Hirdetés

Sony 4K projektor teszt - mikor homályos a Full HD

|

Magyarországon az elsők között próbálhattuk ki az itthon kapható első 4K megjelenítőt, a Sony VPL-VW1000ES projektort. Láttuk a jövőt, nagyobb felbontásban.

Hirdetés

A 4K felbontás ellenzői egyenlőre a visszajelzések alapján többen vannak, mint a pártolói. Ez rendjén van így, hiszen többségünk nem olyan régen vette meg a Full HD televízióját, netán projektorát, amelynél a gyártó tűéles képet ígért. Hazavittük és nyugodtan konstatáltuk, hogy nem vertek át minket, a kép valóban élesebb annál, mint amit korábban megszoktunk. Idilli állapot ez, ám a tévégyártók már a CES-en is a Full HD-t négyszeresen felülmúló felbontásról beszéltek, a 4K hajtogatásával pedig hamar felmehet bennünk a pumpa, hiszen a felbontás-váltással új tévénk máris elavult. Kizökkentettek minket a nyugalmi állapotunkból, pedig mi a változatlanságot, a megszokottat szeretjük.



Szerencsére a szórakoztató elektronikai iparág vezető gyártói nem így gondolkodnak, az egészséges versenynek köszönhetően rendületlenül érkeznek az új megoldások, és technológiák. Több mint tíz évvel ezelőtt is így volt, amikor bejelentették az első Full HD tévéket. A vásárlók morgolódtak, hiszen drágállották a nagyobb felbontást. Később ugyanez történt a 3D-vel, és habár utóbbi még mindig nem váltotta be teljes mértékben a hozzá fűzött reményeket, a három dimenziós megjelenítők már 200 ezer forint alatt is beszerezhetők, azaz a nem olyan rég felkapott megoldás hamar alapfunkcióvá vált. Anno ez történt a Full HD-vel is, és vélhetően a 4K, valamikor a 8K is ugyanerre a sorsra fog jutni. Persze moroghatunk, hogy minek 4K, ha nincs hozzá tartalom, ám ne felejtsük el, hogy első full HD megjelenítőnket is akkor vettük, amikor még vadászni kellett az 1080p tévécsatornákra Blu-ray korongok híján.


8 millió pixel a falon

Márpedig a 4K forradalom már a küszöbön áll, amelynek az első jeles képviselője a Sony VPL-VW1000ES projektora, amely valójában nem csak az első ultranagy felbontású kivetítő, amit teszteltünk, hanem összességében az első 4K-s kijelző, amit kipróbálhatunk (hazánkban egyébként elsőként), miközben szakkiállításokon távolról már többször is megcsodálhattuk.  4K-s tévé ugyanis hivatalosan még nem kapható Magyarországon, így aki az elsők között akar magasabb felbontásra váltani, az a Sony projektorával teheti meg ezt elsőként. Talán célszerű is, mivel minél nagyobb a képátló, annál jobban kijön a nagyobb felbontás előnye (lásd a két lenti képünkön). Mivel az első fecskéről van szó, ezért nézzük meg gyorsan, mi is ez a 4K.





A kifejezés valójában a felbontásra utal, "4 kilo", azaz négyezer. Az Ultra HD natív felbontása 4096x2160 pixel, azaz a Fulll HD 1920x1080 pixelszámát nagyjából vertikálisan és horizontálisan is duplázza, összességében megnégyszerezi az 1080p felbontást (a horizontális eltérés az eltérő képarány miatt van). Mindez 8 847 360 képpont megjelenítését takarja, azaz 8,8 megapixelt, amelyet a Digital Cinema Initiatives Konzorcium szabványosított, így a jövőben ez takarja majd a 4K felbontást. Tesztünk szereplője, a Sony VPL-VW1000ES is pontosan ennyi képponttal dolgozik, illetve mivel három – piros, kék és zöld – SXRD  (Silicon X-tal Reflective Display) panelt használ a megjelenítéshez, ezért a termék minden egyes képkockánál 26,5 millió pixellel dolgozik, amelyek keveredve kiadják a 8,8 millió képkockás felvételt, a 4K-t. A Sony projektorában azonban nem csak a saját fejlesztésű tükörrendszer rendkívüli, hanem a hatalmas, nagyfelbontású objektív is, ami még a sarkakban is részletgazdag képet kínál.





