Hirdetés

A tátogáson túl - a TikTok-sztori

|

Sokan máig nem értik, mi a jó egyáltalán a TikTokban, de az még számukra is nyilvánvaló, hogy 2021-re megkerülhetetlenné vált a kínai videós alkalmazás.

Hirdetés

Egyértelműen a TikTok a legdinamikusabban fejlődő közösségi platform napjainkban, noha a nagy riválisokhoz képest még egészen fiatal felületről van szó, hiszen az egész projekt csak öt évvel ezelőtt startolt el Kínában, a ByteDance pekingi gigavállalatnak köszönhetően. Nehéz megfogni, miben is rejlik valójában a TikTok varázsa, holott a koncepció végtelenül egyszerű, és telefonra megálmodott: állóképes kameranézettel forgatott rövid videókat lehet nézegetni, valamint megosztani a platformon.

A maximális terjedelem kezdetben még csupán egyetlen perc volt, 2021-től viszont már akár háromperces videókat is közzé lehet itt tenni. Kár is lenne szépíteni, ez a formátum tökéletesen betalált a fiataloknál; a ByteDance valami olyat alkotott, amit a régi nagyok most fejvesztve kisebb-nagyobb sikerrel próbálnak meg utánozni - ilyen mondjuk a YouTube részéről a Shorts formátum, amely úgyszintén rövid állóképes videókkal operál. De hogyan jutott el idáig maga a TikTok, pontosabban a Douyin?

Hirdetés

Kínában kezdődött minden

A Douyin nevű céget 2016 szeptemberében alapították Pekingben, eredetileg még A.me néven, de rögvest ez év decemberében átnevezték a vállalatot. A ByteDance a kezdetektől fogva a nemzetközi piacra szánta új videós platformját, így nem okozott meglepetést, hogy már 2017-ben megjelent az applikáció iOS-es és androidos verziója a világ többi részén is. Mindezek kapcsán Zhang Yiming, a ByteDance alapítója úgy fogalmazott, hogy Kína mindösszesen a világ internethasználóinak egyötödét fedi le, nekik pedig a maradék négyötödre is szükségük van.

Nem voltak túl merészek az álmok, hiszen 2017 szeptemberében immár a nemzetközi piacot TikTok néven letaroló videómegosztó elképesztően nagy siker lett. Ehhez persze tevékenyen hozzájárult az is, hogy 2017 novemberében egymilliárd dollárért felvásárolták a musical.ly nevű, zenés tartalmakra fókuszáló startupot is, ami akkor épp virágkorát élte. Az egész musical.ly projektet beolvasztották aztán a TikTokba. A két applikáció egyesülésével a musical.ly profilok is automatikusan átkerültek a TikTokba, az összeolvadás után ez a brand futott tovább kizárólagosan.

A következő év januárjára már több országban is ez volt az első helyezett az ingyenes appokat letöltésszám alapján rangsoroló listákon.

Csak 200 napra volt szükség ahhoz, hogy elérje a platform a 100 millió felhasználót. Az Egyesült Államokban is a legtöbbször letöltött alkalmazássá vált 2018 októberére, ehhez pedig a musical.ly bekebelezése is elengedhetetlen volt.

A trend ereje

A kirobbanó sikerhez persze (ahogy ez lenni szokott) nagyban hozzájárult, hogy a legnagyobb celebritások is regisztráltak a TikTokra. Ott volt a platformon a showman Jimmy Fallon, a gördeszkaikon Tony Hawk vagy Jennifer Lopez, Jessica Alba, Will Smith és Justin Bieber. Megszokhattuk a futótűzként terjedő közösségi oldalak és platformok esetében, hogy az énekesek és a filmcsillagok mellett a sport világa is elengedhetetlen komponens a totális dominanciához.

Nem volt ez másként a TikTok esetében sem: az NFL-t, vagyis az amerikaifutball-szövetséget sikerült megnyerniük maguknak egy többéves együttműködésre. Ez az ötlet is telitalálatnak bizonyult, 2020 nyarára már 800 millió aktív havi felhasználó böngészett a tiktokos videók között. Ez elképesztő gyarapodás alig négy év alatt. Szintén komoly teljesítmény, hogy a TikTok lett a 2010-es évek (vagyis a 2010 és 2019 közötti időszak) hetedik legtöbbször letöltött telefonos alkalmazása - még egyszer fontos kiemelni, hogy az app csak 2016-ban startolt el, ennek ellenére sikerült elérnie ezt a helyezést.

