Hirdetés

A Xiaomi 12 év alatt olyan pályát futott be, amire érdemes felkapni a fejünket



|

A Xiaomi április 3-án ünnepli 12. születésnapját. Egy tucat év az IT-szektorban rengeteg, az mégis - szinte - egyedülálló, amit a kínai gyártó ennyi idő alatt véghez tudott vinni.

Hirdetés

Valószínűleg mindenki ismeri a Xiaomit: a gyártó főleg azzal lopta be magát a felhasználók szívébe, hogy kiváló minőségű mobiljait reális áron értékesíti. A vállalat alig 12 éves, mára mégis hatalmas karriert futott be: több mint száz országban van jelen, benne van a legértékesebb brandek top 100-as listájában (2021-ben a 70. helyen), 2014-ben Kína legnagyobb, egyben a világ harmadik legnagyobb telefongyártója lett.

Noha a Samsung és az Apple még nincs közvetlen lőtávolságon belül, a harmadik helyet 2021-ben is tartani tudta a vállalat, ráadásul úgy, hogy év közben volt olyan hónap, amikor az őt megelőző riválisainál is több telefont értékesített, a második negyedévben pedig összesítve is második volt.

Hirdetés

Minden egy telefonnal kezdődött

Vagy mégsem? Az emberek nagyobb része valószínűleg azt gondolja, hogy a cég telefonok gyártásával indította be a karrierjét, de ez csak részben igaz: noha a rakétákat valóban az első mobil gyújtotta be, a vállalat az indulásakor csak egyetlen termékkel rendelkezett, a MIUI operációs rendszerrel. A Xiaomit 2010. április 6-án alapította Lej Csun, mégpedig azzal a céllal, hogy saját elképzelései alapján egy igazán menő vállalatot építsen fel. Gyorsan, mindössze négy hónap alatt el is készült a MIUI ROM, amely a Google-féle Androidon alapult. A fejlesztéskor elsősorban a hatékonyságon, illetve a felhasználókon volt a hangsúly - utóbbit azonban nemcsak üres lózungként hangoztatta a vezetés, hanem tényleg minden arról szólt, hogyan lenne jobb, kényelmesebb a felhasználóknak.

A MIUI fejlesztőcsapata gyakorlatilag egy fórum segítségével tartotta a kapcsolatot a felhasználókkal; volt pár ember, akiknek csak az volt a feladata, hogy a felhasználók által kért funkciók megvalósításával foglalkozzon.

A MIUI alapból sem volt rossz termék, de a felhasználókkal való folyamatos kommunikáció és a gyors reagálás még sokkal jobbá tette. A siker egyértelmű jelzőszáma, hogy jelenleg a rendszer aktív felhasználóinak (havi) száma 500 millió körüli. Ez pedig egy olyan bázis, amelyre alapozva bátran lehet építkezni is.

Az első lépés

Az első telefonra sem kellett sokáig várni: a Mi 1 a következő évben, 2011 augusztusában jelent meg. A Xiaominak saját gyára természetesen nem volt, a mobil bérgyártásban készült. A termékfejlesztés egyik legfontosabb alapköve mindig az észszerű árazás volt: noha a Xiaomi telefonok minden kategóriában hozzák az elvárásokat, olcsóbbak, mint a konkurens modellek. Az ár alapján történő összehasonlítás főleg a Samsung, az Apple és a Huawei mobiljaival szemben állja meg a helyét, míg a többi kínai gyártóhoz képest minimális árprémium és egyértelműen jobb minőség jellemzi a típusokat.

A Xiaomi a kezdetektől az online értékesítésre támaszkodott: saját online felületén 5 százalékos haszonkulccsal értékesítette a mobilokat - és mivel az értékesítési láncból kimaradtak a nagykereskedők és a kiskereskedők is, ez garantálta a hihetetlen árcímkéket. A kereslet az első időkben olyannyira meghaladta a Xiaomi lehetőségeit, hogy voltak olyan időszakok, amikor a heti készlet percek alatt elfogyott, és "be kellett zárni". A modellválaszték gyorsan bővült, prémium, középkategóriás és belépőszintű termékek, direkt Indiára szabott telefonok, később Android One operációs rendszerrel működő készülékek, Note-ok érkeztek.