Az SXRD paneljei ezen felül mindössze 2 milliszekundum válaszidővel operálnak, így folyamatos mozgást adva, illetve a gyártó szakemberei a pixelek közötti távolságot is csökkentették, hogy a projektoroknál látható miniatűr fehér rácsok a legkevésbé legyenek láthatóak. Jelentjük sikerült, még egy 3 méteres képátlójú felskálázott Full HD felvételnél sem tudtuk közelről megfigyelni a pixeleket, a projektor olyan képet ad, ami szinte azonnal meggyőz mindenkit a 4K létjogosultságáról. Gyors tesztünk során a szerkesztőségünk 10 tagjából (akik korábban csak Full HD felvételeket láttak), 10 személy mondta azt, hogy neki kell a nagyobb felbontás (de persze nem ennyiért). Sőt a létszám folyamatosan bővült, mindenki vitt legalább még egy embert az ideiglenes vetítőszobába. A nagyobb felbontás jól vizsgázott és megerősítette azon megfigyelésünket, mely szerint azok, akik meglátnak egy 4K felvételt, azonnal a váltás pártolóivá válnak. Annak ellenére, hogy bőven van még itt buktató.

Hol a 4K tartalom?
 
A Full HD tévénket azonban még nem érdemes kidobnunk, egyrészt új technológiaként a 4K rettentő drága - legyen szó projektorról, tévéről, vagy kameráról - másrészt nincs hozzá tartalom. A projektor képességeit mi is csak egy hozzá kapott demó szerverrel tudtuk csúcsra járatni, amelyen a Sony képviselői körülbelül féltucat 4K mozgóképet helyeztek el. Azok azonban nem voltak többek pár perces kedvcsinálónál, igazából nem az otthonoknak készültek, hanem a kiállítótermeknek. A gond az, hogy minden VPL-VW1000ES vásárlót nem fognak megajándékozni egy demó szerverrel, főként hogy 2 millió forint annak az eszmei értéke. Pedig kellene, hiszen jelenleg még egyetlen ultranagy felbontású mozgóképhez sem lehet hozzáférni kereskedelmi forgalomban. Habár a „Hobbit – váratlan utazás” kamerái már 4K-ba rögzítettek, a mozifilm áprilisban csak Full HD 3D változatban lesz elérhető.



A négyszer nagyobb felbontásnak ugyanis durván számolva négyszer nagyobb tárhelyet kell fenntartani, azaz egy 4K-s film nem fér fel jelenleg egy Blu-ray lemezre, még akkor sem, ha a jelenlegi legnagyobb, 128 GB-os BDXL-lel számolunk. Másik megoldás egy stream szolgáltatás lehet, az új H.265 videokodek ezt még támogatná is, ám míg a három dimenziós 1080p tartalmak körülbelül 10 Mbit/s sávszélességet igényelnek, addig a 8 millió pixel zökkenőmentes kezeléséhez legalább 20-30 Mbit/s átviteli sebesség szükséges az előzetes kalkulációk alapján. Vagyis lakossági szempontból nézve a négyszer nagyobb felbontáshoz valószínűleg szükségünk lesz egy izmosabb internet-előfizetésre, szolgáltatói szempontból pedig valahogy rentábilissá kell tenni a streaming megoldást úgy, hogy a bevételek ellensúlyozzák a magasabb sávszélességből és a nagyobb tárolási igényből eredő költségeket. Nem ma lesz ez hazánkban, pedig a Sony mozgolódik ezen a területen is.  Addig is csak a 4K-s rövidfilmek, 30-25 perces sorozatok Blu-ray lemezes megjelenésében reménykedhetünk, vagy a filmforgalmazók kénytelen lesznek alkalmazni a „Film még nem ért véget! Tegye be a második lemezt” üzenetet, illetve egy eddigieknél hatékonyabb tömörítés is célravezető lehet.



