolláros árcédula erős, cserébe a teljesítmény is magas. Jövőre jöhet a Ti-verzió!

Tehát bő három hetünk van arra, hogy felkészüljünk a váltásra. Az a csöppnyi teljesítményadat, grafikon és live demo is elég volt ahhoz, hogy láthassuk az RTX 4090 bődületes erejét, ami végre a ray-tracing effektek és pályarészek megjelenítését 4K-ban is képes magas képkockaszám mellett kezelni. Az AD102-es GPU-ba 76,3 milliárd tranzisztor került, ami elképesztő gyártástechnológiai eredmény az Ampere architektúra csúcsának tekinthető GA102-t ismerve, a TSMC 4N csíkszélessége legfőképpen a tranzisztorsűrűség terén tudott előrelépni, miközben az üzemfrekvenciák emelése is lehetségessé vált.

A GeForce márkajelzéssel érkező szörnyben egyébként nem lesz aktív az összes részegység, a játékosok azonban így is 16384 CUDA-maggal, 512 Tensor- és 128 RT-egységgel gazdálkodhatnak. A számadatokat látva annyira már nem csodálkozunk a kétszeres raszterteljesítmény és négyszeres ray-tracing gyorsulás tényén az RTX 3090Ti-hez képest, az új cél a 4K120 vagy a 8K60 gaming élmény lett.

Rest of the best…vagy valami olyasmi

Az RTX 4080-nél már jelentősebb az aktív számolóegységek csökkentése, a teljes AD102-es kiépítés fele aktív csak, ha a CUDA-magokat nézzük (9728), viszont örömteli a 16 GB GDDR6X memória használata. A fentebb említett 2-4-szeres gyorsulási tények így már csak az RTX 3080 Ti-vel összevetve igazak, legalábbis ezt várjuk, a tényleges különbséget az első tesztek fogják felfedni.

Egy plusz sorban a 12 GB-os opció, amivel kapcsolatban merül fel a legtöbb kérdés.
Egy plusz sorban a 12 GB-os opció, amivel kapcsolatban merül fel a legtöbb kérdés.

Ez az a pont, ahol furcsának tűnik a termékstratégia, RTX 4080 névvel jön ugyanis egy, kifejezetten a partnergyártóknak szánt tervezet még kevesebb CUDA-maggal (7680), és már csak 12 GB videomemóriával. Nem készül belőle Founders Edition, emiatt pedig a bejelentéskor feltüntetett 899 dolláros ár tulajdonképpen csak jelzésértékű; úgyis a többi gyártó fogja eldönteni, milyen árcédula kerül végül a dobozra. Ígérjük, nem hozzuk fel többet, de ezt a kártyát RTX 4070-nek kellene nevezni, pont.

Az új generáció velejárói

Ami viszont elnevezéstől függetlenül közös, az a DLSS 3 technológia, aminek rövid demonstrációja eléggé meggyőzőre sikerült. A csodálatosan optimalizált REDengine 4-re épülő Cyberpunk 2077-re még rá lehet húzni olyan RT-réteget, ami az RTX 4090-et is kifekteti, de majd a DLSS 3 képkockainterpolációs eljárása megoldja, hogy 4K-ban visszaugorjon 60 fps fölé a sebesség az extrém ray-tracing mód aktiválása mellett. Önmagában a technológia szupernek tűnik, őszintén szólva mi is vártuk a DLSS 2 utáni evolúciós ugrást, és úgy fest, ezt a házi feladatot megoldották az Nvidia mérnökei. Apró pici probléma, hogy az eljárás alapkövetelményei a GPU-ban található Optical Flow Accelerator részegységek, amik az Ada Lovelace kódnevű architektúra részeként képesek megfelelő számítási sebességre, így a korábbi generációkon nem lesz engedélyezve az új DLSS.

Íme a Cyberpunk 2077 új RT-módja, ami az RTX 4090-et is kifekteti, ha nincs engedélyezve a DLSS.
Íme a Cyberpunk 2077 új RT-módja, ami az RTX 4090-et is kifekteti, ha nincs engedélyezve a DLSS.