A TikTok előtti jövőkép végtelenül fényes. Az alkalmazás idén szeptemberben elérte az egymilliárd felhasználót - ezzel sikerült beérnie az Instagramot, a képmegosztó közösségi platform ugyanis 2018-ban lépte át az egymilliárd felhasználós álomhatárt. Aktív szerződései vannak a TikTok mögött álló cégnek a Sony Music és a Warner Music Group lemezkiadókkal, a legtöbb híresség és médiafelület rendelkezik már saját TikTok-oldallal, a legfiatalabb korosztály pedig egyértelműen ezt a platformot részesíti előnyben, és folyamatosan kezd elfordulni az immár klasszikusnak számító közösségimédia-oldalaktól, mint a Facebook vagy az Instagram.

A TikTok-recept

Nagyjából három nagyobb kategóriára oszthatók fel a legnépszerűbb, legnagyobb nézőközönséghez eljutó TikTok-videók, ezek a csoportok pedig világosan behatárolják azt is, hogy milyen érdeklődésű emberek követik a platformot. Megtalálhatók itt ugyanis éneklős videók (akár konkrét ének, akár "Lip Sync", azaz valós zenére történő tátogás - utóbbi a musical.ly öröksége), továbbá különféle humoros tartalmak, illetve természetesen az egyszerű ösztönökre ható, testiséget előtérbe helyező felvételek (táncok és minden hasonló, ami még befér a korhatáros keretek közé). Mindhárom témakör tömegeket vonz, ezek pedig remekül megférnek egymás mellett, az algoritmus értelemszerűen csak olyan videókat fog (főként) az ember elé dobni, amelyek tényleg érdeklik is a nézőt.

Látszólag minden adott ahhoz, hogy a TikTok korlátok nélkül, megállíthatatlanul tarolja le a világot, mivel olyan kompakt, végtelenül könnyen befogadható élményt kínál, amit maximum némi fáziskésés után utánozni próbálhat meg a konkurencia.

A TikTok története azonban nem csak csillogás és fény, móka és kacagás. A világ számos pontján megdolgoztatják ugyanis a kritikus hangok a ByteDance jogi csapatát.

Nem unatkoznak a jogászok

Az eddigi legnagyobb TikTok-botrányt az Egyesült Államok előző elnöke, Donald Trump robbantotta ki 2020-ban: az elnök különböző adatkezelési aggályokra hivatkozva teljesen betiltotta az applikációt az USA-ban. Csak egyetlen lehetőség mutatkozott ekkor a TikTok megmenekítésére: a ByteDance-nek el kellett volna adnia az egész platformot úgy, hogy a vételár tetemes része egyenesen az amerikai kormányhoz vándoroljon. Akadtak kérők szép számmal, a TikTokot akkoriban szóba hozták az IBM-mel, az Oracle-lel és a Walmarttal is, de annyira elhúzódott az egész dolog, hogy végül már okafogyottá vált az ügylet. Trump a TikTok mellett a WeChat csevegőplatformot is kitiltotta az Egyesült Államokból, az USA új elnöke, Joe Biden azonban hivatalba lépése után azonnal visszavonta a kötelező felvásárlás kikényszerítéséről szóló rendeletet, majd magát a tiltást is feloldotta.

Persze az adatkezelési problémákat a jelenlegi adminisztráció sem söpri a szőnyeg alá. Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium és más szövetségi ügynökségek együttesen dolgozzák ki azokat az iránymutatásokat, amelyek alapján fel lehet majd lépni az esetleges tiltott adatgyűjtés ellen. Mindezek kapcsán egészen pontosan így fogalmaztak az illetékesek:

"Az adminisztrációnk elkötelezett a nyílt, interoperábilis, megbízható és biztonságos internet, az emberi jogok online és offline védelme, valamint az élénk globális digitális gazdaság támogatása mellett. A kihívás, amelyre az elnöki rendelet vonatkozik, az, hogy bizonyos országok, köztük Kína nem osztják ezeket a vállalásokat vagy értékeket, s ehelyett azon dolgoznak, hogy a digitális technológiát és az adatokat oly módon használják fel, amelyek elfogadhatatlan nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek."

Ha azonban kicsivel jobban siet a Microsoft, egészen másként is alakulhattak volna a dolgok. A redmondiak jelenleg azt a narratívát erősítik, hogy maga a TikTok kereste meg őket egy ajánlattal. Satya Nadella, a Microsoft feje azt mondta, a TikTok teljesen a falhoz volt már szorítva, muszáj lett volna partnert találniuk, hogy valahogy kikecmeregjenek ebből a helyzetből. Nadella szerint egyébként nem lett volna rossz, ha tényleg összejön a nagy üzlet, a Microsoft gyermekvédelmi megoldásai pedig sokat segíthettek volna az applikáció megítélésén.