Visszatérve tesztünk szereplőjére: a 4K tartalom híján meglehetősen borsosnak tartjuk a bruttó 5 millió forintos árát, hiszen a nélkül gyakorlatilag egy félkarú óriás, ám egy fontos képessége miatt mégis úgy gondoljuk, hogy a tehetősebb házimozi szerelmeseinek érdemes már most foglalkozniuk a VPL-VW1000ES projektort, és ez nem más, mint a 4K felskálázás.

Mikor homályos a Full HD

Tartalom híján ugyanis nem tudunk mást tenni, mint felskálázni a nagyfelbontású filmjeinket. Persze próbálkozhatunk DVD-kkel is, illetve a városi képújságot is 4000 pixelesre turbózhatjuk, ám igazából nincs értelme. Jó eredményt Blu-ray filmek, valamint 1080p-s jó minőségű házi videók esetén érhetünk el. A Reality Creation felskálázómotor remekül teszi a dolgát, hiszen az algoritmus megpróbálja kitalálni, hogy mi lehet a képen, majd az 1080p egy képkockáját négyé osztja szét. Deaktiválva egy pillanat alatt homályossá válik majd a Full HD. Az a Full HD, amit most tűélesnek gondolunk, és amelyet (legalábbis részünkről), már korábban is kivetítettünk 300 hüvelyk méretűre. A látvány egyszerűen félelmetes, egy csapásra kevéssé válik a Full HD.





Persze a felskálázómotor nem megoldás hosszútávon, hiszen a mesterséges intelligenciája nem tud helyettesíteni egy operatőrt. Az általa vetített kép ugyanis – natív és felskálázottnál is – olyannyira éles, hogy néha már azt hihetjük, az ablakon nézünk ki. Bizonyos esetekben ez hátrány lehet, mivel a Reality Creation szoftvere mindent kiélesít, nem foglalkozik azzal, hogy éppen melyik cselekmény van fókuszban. Ez például a King Kong legutóbbi feldolgozásánál gondot jelentett, az óriási gorilla és a T-rexek összecsapásánál például a háttérben lévő erdő olyan éles lett, hogy a néző akaratlanul is néha elvesztette a cselekményt.

 

 



Ez tömeg-, illetve hasonló nagytotál jeleneteknél állandó problémát jelent, persze van, hogy a részletek előnyösek. Például a Thor film Blu-ray verziójánál a jégbolygón eddig a távoli képeknél csak foltokat láttunk, felskálázott 4K mellett, viszont már ki tudtuk venni a karaktereket. A felturbózott Full HD körülbelül olyan éles, mintha egy kamaradrámát néznénk, ahol minden apró részlet kivehető. Elveszik a mozi hatás, a mozifilmek jótékony sejtetése, ami a Motionflow bekapcsolásával még tovább erősödik, gyakorlatilag a 48 fpes-es (high frame rate) Hobbit film élményét állíthatjuk elő mesterségesen. A Sony Motionflow megoldása ugyanis a gyors mozgások lekövetéséért felel, amely minden egyes képkockát elemez, majd azok közé elhelyez egy közbensőt. Így a jelenetek még élethűbbek lesznek, talán már túl valóságosak is.

 

 



A projektorok Ferrarija

Szerencsére a felskálázást és a Motionflow eljárást is lekapcsolhatjuk, a jó képminőségből még ekkor sem fogunk veszíteni. Illetve a Full HD, egy kicsit homályosabbá válik majd, de ehhez jó, ha hozzászokunk. A VPL-VW1000ES alapértelmezetten remek képprofilokkal rendelkezik, amelyek finomhangolás nélkül is színpompás eredményt adnak. Három mozis profil vár például ránk, ahol az egyik a tűéles, élethű felvételek visszaadásáért, a másik pedig a filmszínház hatás kiváltásáért felel.



Ezen felül kapunk még referencia, tv, fotó, játék, világos mozi és világos tv opciót, valamint a harmadik generációs Advanced Iris segítségével minden esetben gondoskodhatunk arról, hogy a feketék mélyfeketék legyenek. Ha szeretjük a projektorokat kalibrálni, akkor ahhoz minden szükséges eszközt megkapunk, konfigurálhatjuk a színtartományt, amely például a DCI és az Adobe RGB színtért is kezelni tudja.



