A Microsoft még az autógumikra is vigyáz
Az új rendszer segít jelezni az abroncsok hibáit, de még azt is megjegyzi, hol futottunk kátyúba.
Bár manapság már egy csomó olyan autós megoldás létezik, amely folyamatosan figyeli a jármű alkatrészeit és működését, valamint jelzi a hibákat, a gumik viszonylag mostohábban fértek eddig bele ebbe a digitális világba. Persze modernebb autókon a guminyomás mértékét már jelzi a fedélzeti rendszer, de azért már nem szól, ha valami olyasmi történik vezetés közben, amely veszélyes lehet az abroncsokra.
Épp ezért egy kátyúba futás, vagy valamilyen éles tárgyba hajtás után a legtöbbször csak akkor érzékeljük a bajt, amikor érezhetően "húzni kezd" az autó az érintett kerék leeresztése miatt, vagy akár durrdefekttel száll el a jármű. És ritkán történik meg olyan szerencse, mint anno a 120-as Skodánkkal, amelynek hátsó kerekébe tövig beleállt egy 14-17-es villáskulcs, de olyan precízen, hogy a célállomásig teljesen eltömte a saját maga által vágott rést.
A Microsoft a hasonló problémák megelőzésére (ha nem is konkrétan a Bátky család 35 évvel ezelőtti villáskulcsos esetére reagálva) összeállt az abroncsairól jól ismert Bridgestone céggel, ahol egy abroncs-sérüléseket figyelő rendszert és a Microsoft Connected Vehicle Platformját összekapcsolva egy olyan megoldást fejlesztettek, amely valós időben regisztrálja a gumikra veszélyes eseteket, és olyan algoritmusokat alkalmaz, amelyek azonnal jelzik, ha valami olyasmi történik, amely problémát okozhat.
A terület kiemelten fontos, hiszen kutatások szerint a műszaki okokra visszavezethető balesetek 30 százalékát a különféle gumiabroncsokhoz köthető problémák okozzák, így például a hirtelen nyomáscsökkenés, az anyagfáradás, kopás, vaghy a külső behatások miatti formaváltozások.
Az MCVP ráadásul úgy illeszthető a meglévő autós diagnosztikai megoldások közé, hogy ehhez nem kell semmilyen új hardveres elemet felszerelni, hanem a meglévő szenzorok adatait és felhő alapú adatbázisokat használ.
Az újdonság ráadásul nem csak azt figyeli, hogy mi minden történik, ami a gumik állapotára veszélyes lehet, de azt is, hol történt mindez. Épp ezért akár arra is képes, hogy az adatokat elküldje a megfelelő hatóságoknak, közútkezelőknek, jelezve számukra egy-egy csúnyább kátyút vagy egyéb úthibát. Mindez később az önvezető autók esetében is jó szolgálatot tehet, hiszen akár a sofőr beavatkozása nélkül detektálhatja, ha egy kátyúba hajtás után gyorsan csökkenni kezdene a guminyomás, esetleg azonnal jelezhet a szerviznek is, vagy rögtön félreállhatna a balesetek elkerülése érdekében.