Hirdetés

Streamelj mindent!

|

Általában online videók megtekintésekor lehet találkozni sugárzott tartalmakkal, de a technológia ennél sokkal többre használható. Bemutatjuk a lehetőségeket.

Hirdetés

Virágkorát éli a stream. Egyre több mozgóképet (YouTube, Vimeo, Hulu, Netflix és a többiek), audiofájlt (Spotify, Deezer, Apple Music stb.) fogyasztunk az interneten egy állandó adatfolyamon (data stream) keresztül. A módszer előnye, hogy bevonásával a felhasználó anélkül tekinthet meg egy videót, illetve hallgathat meg egy dalt az interneten keresztül a célgép böngészőjébe telepített beépülő vagy egy különálló lejátszóprogram segítségével, hogy ahhoz előbb nem kell teljes egészében letöltenie a fájlt.

Hirdetés


Streameléssel meglévő felvételt és élő közvetítést egyaránt lehet továbbítani, utóbbi esetben egy felvevőeszköz (videokamera, mikrofon, képernyőtartalmat rögzítő eszköz stb.) képét és hangját juttatják el a szolgáltatást igénybe vevő felhasználóknak. Ennek köszönhetően egy rakás tévécsatorna - és persze rádióadó - ugyancsak fogható a világhálón, így szinte korlátlanul bővíthetjük kábelszolgáltatónk kínálatát a kedvünkre való műsorokkal. Ez persze csak néhány példa, streamelni sok mindent lehet, és megnyugtató, hogy mindenhez találunk megfelelő eszközt.


Zökkenőmentes adatátvitel

Streamelni alapvetően multimédiás tartalmakat szokás, de a szó legszorosabb értelmében ez egy olyan adatátviteli forma, amellyel a gyors, hibamentes, határozott mérettel nem rendelkező adatfolyam továbbítható. Hasonlóan csomagkapcsolt kommunikációról van szó, mint a TCP esetében, az adatok az interneten bármilyen úton elérhetnek a fogadóállomásra, így sorrendjük felcserélődhet. A helyes sorrend visszaállítása érdekében a csomagok időbélyeggel is rendelkeznek. Az sem garantált, hogy a csomagok mind időben célba érnek, ezért hibajavító algoritmusokat is használni kell. Az adatátvitel nem feltétlenül pont-pont kapcsolatot jelent, a streamingprotokoll lehetőséget ad arra is, hogy egy alhálózaton belül mindenki megkapja ugyanazokat az adatokat - egy hotel szobáiban úgy nézhetik ugyanazt a tévéműsort, hogy azt nem kell mindenkinek külön-külön elküldeni.

HomeFree TV: egy AVerMedia-tunerrel ellátott PC képét a szoftver segítségével az egész lakásban nézhetjük mobilon, tableten


Egy film megtekintése egy videomegosztón, egy VoIP-beszélgetés vagy egy online játékmenet alatt a késleltetés, adatkiesés gyatra minőséget eredményezne. A routerek ma már mind a szabványnak megfelelően kezelik a streameket, amelyeknek csomagjai a valós idejű adattovábbítás igénye miatt előnyt élveznek a böngészés, fájlletöltés csomagjaival szemben. A QoS (Quality of Service) biztosítja az adatok magasabb prioritását, ezért nézhetünk valós idejű internetes közvetítést vagy IP-tévét zavartalanul, miközben mások a teljes sávszélességet kihasználva töltenek le adatokat. Természetesen az otthoni routerek többsége is kezeli a QoS-t, és van, amelyiket mi is tudjuk konfigurálni. Még a Wi-Fi-szabvány is támogatja a streameket: a Wi-Fi Multimedia (WMM) engedélyezésével csökkenthető a router terhelése, mert a vezeték nélküli hálózaton a router csökkenti a plusz kommunikációt igénylő hibaellenőrzést. Ezzel nagyobb sávszélesség, jobb reakcióidő érhető el, cserébe viszont távolabb, ahol gyengébb a rádió jele, nagyobb mennyiségű hibás csomag lehet az eredmény.

AVerMedia Live Gamer Portable: a digitalizálóval a játékkonzolok képe is streamelhető, és az anyag PC nélküli rögzítése sem gond


A legjobb megoldás az, ha az otthoni hálózatban dual bandes, 802.11ac, esetleg 802.11n szabványú routert használunk, amelynek 2,4 GHz-es tartományát böngészésre és letöltésre tartjuk fent, 5 GHz-es tartományát pedig a médialejátszáshoz, streameléshez használjuk - így a hálózat reakcióideje a legjobb lehet. A multimédiás adatokat streamelő helyi szervert (pl. NAS) természetesen vezetékkel kell a routerhez kapcsolni, hogy ki tudja elégíteni a rá csatlakozó felhasználók sávszélességigényét.


