Hirdetés

A Spotify maga alá gyűri Európában az iTunest

|

A letöltések hanyatlásával Európában pénzügyileg lassan hatékonyabb a Spotify, mint az iTunes.

Hirdetés

A Spotify a Music Weeknek számos érdekességet elárult, amelyekből az derül ki, hogy a zenestreamelő szolgáltatás valóban egyre nagyobb veszélyt jelent a hagyományos áruházakra, köztük az Apple iTunesra. Nagy-Britanniában például csak az elmúlt négy hónapban több mint 1 millió új aktív felhasználóval bővült a Spotify tábora. 

Hirdetés

A vállalat partnereinek a jelentése arról árulkodik továbbá, hogy a Spotify Európában már több árbevételt generál, mint az iTunes. A cég úgy látja, hogy mivel a klasszikus letöltéses vásárlások száma rohamos mértékben zuhan (erről árulkodnak az Apple iTunes Radióval és exkluzív albumokkal kapcsolatos erőfeszítései is), a streamelős szolgáltatások pedig ugyanilyen tempóban növekednek, rövid időn belül egész Európában maguk mögé utasíthatják az iTunest. 

 

 

A statisztikák szerint az emberek szívesen előfizetnek az effajta szolgáltatásokra, ha cserébe nem kell hirdetésekkel megtöltött kiadást hallgatniuk. Pontos számokat sajnos nem tudni, a Spotify legutóbbi összesített adatai 2013 márciusából származnak. Akkor 24 millió aktív felhasználójuk, és ebből 6 millió előfizetőjük volt. Iparági források szerint eddig azért nem érkezett új adat, mert hamarosan elérik a 10 millió fizetős ügyfelet, és erre a mérföldkőre várnak. 

Érdekesség, hogy a Spotify egyik legnagyobb húzópiaca Nagy-Britannia, ahol a teljes árbevételük több mint negyedét, 92,6 millió angol fontot szedtek össze már 2012-ben. 2013-ban a britek már kétszer annyi, összesen 7,4 milliárd dalt streameltek, ami az országban 103 millió fontos bevételt jelentett - a zeneipar bevételeinek mindez alig a 10 százalékát adta. A várakozások szerint ez az arány idén már 30-35 százalék lehet. 

 

 

A Spotify érdekes módon nem is az Apple-től tart a versenyt illetően, hanem a YouTube-tól. A kiadók a gyakorlatban szeretik egy kalap alá venni a Spotifyt és az iTunest, majd miután az Apple-lel exkluzív szerződést kötnek, a YouTube-ra is kimennek. Tulajdonképpen a kiadóknak egyáltalán nem is érdeke foglalkozni a Spotify megoldásával, ugyanis szó szerint rettegnek tőle. Az iTunes 99 centes letöltéséből 69 cent jut a kiadónak, a Spotify esetében viszont csak 0,35 vagy 0,5. Ebből aztán még a zeneszerzőket is ki kell, hogy fizessék. 

 

 

Amint arról a The Guardian is megemlékszik, Thom Yorke a Spotify-t egy döglődő holttest utolsó, kétségbeesett szellentésének nevezte, David Byrne pedig azt mondta, ha ilyen szolgáltatásokra kell hagyatkozzanak a zenészek, egy éven belül feladni kényszerülnek a munkájukat. A Spotify azzal próbálta nyugtatni a kedélyeket, hogy míg a letöltéseknél egyszeri díjat kapnak, a streamelésnél minden lejátszás után jár pénz. Ezt tavaly decemberben a weboldalukon is igyekeztek szemléltetni, a számításaik szerint pedig egy önjelölt zenész albuma havi 3300, egy világszintű slágeralbum havi 425 000 dollárt hoz a konyhára. 

Miközben a Spotify gőzerővel próbálja a zenészeket lebeszélni az iTunes-exkluzivitásról, a pletykák szerint hamarosan egy világszinten elérhető iTunes Radio miatt is aggódhatnak. 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A Project029 Magyarország Kft. közleménye
Bezár