Hirdetés

Mitac Mio 169 + iGo - navigációs rendszert a kormány mellé!

|

A Mio 169 gyártójának az első olyan GPS funkcióval ellátott készüléke, amelyet minden tekintetben ki lehet használni.

Hirdetés

A csomag tartalma A gyártó le sem tagadhatná, hogy a készülék autós navigációra termett. Az alapesetben leginkább fekve használható készülék rengeteg extra aprósággal lett fölszerelve, így nem kell külön töltőt és csatlakozókat, illetve szivargyújtós töltőt vásárolnunk, sőt még a szélvédőre történő rögzítést is megoldja helyettünk a Mitac. A kis dobozból egy iGo szoftver is előkerült egy kék színű SD kártya formájában. Mio 169 - egy célra készült Már első kézbevételkor egyértelmű a gyártó szándéka: ezzel a PDA-val, bár tudása a középmezőnybe sorolja, nem fognak felső vezetők rohangálni az üzleti negyedekben. A készülék kissé bumfordi, körbe kissé igénytelen, de strapabíró műanyag veszi körbe, a GPS adóvevő nélkül is viszonylag vastag, azzal együtt, pedig nem lehet stabilan az asztalra helyezni. A kijelző átlagos, 65 ezer színű, kontrasztos képet ad, állítható a nagy erejű fényerő, a felbontás a szokásos 240 x 320 képpont. A külső csatlakoztathatósági lehetőségek között találjuk az USB adatkábel foglalatot, az SD kártyaolvasót (SDIO kompatibilis, tehát bővíthető WLAN kártyával is), az infra portot és a sztereo headset helyét. WiFi alapesetben nincs a készülékben, ez a gyártó részéről egy ésszerű árminimalizáló lépés volt. A hardware-es alapokat egy Intel processzor nyújtja (400 Mhz) kiegészülve 32 MB ROM-al és 64 MB RAM-al. A Mio 169 kellően gyors, megtalálható rajta a szokásos Office programcsomag (Word, Excel Outlook), és természetesen az elmaradhatatlan MSN Messenger és az alap játékok sem maradtak ki a csomagból. Remek ötletnek találtam a joystick és a gyorsgombok kihelyezését a PDA jobb oldalára, így egy kézzel lehet vezetni, a másikkal, pedig kényelemesen irányítani a készüléket. Beüzemelés Egy vallomással tartozom: ez az első olyan navigációra szánt készülék, amelyet a PDA leírásának elolvasása nélkül sikerült teljes mértékben azonnal kiismernem, és a működéssel sem volt gond. A tapadó koronggal felszerelt tartót rögzítettem az autó szélvédőjén, és belehelyeztem a PDA-t. A készülék alul teljes egészében rögzítve van, jobb oldalt egy kis lyuk marad a szivartöltő végének. Felül a készüléket egy rövidebb műanyag elem rögzíti a tartóhoz, de a Mio 169 hátuljából felnyitható GPS adóvevőt is valahova el kell helyezni. Gyújtást adunk, és már kezdődik is az akkumulátor töltése. A Mio 169 elindítása után a gyorsgombok segítségével fordítsuk el a kijelző képét 90 fokkal, így fekvő helyzetben tudjuk használni a készüléket. Az iGo szoftvert be kell helyezni az SD foglalatba, és a program már indítható állapotba is került.
A kezdőképernyőn válasszuk a vezetés menüpontot, és jelöljünk ki egy célpontot. Ez idő alatt a PDA csatlakozik a GPS adóvevőhöz, amely elkezdi keresni az elérhető műholdakat. Egyetlen egyszer fordult elő vezetés közben, hogy nyílt terepen egyszer csak bejelentette a szerkezet, hogy nincs GPS jel. Viszonylag gyorsan megtalálja a Föld körül keringő társakat, és azonnal meghatározásra kerül a pontos helyzetünk, majd a térképen megjelenik egy villogó nyíl formájában az autónk is. Az iGo használatáról röviden Az iGo alkalmazásról általában elmondható, hogy könnyen áttekinthető, használat közben lehet megtanulni, különösebb leírást nem igényel. A nagyméretű gombok akár kézzel is kezelhetők, nem kell vezetés közben a