Tévé, mobil és stream

A streamelést eleinte koncertek, bemutatók közvetítésére használták (webcast), de az alapelv, miszerint az interneten keresztül mozgóképet és hangot közvetítünk, megmaradt. A technika lehetőségei kitárultak, ma már mi magunk is közvetíthetünk műsorokat. A legegyszerűbb eszköz a közkedvelt VLC Media Player, amely lehetőséget ad a képfeldolgozó eszköz (tuner, webkamera) képének helyi hálózatban történő közvetítésére. Ezt persze megfelelő módon konfigurálni kell; vevő oldalon sem mindenki számára egyértelmű, hogyan nyisson meg egy ilyen helyi "közvetítést". Többek között ezért bajlódnak kevesen a Windows- vagy Linux-alapú streamszerverek üzembe helyezésével.

AVerMedia Live Gamer HD: a belső kártya mellé a felvétel gyors indítását és leállítását segítő, látványos külső gombot is kapunk


Ennél sokkal egyszerűbb, ha céleszközt, például az AVerMedia HomeFree TV megoldását használjuk, amellyel a számítógép tunerének képét másik számítógépre, tabletre, mobilra továbbíthatjuk. Az AVerMedia TV támogatott tunerei mellé a HomeFree TV programot, Android vagy iOS rendszerű mobilokra pedig az azonos nevű alkalmazást kell telepíteni. A két program egymással kapcsolatot létesít a helyi hálózatban, és a tuner által fogott képet akár öt mobilkészülékre is streameli. Mivel egy tuner egyszerre csak egy csatornát tud fogni és továbbítani, a hálózatunkban csak egy adás műsora látható egyszerre (több tunerrel természetesen több adás nézhető). Hogy melyiket, azt az egyik felhasználó dönti el, távolról vezérelve a számítógépen futó programot.


Természetesen a mozgókép forrása nemcsak tunerkártya, hanem kamera is lehet, például a mobiltelefoné. Az AVerMedia egyik új alkalmazása, a Live in 5 egyszerűvé teszi a YouTube élő közvetítésének használatát, pár perces beállítás után bármikor könnyen megosztható a mobil által felvett kép a világgal - természetesen valós időben. A stream két utat jár be ekkor: a telefonról a YouTube szerverére, onnan pedig az élő közvetítés oldalát meglátogató felhasználók gépeire.


Játék

A PC-s, konzolos játékokban zajló események közvetítésének nagy hagyománya van, különösen azokban az országokban, ahol különösen kedveltek az elektronikus sportok. Dél-Koreában olyan tévécsatornák is léteznek, amelyek folyamatosan sugározzák az egyénileg vagy csapatban játszott e-viadalokat. Ma már bárki megoszthatja PC-n vagy konzolon végzett tevékenységét, és ehhez elég csak egy szoftvert telepítenie. Például a nyílt forráskódú Open Broadcaster Software-t (obsproject.com), amely streamelésre és felvételre egyaránt alkalmas. Sokan a játékokban látható képet és hangot közvetítik, amelyhez egy kifejezetten erre optimalizált szolgáltatást, a Twitch.tv-t használják a YouTube vagy a Ustream helyett. A kezdők a stream előállítását jellemzően szoftveres eszközökre bízzák, de hamar rájönnek, hogy egy, a számítógép teljesítményét nagymértékben kihasználó 3D-s játékhoz ezekkel nem képesek elfogadható minőséget és képfrissítést produkálni. Ha mégis, akkor pedig a játék kezd el akadozni és lassúvá válni, ami nagyon zavaró.