Sokan előre rettegtek a fogyasztás kérdésén, az egyik pletykaáradat 600 W vagy afeletti TGP-értéket jósolt a csúcsmodell számára. Ebből mára 450 W maradt, ami még mindig nem kevés, de talán kezelhetőbb, bár a maximális fogyasztás még így is átlépheti a 600 W-ot, ha hihetünk a specifikációs táblázatoknak. A két kisebb modellnél már nem ennyire rémisztőek a számok, de a 16 GB-os RTX 4080-as modellnél azért még érdemes odafigyelni a gépházba szerelt tápegység 12V-os ágának összteljesítményére. Apropó, tápellátás, az ATX 3.0 szabványnak köszönhetően a referencia nyomtatott áramkörre épülő kártyákon megtalálható lesz a 16 tűs PCIe CEM5 tápcsatlakozó, amihez átalakítót biztosítanak a gyártók. Az egyedi modelleknél elképzelhető, hogy visszatérnek a 3 darab 8 tűs megoldásra, erre leghamarabb novemberben láthatunk konkrét példákat.

Egy példa, hogyan néz ki egy partnergyártói kártya. Hiszed vagy sem, nem ez a legvastagabb variáns.
Egy példa, hogyan néz ki egy partnergyártói kártya. Hiszed vagy sem, nem ez a legvastagabb variáns.

Csekély a jelentősége, de kis érdekesség, hogy az új RTX-széria nem támogatja a PCIe 5.0 szabványt, az ×16-os csatolósín legfeljebb a 4.0-s adatátviteli maximumra képes. Úgy tűnik, hogy bár óriási a GPU számítási kapacitása és a csúcsmodell VRAM-mérete, nem indokolt a feljebb lépés, igaz, az AD102 GPU-ban megtalálható a technológia támogatásához szükséges vezérlés.

Készleten az elődöm

Akár ez a mondat is felkerülhetne az RTX 40-es videokártyák termékoldalaira, ismertetőanyagaira, hiszen a valóság az, hogy az Nvidia kényszerűségből nem engedett akkora teret az újdonságoknak, mint korábban. Megjöttek, elkészültek, de az árukat tekintve csak egy nagyon szűk réteg számára érhetők el, ráadásul a kezdeti készletnagyságokkal szemben szkeptikusak vagyunk. A virtuális polcok roskadoznak az RTX 30-as felsőkategóriás változataitól, ráadásul az EVGA is épp szabadulni próbál a portékától, ha már úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet a fullasztó együttműködésből. Az idei karácsonyi szezon tehát még többségében az Ampere-kártyákról fog szólni, és rengeteg opció közül válogathatunk, az árazás pedig remélhetőleg még kedvezőbb lesz.

A teljes RTX-kínálat inkább a 30-as sorozatú kártyákról szól, idén még nem az újak dominálnak.
A teljes RTX-kínálat inkább a 30-as sorozatú kártyákról szól, idén még nem az újak dominálnak.

Ezzel kapcsolatban mindössze egyetlen aggályunk van, amit egyébként az EVGA kapitulálása igazolhat. Az Nvidia mesteri módon kontrollálja a piaci elérhetőséget, GPU-ellátottságot és partneri támogatásokat, és a nagy RTX 30-as készletkisöprés sem lesz ész nélkül végrehajtva. Ez a vállalat csak azért, mert épp bejelentett egy új csúcsmodell párost (triót), nem fogja elengedni az előző generációra tervezett profitabilitási célszámokat, és pontosan olyan sebességgel és időtávon lesz végrehajtva a raktárak kisöprése, ami üzletileg a lehető legkedvezőbb. A partnergyártók pedig ezt követni fogják, változást egyedül az új Radeon-generáció novemberi megjelenése okozhat, állítólag az RX 7000-es széria sem fog szűkölködni a nagy számadatokban.

Mi a tanulság? Köszönjük meg Jensennek a kétperces kártyabemutatót, szuper a cucc, de mi most inkább kivárunk; vagyis készülünk az első tesztkártyára, amit abban a pillanatban meg fogunk mutatni nektek, ahogy megérkezik!

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.