Hirdetés

Hatalomátvétel

|

Immáron szokássá vált, hogy az ATI és az NVIDIA félévente új kártyával örvendezteti meg a nagyérdeműt. Az ATI X1k sorozat ibizai bemutatója óta még ennyi idő sem telt el, és máris új csúcskártyát köszönthetünk: első kézből számolunk be az X1900XT-X-ről.

Hirdetés


Ha valami nagyon gyors, akkor az tud még sokkal gyorsabb is lenni! Minden bizonnyal ez a nézet viszi előre azt a trendet, amely már több éve jellemzi a grafikus kártyák piacát. Az NVIDIA GeForce 7800GTX 512-es modelljét az ATI nem volt képes legyőzni a Radeon X1800XT-vel, de csak idő kérdése volt, hogy a kanadaiak nekifutnak a feladatnak még egyszer. Nem is kellett sokat várni az R580-ra: hamarosan feltűnik a boltok polcain.


Megérett az SM3.0-ra
Az ATI az X1k sorozat megjelenéséig óriási hátrányban volt, legalábbis ami a pixelárnyalók programozhatóságát illeti — a Shader Model 3 integrálása óta viszont ebből a szempontból is teljesen egyenrangúvá vált az NVIDIA-val. A tranzisztorok számát majd 40 százalékkal emelték meg, az árnyalóprocesszorokét pedig megtriplázták. Az ATI elmondása szerint eddig soha nem látott számítási feladatokat képesek végrehajtani ezzel a kártyával, olyan utasításokat, amelyek rendkívül hosszúak.

HD-játék? Már nem a jövő zenéje
Természetesen az X1900-as is CrossFire-képes, az XT-X-ből viszont csak egykártyás megoldás készül. Utóbbi 140-150 ezer, a sima XT-verzió pedig 120 000 forint környékén kerül forgalomba már februárban.
Amellett, hogy egyre komplexebb textúrákkal és poligonokkal megjelenített játékokkal játszunk, a korábban kiadott változatokban is felmerül egy új lehetőség: a nagy felbontású játékélmény — erről szól az úgynevezett HD Gaming.

Az X1900XT-X az 1600×1200 feletti felbontásokban is játszható sebességgel jeleníti meg a képkockákat, még az utóhatások bekapcsolása mellett is. Ehhez megfelelő mennyiségű, 512 megabájtnyi GDDR3-as memóriát helyeztek el a kártyán. Örökölte továbbá az X1k sorozat gyűrűszerkezetű memóriavezérlőjét, amely GDDR4-es memóriákat is képes lesz kezelni.

A jövő játékai olyan effektusokat hoznak magukkal, mint például a Parallax Occlusion Mapping (POM), amelynek segítségével háromdimenziós részleteket és hatást kölcsönöznek síkban megrajzolt felületeknek, hogy azok hasonlítsanak a környezetünk megjelenő, valódi térbeli formákhoz. A képen látható textúrán jól látható a különbség: a POM alkalmazása (bal oldal) térhatásúvá teszi a síkban megrajzolt macskaköveket.

Erőművész
Nagy harcot vívott egymással a két bajnok csúcskártya, de szintetikus téren az ATI bizonyult jobbnak, így a 3DMark05 trófeája az X1900XT-X-et illeti. A többi versenyszámban nem tudunk egyértelmű győztest hirdetni, habár a Far Cry-tesztek során ismét a "pirosak" tudtak többször beelőzni. Jelenleg tehát az ATI megelőzte egy kicsit az NVIDIA-t, ámbátor lehet, hogy csak nagyon rövid időre, hiszen alig egy hónap múlva már itt lesz a g71, azaz GeForce 7900.

Részletes adatok és teszteredmények a februári PC Worldben található részletes cikkünkben.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.