Hirdetés

Firefox OS: esetlen róka a tyúkólban

|

A Mozilla telefonokra ülteti át Chrome OS koncepcióját, de van egyáltalán értelme a próbálkozásnak?

Hirdetés

Körülbelül egy héttel ezelőtt a Mozilla bejelentette, hogy a sokáig B2G (Boot to Gecko) néven pátyolgatott, majd nem meglepő módon Firefox OS végleges névre keresztelt mobilos operációs rendszeréből elkészültek az első Windows/Mac OS/Linux platformokon kipróbálható buildek. Ezen változatok természetesen nem teljes értékűek, hanem elsősorban programozóknak szóló előzetesek, amelyek segítségével az érdeklődők már neki tudnak állni webes alkalmazásokat fejleszteni a rendszerre.


Utóbbi mondat megértéséhez nem árt tisztában lenni a Firefox OS alapvető felépítésével: az operációs rendszer legalsó szintjén a Linux kernelből és hardverabsztrakciós rétegből összeálló „rendszermag” terpeszkedik, ennek tetejére a fejlesztők ráépítették a Firefox böngészőből ismert Gecko böngészőmotort, amely a legfelső szinten lévő Gaia felhasználói felületet rendereli.


A Firefox OS komplett kezelőfelülete a weboldalak programozására kitalált HTML / CSS / JavaScript trió segítségével lett elkészítve, ebből sejthető módon az operációs rendszerre fejleszteni kívánók nem használhatnak majd natív kódot a szoftvereikben. Tulajdonképpen az egész Firefox OS egy webböngészőt takar, noha az alkalmazások (vagy legalábbis a kliens oldali részük) igény esetén legyorsítótárazhatóak a futtató telefon háttértárára, így a hagyományos programokhoz hasonlóan internetkapcsolat nélkül is elérhetőek maradhatnak.


Olvasóink egy jókora táborának ismerős lehet a felállás, hiszen a Google pontosan ugyanezt a koncepciót alkalmazta a Chrome OS esetén, csak a megcélzott hardver volt más. A végső kérdés viszont maradt ugyanaz, mint ami a keresőcég platformja kapcsán is feltett szinte mindenki: ha a rendelkezésre álló hardveren kiválóan használhatóak teljes értékű operációs rendszerek, akkor mégis mi értelme van egy lebutított szoftvert futtatni rajtuk?


Ugyan a Firefox OS koncepciója rendkívül érdekes és modern, ám gyakorlatilag semmi előnye sincsen: a komplex felhasználói alkalmazások létrehozása erősen problémás rajta, a natív kód futtatásának hiánya miatt pedig a rengeteg erőforrást igénylő programok (például a teljesen térbeli grafikát használó WebGL-es játékok) szinte biztosan el fogják kerülni a platformot.


Ettől függetlenül mindkét kategóriába tartozó alkalmazások készíthetőek rá, ám a Mozillának problémái akadhatnak a komolyabb fejlesztők támogatásának megszerzésével, hiszen aki webes technológiákat felhasználva kíván valamit létrehozni, az a potenciálisan megszólítható felhasználók számának maximalizálása érdekében úgy is elérhetővé fogja tenni a termékét az interneten.


Ezek után a kifejlesztett szoftver minden mobilos operációs rendszeren használható lesz, egyszerűen nincs értelme mesterségesen csak a Firefox OS-t futtató telefonok tulajdonosaira korlátozni a lehetséges ügyfelek körét. A Mozilla által a rendszerhez beígért alkalmazásbolt éppen ezért egy meglehetősen üres ígéretnek tűnik: szimplán a léte miatt valószínűleg nem fognak tonnaszámban minőségi programok készülni a platformhoz, noha a színes szoftveres ökoszisztéma az Apple iOS és Google Android által uralt iparban már a siker alapfeltételének számít.


Ugyan az írás meglehetősen negatívra sikeredett, ám semmilyen problémánk sincs a Mozilla gyermekével, viszont reménykedünk benne, hogy a ZTE és Alcatel 2013 elején kimondottan piacképes hardvereken kívánják majd útjára indítani az operációs rendszert.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.