A 2000 ANSI Lumen, valamint a 330W-os lámpa miatt a VPL-VW1000ES számára szerencsére egy sötét szobát sem kell építenünk, mivel az akár nappal fény mellett is használható, persze ekkor ne várjunk éles képeket. Ezen felül helyet is könnyen találhatunk neki, mivel 71 százalékos vertikális, valamint 31 százalékos horizontális lencseállításra van lehetőségünk, a képpozíciókat pedig elmenthetjük. Ezen felül segítségünkre lesz még a számos energiatakarékos beállítás, valamint a Sony projektorhoz mellékelt szoftvere, ami a megfelelő beállításokhoz nyújt segítséget, sőt az eszközt hálózatba kötve még értesítéseket is beállíthatunk. Például, hogy a 4K-s projektorunk küldjön üzenetet, ha már 4 órája megállás nélkül vetít.

Végezetül kiemelnénk még a VPL-VW1000ES 3D képességeit is, főként hogy az általunk eddig tesztelt projektorok közül soha nem működött még ilyen jól a plusz dimenzió. A termék aktív 3D-ot használ, a képfrissítés folyamatos, ráadásul szemeinkbe felváltva a felskálázott, éles 3D-s tartalmak érkeznek. Ha ez valamiért nem lenne megfelelő, akkor a beállításoknál a mélységet és a világítást is tudjuk kalibrálni. Sőt a projektor 2D-3D átkonvertálásra is képes, amely egyébként a drágább okostévék képessége. Sajnos a funkció tapasztalatunk szerint nem igazán használható, csak néha érzékelhető a valódi 3D élmény, ám ettől függetlenül jó az, hogy megkapjuk. Hátrányunkra nem lesz.



A termék dobozában 2 darab 3D-s szemüveget is elrejtettek (5 millióért már illik), így azzal első körben nem lesz dolgunk. Ha többet akarunk, akkor a TDG-PJ1 modelleket egyenként körülbelül 30 ezer forintért szerezhetjük be.

Összegzés

Akarunk egyet. Nincs 5 milliónk, hogy megvegyük, de ha lenne elköltehető, akkor biztosan elgondolkodnánk a vételen. Már sok projektort teszteltünk, de a VPL-VW1000ES majd minden területen lepipálja a mezőny többi tagját. Az árcédulája alapján ez talán nem is meglepő. A legnagyobb probléma nem is a termékkel van, hanem a 4K-s tartalmakkal, mármint azok hiányával. Egyelőre nem látjuk azt, hogy e téren mikor lesz áttörés. Vélhetően nem egyhamar. A felskálázás már most is működik, de emiatt nem érdemes 5 milliót kiadni. Talán a következő generációs konzolokkal kapunk majd 4K tartalmakat, akkor már égetőbb lesz az áttérés a nagyobb felbontásra.


A VPL-VW1000ES egy remek projektor, habár 2013 elején járunk, ám már most esélyesnek tarjuk az év legjobbja címre a kategóriáján belül. Ettől függetlenül a 4K felbontású, felskálázásra képes eszközök lesznek még olcsóbbak és kisebbek (tesztünk szereplője 20 kg) is, így érdemes kiválni. Ne ugorjunk fel az elsők között a vonatra, várjunk még! A gyártóknak pedig azt üzenjük, hogy nyomják lentebb a 4K árát, mert igény van rá!



Adatok:

- 0,74" SXRD panel 4K natív felbontással (4096x2160)
- "Reality Creation" felskálázó motor
- aktív 3D, beépített 2D-3D konverter
- 2000 ANSI Lumen
- 1.000.000:1 dinamikus kontraszt
- 2xHDMI 1.4, 1xVGA, komponens, Trigger, LAN, IR In, 3D Sync csatlakozó
- 22 dB működési zaj
- 520 x 200 x 640 mm, kb. 20 kg
- 480W fogyasztás 3,9 W készenléti üzemmód
- 3000 óra lámpa élettartam (takarékos üzemmóddal)

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.