Kicsi, praktikus és megbízható: az AVerMedia AVCaster HD Duet hátoldala egyértelmű, segítségével a HDMI tartalmat internetre küldhetjük


Pontosan ezért népszerűek azok a hardveres eszközök, amelyek leveszik ezt a terhet a processzor válláról, és úgy végzik el a kódolást és a streamelést, hogy az a PC-től nagyon kevés erőforrást igényel (kb. 5 százalékot). Az AVerMedia termékpalettáján sokféle, streamelésre képes videodigitalizálót találunk, amelyek között PCI-e-buszos belső és USB-csatolós külső változatok is vannak. A kínálat azért nagy, mert az olcsóbb eszközök viszonylag alacsonyabb, de már HD (720p/1080i) felbontásban tudnak digitalizálni és streamelni, a drágábbak viszont akár az 1080p-t és a 60 fps-t is kezelik, H.264 formátumú tömörítés mellett. Természetesen minden készülék átengedi magán a 60 fps sebességű, full HD felbontást, hiszen a monitor HDMI-jelét át kell vezetni rajtuk. A külső készülékek egyszerű megoldást kínálnak akár a konzolok (pl. Xbox One, PlayStation 4, Wii U) képének memóriakártyára rögzítésére is, még PC-t sem kell csatlakoztatnunk hozzájuk. Az USB 3.0-s eszközöknél a felbontásban, bitrátában (azaz a minőségben) sincsenek korlátok, az AVerMedia Live Gamer EXTREME késleltetése pedig nagyon alacsony: mindössze 50 ms. Az AVerMedia ExtremeCap U3 például olyan gyors, hogy HDMI-kimenetre sincs szüksége, a hozzá kapcsolt konzol képét a PC monitorán, a digitalizáló előnézeti ablakában is teljes felbontásban láthatjuk - a késleltetés észre sem vehető.


Ezek az eszközök hangot is streamelnek, amelyre akár külső hangforrás, mikrofon hangját is rá tudják keverni. Több készüléknél TimeShift is használható, a streamelést egy korábban felvett időponttól is el lehet kezdeni, és "adás" közben bizonyos részek még a sugárzás előtt átugorhatók. Az AVerMedia eszközei is használhatók a gyártóktól független XSplit Broadcaster szoftverrel, amellyel a HDMI-n digitalizált képre különféle más kép- és hangforrásokból származó tartalmakat keverhetünk - például egy webkamera képét vagy egy dinamikus feliratot. Ebből következik, hogy az elsősorban játékhoz ajánlott eszközökkel szinte bármilyen, HDMI-n továbbított kép és hang streamelhető.


Professzionális területek

A digitalizálókártyával ellátott számítógép és a rajta futó program párosa általában hosszú távon, minimális módosításokkal kielégíti az alapvető és félig professzionális igényeket is. Még akár egyfajta átmenetet is jelenthet az analóg világból a digitálisba; egy AVerMedia DarkCrystal HD Capture SDK komplett csomaggal nemcsak HDMI, hanem komponens, kompozit és S-Video forrásból is küldhetünk anyagot például a streamelést végző Adobe Flash Media Live Encoder, a Sony Vegas 10 vagy éppen a VLC Player felé. Léteznek mini-PCI Express-csatolós, négycsatornás SD, akár katonai felhasználásra (-40-85 Celsius-fokig) is megfelelő digitalizálók, illetve ezek HD-képes, hardveres kódolóval ellátott, helytakarékos és alacsony fogyasztású társai (pl. AVerMedia DarkCrystal HD Capture Mini-PCIe). A bemenetek számát tekintve is nagy a szabadság, hiszen az AVerMedia DarkCrystal SD Capture x8/x4-gyel egyszerre akár nyolc analóg SD-forrás képe digitalizálható, PCIe-kártyából pedig akár négy is betehető, maximálisan ezért 32 forrás képe dolgozható fel.

AVerCaster Pro: a streameket a nagyközönség számára előállító cégeknek nyújt szerverszintű szolgáltatásokat (a képen az RS7160)


Önmagukban a digitalizáló kártyák nem sokat érnek, de az AVerMedia szállítja hozzájuk az SDK-t is, amellyel VC/VC++, Delphi, C#(.net) vagy VB.NET nyelveken készített programokba egyszerűen integrálható a capture kártyák minden tudása. Taiwanon például gond nélkül készítettek mozgásérzékelős kamerákkal ATM-figyelő rendszert. Manapság egyre népszerűbbek a beágyazott rendszerek, amelyeken Linux és Windows Embedded is futhat, az igény szerint elkészített képfeldolgozó és streamelő készülékekben ezekre a kártyákra mindig szükség lesz.