Európa tekintetében egyelőre az jelenthető ki, hogy most még nincs uniós szintű törekvés a TikTok kiszorítására, a kiskorú felhasználók védelmében viszont már tett konkrét lépéseket, jobban mondva talán inkább lépéskezdeményeket az Európai Bizottság, párbeszédre invitálva a ByteDance-t.

Túlzás lenne azt állítani, hogy senkit sem érdekel az adatvédelem, de az biztos, hogy a felhasználóknak nem lenget az arcába egy hatalmas vörös stoptáblát az, hogy több irányból is komoly vádak érkeznek a TikTok felé az adatvédelem problematikája, a felhasználói adatok harmadik félnek történő esetleges továbbosztása miatt.

A párt figyel, a párt felügyel

A ByteDance 2020-ban 34,3 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ami 111 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Sokan szívesen belenéznének a varázskönyvbe, megismernék a siker titkát, és nemrég fel is röppentek olyan pletykák, amelyek szerint a ByteDance kész áruba bocsátani a TikTok algoritmusát. A Financial Times úgy tudja, a korai ügyfelek közé tartozik a Goat, az amerikai divatalkalmazás, a WeGo, egy szingapúri utazási foglalási oldal és a Chilibeli, egy indonéz online vásárlási startup. A BytePlus, vagyis a cég új B2B-részlege Szingapúrban, valamint Londonban és Hongkongban is toborzott munkatársakat. A ByteDance azonban mindent tagad, elmondásuk szerint egyáltalán nincs tervben, hogy pénzzé tennék a TikTok mögött álló mesterséges intelligenciát.

Kérdés persze, hogy egyáltalán mit engedélyez neki a kínai vezetés, ugyanis a többi nagy kínai céghez hasonlóan a ByteDance-nek is elképesztően szigorú szabályoknak kell megfelelnie, illetve bármikor lecsaphatnak rá akár egyik napról a másikra is komoly korlátozásokkal. Nemrég például a TikTok helyi verziójában, a Douyinban nagyon keményen megregulázták a legkisebbek képernyőidejét. A friss szabályok értelmében ugyanis a 14 év alattiak Kínában legfeljebb napi 40 percet használhatják az alkalmazást, sőt ez még nem minden: este 10 óra és reggel 6 között még csak el sem indíthatják az applikációt.

Kötelezték továbbá a ByteDance-t arra, hogy edukációs tartalmakkal is bővítse a TikTok (avagy a Douyin) kínálatát. Mindezeken felül érkezik egy teljesen új platform is Xiao Qu Xing (nyers fordításban "kis vicces csillag") néven, ez abszolút a legifjabbakra fog lőni súlyos limitációk mellett, illetve itt a felhasználók nem oszthatnak meg és tölthetnek fel saját videókat, csak fogyasztani tudják az erősen szűrt tartalmakat.

Fontos továbbá megjegyezni azt is, hogy 13 év alattiak egyáltalán nem használhatják a TikTokot, erre pedig különösen nagy figyelemmel ügyel a kínai cég. Idén júliusban például arról számoltak be, hogy több mint hétmillió TikTok-profilt töröltek véglegesen azért, mert kiderült, valójában 13. életévét be nem töltött kisgyerekekhez tartoztak - a regisztrációnál kvázi bemondásra megy a kor, így a rendszer cseppet sem kijátszhatatlan.

Nem csak azoknak lesz érdemes figyelni a TikTok jövőjének alakulását, akik aktív felhasználók.

Már önmagában a platform felfutása, annak megítélése is eléggé érdekessé teszi a közösségi média új üstökösét ahhoz, hogy rajta tartsuk a szemünket. Jelenleg lehetetlen megjósolni, hogy maradnak-e a mostani tendenciák, továbbra is ennyire népszerű és trendteremtő lesz-e a platform a fiatalok körében, vagy kipukkan a lufi egyszer.

Most nem úgy tűnik, hogy ez utóbbi egyhamar bekövetkezik, de láttunk már meglepő fordulatokat a piacon. Egy esetleges újabb világméretű korlátozás betenné a kaput még a TikToknak is. India sem kis piac, és ők bizony már úgy döntöttek, véglegesen és teljes mértékben kitiltják országukból az applikációt.

Ha tetszett a cikk, akkor érdemes megvenned a 2021/11-es PC World magazint, ugyanis telepakoltuk hasznos és érdekes tartalmakkal, ráadásul szoftverek és PC-s teljes játék járnak hozzá ajándékba. 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.