Hirdetés

A Zynga-sztori: farmerből befektető

|

A Farmville fejlesztője a múlt héten a Flock felvásárlásával erősítette meg piaci pozícióját. A Zynga egyre meghatározóbb céggé növi ki magát, s akár a Facebookkal is képes lehet dacolni.

Hirdetés

"Csókolom Piri néni, csak nem a hétvégi telekre tart éppen? Milyen a termés mostanság? Oh, fiacskám én közel négy órája a fél területet teleültettem eperrel és már csak tíz percem van a betakarításra. Ha elszárad, oda lesz az egész munkám és nem lesz se pénz, se XP. A szomszéd Gizi mindig megelőz, de legalább megműveli néha a földemet, a műtrágya pedig jót tesz a gyümölcseimnek" - akár így is elhangozhatna egy párbeszéd két virtuális földműves között.

 

 

 

 

Bizony, a Farmville nemcsak az ifjabb nemzedéket ragadta magával és láncolta le órákra a gépek elé. Jelenleg több mint ötven millió aktív felhasználóval díszeleg a tíz legközkedveltebb Facebook alkalmazás listájának második helyén. Mi a játék sikerének titka és mit tudunk a hátterében álló vállalatról?

 

A Zynga felemelkedése


A Wikipédia vonatkozó szócikke szerint 2007 januárjában alakult meg a Zynga Game Network Inc. Mark Pincus-szal az élen (a céget kutyájáról nevezte el), aki - internetes vállalkozó lévén - sohasem titkolta, hogy ettől a szimulációs játéktól gyors anyagi hasznot remélt. Ezt némi trükközéssel és üzleti fondorlattal szinte azonnal el is érte, 2008 nyarán ugyanis kockázati befektetők 29 millió dollárt invesztáltak a cégébe.

 

Elég paradox dolognak tűnhet, hogy ingyenes felhasználói felületről van szó, mégis napjainkra már a Zynga piaci értéke megelőzött olyan, több évtizedes múltra visszatekintő kiadót is, mint az Electronic Arts. Ezt a remek marketingjük mellett bizonyára annak is köszönhetik, hogy a közösségi portálok egyre nagyobb teret hódítanak. Ebben az éterben nagy hangsúlyt kap - főképp a fiatalabb generáció körében -, hogy plusz összegért előnyökhöz juthatnak társaikkal szemben, és extrákra tehetnek szert. A növénytermesztős, állattenyésztős programon kívül ráadásul a cég számos, függőséget okozó alkalmazást készített, manapság pedig már az iPhone és az iPad felé is kitérőt tesz.

 

 

 

 

A tömegvonzás elmélete itt már elhalad a newtoni magaslatok mellett. Barátok osztozhatnak az élményekben, vagy küldhetnek egymásnak ajándékokat, összedolgozva, hogy minél magasabb szinteket érhessenek el. Sőt akár ismeretlen egyéneket is összehozhat a közös érdek: az előrejutás. Természetesen a dolog nyitja, hogy fennmaradjon a motiváció. Ezt állandó frissítésekkel és folyton megújuló tartalommal érik el a fejlesztők. A lehetőségek és variációk végtelen tárházát nyújtja egy-egy ilyen játék, amihez előny is párosul, hisz egyedivé tehetjük az általunk kialakított világot vagy karaktert. Megvan ennek a maga varázsa, de mindig akad, aki hangot ad a nemtetszésének is.

 

A vállalatot már többször is beperelték jogos vagy éppen mondvacsinált indokokkal. Az tény, hogy egyes játékok iránti odaadásunk könnyen károssá fajulhat. Például, ha a nővérünk a hajunknál fogva cibál el a géptől minket, mert csetelni akar a barátjával. Vagy a feleségünk szeretne egy receptet letölteni a netről, de ezt csak úgy teheti meg, ha kirúgja alólunk a széket. Ezek a legtöbbször időrablónak és haszontalannak tűnő alkalmazások elsősorban a kikapcsolódást szolgálják, de szórakoztató és kommunákat létrehozó erejét ne engedjük magunkban elburjánzani.

 

Kemény játékos


Több fórumon is felkapottá vált a hír, miszerint a Google szívesen elcsavarná a Zynga „fejét" annak érdekében, hogy a Facebook-ot detronizálja. Emiatt a híres keresőrendszer képviselői már dollár milliókat fektettek be a cégbe. Ezt bennfentesek nyilatkozták, de egyelőre nem tudhatjuk, hogy mennyire megalapozottak az állítások. Ha ez igaz, akkor az is beigazolódni látszik, hogy a már említett PayPalt lecserélik a Google Checkout rendszerére. Kíváncsian várjuk, hogy mi sül ki ebből.

 

A legfrissebb hír, hogy a Zynga a múlt héten bekebelezte a Flock-ot, amely a közösségi böngészőjéről vált ismertté. Vezérigazgatója, Shawn Hardin arról nyilatkozott cégük blogoldalán, hogy csapatával segíti és eredményessé teszi, hogy a Zynga játékai bárkinek, bármikor, bármilyen platformon elérhetőek legyenek. Mindenképpen felvillanyozza őket, hogy létrejöhetnek olyan eszközök, amelyek egyesítik a felhasználói tapasztalatokat a technológia iránti szenvedélyükkel. A megegyezés feltételeit eddig még nem hozták nyilvánosságra. A Zynga nem idegenkedik a felvásárlásától - az utóbbi időben több fejlesztő társaságot és szövetségest gyűjtött maga köré. Pozíciója az online közösségi játékok piacán jelenleg szinte a legmeghatározóbb és egyre erősebbnek látszik.

 

Zynga felvásárlások:

- 2008 július: YoVille

- 2009 augusztus: MyMiniLife

- 2010 február: Serious Business

- 2010 május: XPD Media

- 2010 június: Challenge Games (20,5 millió dollár)

- 2010 augusztus: Conduit Labs

- 2010 szeptember: Dextrose

- 2010 október: Bonfire Studios (6,3 millió dollár)

- 2010 december: Newtoy

- 2011 január: Flock

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.