Sok esetben viszont még PC sem kell a streamek továbbításához. Egy rendszer üzemeltetési, esetleges szervizköltsége és a meghibásodási arány is alacsonyan tartható a dedikált hardveres megoldásokkal: az AVerMedia Mini Encoderei analóg és digitális (HDMI) források képét és hangját tudják streamelni. Az AVerCaster HD Duet például HDMI és komponens forrásokból tetszőleges kombinációkban egyszerre kettőt is venni tud akár 1080p, 60 fps felbontással és 15 Mbit/s bitrátával, majd azt két, egymástól független gigabites LAN-porton közvetlenül az internetre továbbítani (technikai korlátok miatt csak 30 fps-sel). A cél lehet a közismert tartalomszolgáltatók szervere, a YouTube, a Twitch, a Ustream és társai, de lehet egy tetszőleges hálózati tartomány is, amelynek gépein a felhasználók nézhetik a számukra készített egyedi adást. A vevőkészülék nemcsak PC lehet, hanem mobil, médialejátszó, IPTV-STB vagy akár egy kioszk is: utóbbival például egy plázában lehet egyedi műsort, reklámokat továbbítani tetszőleges számú megjelenítőre. Az említett AVerCaster HD Duet Plus egyébként a beérkező tartalmakat rögzíteni is képes egy PC vagy egy NAS megosztott mappájába. Mivel külső eszközökről van szó, a beállítást és az adminisztrációt a hálózat egyik gépéről, kényelmesen használható webes felületen keresztül lehet elvégezni.


Két bemenet nem minden esetben elég: ekkor lépnek színre az igazán komoly streaming szerverek, az AVerMedia AVerCaster Pro családjának tagjai. Eltérések köztük a bemenetek számában és típusában van, egyébként mindegyik akár 20 Mbps bitrátával képes full HD felbontásban MPEG2, H.263 és H.264 kodekkel valós időben kódolni. A kisebb RS7140 12 analóg bemenetet kezel, ennek megfelelően a kimenet felbontása legfeljebb 720×576 (PAL felbontás) lehet: a felskálázásnak a szerver oldalán nincs értelme. Az RS7160 nyolc SD vagy négy HD minőségű analóg vagy digitális bemenetet kezel egyszerre, a legnagyobb RS7180 pedig négy HD-SDI csatolóval rendelkezik (ez a filmstúdiókban használt professzionális kamerák soros adatátviteli csatlakozója). A legnagyobb szerver megbízható, egyszerűen konfigurálható alapja lehet egy filmstúdióból vagy egy kihelyezett, gyorsan összeállított stúdióból való közvetítésnek is.


A jövő közel van

A streamek használata ma már természetes, de még közel sem olyan elterjedtek, mint amelyre az internet lehetőséget ad. A Hulu, a Netflix, a Roku és az új online tévészolgáltatók által felfuttatott műsorszórási mód gyökeresen átformálja a tévézést mint szórakozási formát. A technika már él, a növekedést inkább a tartalmak hiánya (például minőségi sorozatok) és a növekvő igények miatti szűkös sávszélesség korlátozza. A streaming segítségével játszhatunk is: a Sony (PlayStation Now), a Steam és még sok más mellett a Windows (Xbox One) is kínál olyan szolgáltatást, amellyel a játék képe más gépre streamelhető, és a távolból irányítva játszhatunk. Az alacsony sávszélességet igénylő VR-megoldások és új szolgáltatások sikerre számíthatnak.


Az egészség szolgálatában

Az AVerMedia multimédiás termékeinek népszerűsége miatt hajlamosak vagyunk a szórakoztatással összekötni a céget, ami viszont egészen más területeken is jelen van. Komplett, a megrendelő igényeire szabott csomagokat is kínál az egészségügy, az oktatás és a biztonságtechnikai szektor számára. Mind a gyógyítás, mind a képzés szempontjából kiemelt jelentőséggel bír az AVerMedia HEVC OR referenciája. Ez műtőket kapcsol össze iskolák előadótermeivel, ahol a diákok a négykamerás rendszernek köszönhetően figyelemmel kísérhetik a műtétet, valamint konferenciatermekkel, és az ott jelen lévő orvosok konzultációs segítséget adhatnak a műtőkben dolgozóknak. Ehhez hasonló, de kisebb rendszer hazánkban is működik, például a Kaposvári Egyetem orvostudományi karán, ahol egy AVerCaster HD Duet végzi az orvosok kameráival rögzített filmek valós idejű streamelését gigabites, természetesen védett kommunikációjú hálózaton.


(Nyitókép: Luke Wisley)

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Próbáld ki az Xbox Game Passt 300+ játék csak
300 Ft 3 hónapra!
(x)

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.