stylus-t keresgélnünk. Az egyszerre nagyjából hat gombot megjelenítő kijelző azonnal átlátható, a menüpontok elég egyértelműek. Miután a program meghatározta helyzetünket a Cím keresés menüpont alatt választhatunk úti célt. A gyakrabban látogatott helyeket megjelölhetjük, így a jövőben gyorsabban érhetjük el azokat elindulás előtt. A térkép ismer a fővárosban számos ATM bankfiókot, éttermet és kulturális helyszínt is. Az adatbázis (több, mint 17000 POI, és több, mint 3000 település adataival) nem csak utca nevekkel, hanem a házszámokkal is tisztában van, bár ha kézzel akarjuk a térképről kiválasztani a célt rendkívül pontosan kell klikkelnünk a stylus-al. Az elindulás után a program egy kellemes női hang segítségével tájékoztat a következő teendőnkről: a "fordulj jobbra 50 méter múlva" mondaton túl figyelmeztet, hogy merre tartsunk, ha több sávos az út, jelzi, ha túlléptük a megengedett sebességet (ezt a funkciót ki lehet kapcsolni), figyelmeztet, ha éles kanyar következik, és összességében hasznos társnak bizonyult a navigálás során. A hangerővel sem volt gondom, még zene mellett is tisztán érthetőek az utasítások. Ha esetlegesen letérünk a kijelölt útvonalról a szoftver azonnal újratervezi az útvonalat, amelyről pár másodperc elteltével tájékoztat bennünket. Ha túlzottan gyakran térünk le a javasolt útvonalról az alkalmazás hajlamos némi késésre a pozíciónkat, és ebből kifolyólag az utasításokat illetően. Néha előfordult, hogy nyílegyenesen haladtam a Rákóczi úton, és 10 másodpercen belül háromszor hangzott el az újratervezés üzenet, és három különböző kanyarodást javasolt, három különféle távolságra.
Utóbbi probléma ritkán fordult elő. A női hang egész bájos, bár gyakran talán túl gépies, de megelőlegezett bizalom jeleként kapásból letegez. Éjszakai vezetés esetén a háttér színe feketére váltakozik, az utakat kékkel, a kijelölt útvonalat pedig pirossal mutatja. A Mio 169-nek hála, a kijelző kellő fényerővel rendelkezik ahhoz, hogy még koromsötétben is látható legyen az alapértelmezett nappali üzemmód. A program képes a térképet forgatni és természetesen a zoom funkció is elérhető a joystick segítségével. A magyar utaknak hála, a PDA szinte folyamatosan rezeg az autóban, de még így is olvashatók a nagyméretű feliratok (sebesség, megtett km, következő utca). 100 Km/h sebességig 5 km/h-val többet mutatott az autó kijelzője a Mio 169 értékeihez képest, ez az adat 100 fölött már 10 km/h differenciát is mutatott. A háromdimenziós nézet igazán tetszetős, már csak a madarak és a szél zaja hiányzik az összképből. Örvendetesnek találtam, hogy a KRESZ szabályaival sem áll hadilábon a készülék, így a célforgalom számára kijelölt utcák használatáról le kell mondanunk a továbbiakban. Összegzés A Mio 169 és az iGo házassága egy megbízható, kifejezetten autós navigációra szánt készüléket jelent, amely könnyen kezelhető, nem igényel több hetes kurzust a megismerése, és viszonylag megbízható is. Egy akku feltöltéssel egy Budapest - Gyöngyös - Budapest (160 km) távolságot sikerült megtenni, háztól házig, majd abban a pillanatban, amikor a célhoz értem, a PDA lemerült és elsötétült. Éjszaka érdemes töltőre dugni, autóban a szivartöltő használata kötelező. A cikk írásának pillanatában bruttó 150 ezer Ft-ba kerülő készülék iránt elképesztő az érdeklődés, a forgalmazótól (LCP Systems Kft) származó információk alapján alig bírják a keresletet kielégíteni. Mindenkinek csak ajánlani tudom.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.