Az erőfeszítéseknek hála az évtized végére a vállalat eljutott oda, hogy már nem másolja, nem követi a piacot, hanem alakítja: a gyorstöltők fejlesztésében például élen járt, de 108 MP-es kamerával szerelt mobilt is a Xiaomi gyártott először.

Gödörből a nemzetközi vizekre

A Xiaomi telefonok Európában hivatalosan 2016 óta kaphatók, a termékek forgalmazása akkor kezdődött, első körben partnereken keresztül. A vállalatnál ugyanebben az évben döntöttek arról, hogy az online értékesítés mellett bolthálózatot is létrehoznak, hogy ne csak a technológia iránt elfogult felhasználókat, hanem a hétköznapi vevőket is el tudják érni. Érdemes azonban egy kicsit megnézni a döntés hátterét, az ugyanis remekül szemléleti a Xiaomi erősségét.

2015-ben a vállalat Kína piacvezető gyártója volt, és 70 millió telefont értékesített globálisan, 2016-ban viszont az ötödik helyre csúszott vissza, és csak 41 millió mobil talált gazdára. Bár voltak belső problémák, a legnagyobb gond az volt, hogy "offline" bolthálózat nélkül a felhasználók jelentős részét lehetetlenség volt elérni.

A hétköznapi felhasználók szeretik kézbe fogni, kipróbálni a terméket, beszélgetni az eladókkal az igényekről. Kétségbeesés helyett a vezetés belátta ezt. és ma már tudjuk, hogy a gödörből nem kimászott, hanem egyenesen kiugrott a vállalat; 2021-re a készülékeladások elérték a 130 milliót. Nem hiába nevezik a Xiaomit a kínai főnixnek. Az európai terjeszkedés is a fenti stratégia része lett. Kontinensünkön az első Mi Store Görögországban, Athénban nyílt meg, a budapesti pedig a 11. bolt volt, amely 2018. augusztus 25-én tárta ki kapuit a Lurdy Házban.

Fejlődés okosan

A Xiaomi gyorsan megvetette a lábát az okostelefonos piacon, és miután a nemzetközi terjeszkedés is sikertörténet lett, a vezetés hamar új, meghódítandó területek után nézett. Ennek oka persze az is volt, hogy a termékpalettát akkoriban kitevő telefonokat és tévéket ritkán cserélték az emberek, ezért kellet valami, amiért rendszeresen visszajárnak a boltokba. Az okosotthon-megoldások iránti kereslet felívelése nem is jöhetett volna jobbkor.

A Xiaomi rengeteg partnerrel megállapodott, így a boltokba a telefonok mellé számtalan okoskütyü érkezett.

Légtisztítók, világítótestek, szenzorok, hangszórók, okos rizsfőzők, fitneszkarkötők, USB-s akkuk és így tovább. Az első termékek ebben a kategóriában 2017-ben jelentek meg, a bevételeket pedig három év alatt sikerült megtriplázni; 23-ról 62 milliárd jüanra. 2020-ra a Xiaomi a legnagyobb okoskütyügyártóvá nőtte ki magát - igaz, csak Kínában, de négy év alatt ez sem akármilyen teljesítmény.

A végtelenbe és tovább

A Xiaomi persze nem alszik, a vállalattól a továbbiakban is igen érdekes termékek várhatók. Első körben a Xiaomi hazai pályán szeretné legyűrni az Apple-t: Kínában nemcsak összességében, hanem a prémium szegmensben is a legnagyobb gyártóvá óhajt válni. És ne feledjük azt sem, hogy tavaly augusztusban a Xiaomi megvásárolta az önvezető autókat fejlesztő DeepMotiont; három éven belül pedig saját elektromos járműveket szeretne gyártani. Érdemes tehát a vállalaton tartani a szemünket, okozhat még meglepetést.

Ha szeretnél további cikkeket olvasni tőlünk, akkor vedd meg a 2022/03-as PC World magazint, és ha így teszel, értékes szoftvereket és PC-s játékot is kapsz hozzá ajándékba. 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.