Hirdetés

Alapos betekintést kaptunk a Steam Deck működésébe

|

Minél több információt árul el a Valve a Steam Deckről, mi annál izgatottabbak vagyunk. Szuperül néz ki a konzol.

Hirdetés

Bemutatót tartott a PC-s videojáték-piac egyik meghatározó szereplője, a Valve, minek keretében a játékfejlesztőknek ismertették a hamarosan megjelenő Steam Deck hardveres részleteit. A 400 dollártól induló, az AMD legújabb technológiájára felépített gép nagyon izgalmas megoldásokat rejt magában, ha pedig a nemrég elhalasztott rajtja gördülékenyre sikerül, az egy új időszámítást hozhat a PC-s játékosok életébe.

Alább összefoglaltunk minden fontos részletet, de persze úgy is dönthettek, hogy inkább megnézitek a cég majdnem 4 órás élő adásáról készült felvételt. Előtte azonban érdemes gyorsan átfutni pontokba szedve mindazt, amire a Valve kisebb hangsúlyt helyezett prezentációja során:

  • A Steam Decket nem VR-ra találták ki. Tisztázták ezt már korábban is, most újra megerősítették: a hardver nem szereti a VR-t, ettől függetlenül tudják, hogy a közösség próbálkozni fog vele.
  • Nincs tervben 5G-s vagy LTE modell gyártása.
  • A Steam Deck gyárilag kalibrált hangbeállításokkal érkezik.
  • A PC-n elérhető Big Picture mód hamarosan búcsúzik, helyére a Deck UI kerül, ami a váltás után sokkal több frissítés kap majd.
Hirdetés

Aerith életre kel

Ahogy azt már írtuk, a Steam Deck az AMD RDNA2-es technológiájára építkezik, a gépben lévő SOC pedig nevet is kapott: Aerith-nek hívják, ami egyértelmű utalás a Final Fantasy VII karakterére.

A konzolba szerelt APU 4 és 15 watt között fogyaszt, ennyivel beéri a 4 magos, 8 szálon dolgozó AMD Zen 2 CPU, ami 2,4 és 3,5 GHz között működik, illetve a 8 darab AMD RDNA 2 GPU mag sem kér többet, amik 1 és 1,6 GHz között teljesítenek, 1,6 teraflopot kipumpálva magukból.

A gépben összesen 16 GB egyesített memória kapott helyet, ami 88GB/s-os sávszélességgel rendelkezik és ugyan a GPU csak 1 GB saját memóriát kapott, a Valve elárulta, hogy a videokártya akár 8 GB megosztott memóriához is hozzáférhet, ha erre szükség mutatkozik.

A konzol fejlesztői elárulták azt is, hogy a gépet úgy tervezték, hogy az ellenálljon a hőmérséklet ingadozásának, így a lehető legkevésbé kell tartani attól, hogy a túlmelegedés miatt visszafogná a Steam Deck a teljesítményt. Ha esetleg mégis megközelíti a konzol a már veszélyesen magas hőfokot, előbb a letöltési sebességekkel kezd el spórolni, illetve az egyéb átviteleket fogja vissza és csak legvégső esetben nyúl a játékok sebességéhez.

A Valve figyelmeztette a fejlesztőket, hogy a teljesítmény érdekében ne préseljenek ki minden wattot a videokártyából, ezzel ugyanis drasztikusan csökkenhet a Steam Deck képernyőideje. Még augusztusban mondták el, hogy a Portal 2-t például 4 órán keresztül képes pörgetni a gép, ha azonban beállítanak egy 30 fps-es korlátot, ez 5-6 órára is kitolható.

A Valve emberei a játékok letöltését is optimalizálták. A fejlesztők lehetőséget kapnak, hogy a játékaiknak több verzióját is feltöltsék a Steam Depóba, így a platform néhány okos megoldásnak köszönhetően növelheti a teljesítményt és csökkentheti a letöltésre váró csomagok méretét. Hasonlóan működik majd mint az Xbox Smart Delivery, annyi különbséggel, hogy ebben az esetben nem 1440p-ről és majdnem 4K-ról, hanem 720p-ről és 800p-ről beszélünk.

Dokkolásra és streamelésre felkészítve

A Valve beszámolójából kiderült, a Steam Deck képes lesz egyszerre tölteni, játékot futtatni és ellátni 7,5 wattnyi összesített energiaigényű külső eszközt árammal. Az USB-C porton keresztül akár két darab 4K-s kijelző is csatlakoztatható lesz, a konzol saját dokkolója (amit még mindig nem mutattak meg) pedig gigabites internetkapcsolatot is képes lesz kezelni.

Ha valaki tévén is szeretné használni a Steam Deckket, örülhet, mert a Valve végre megerősítette, hogy a hordozható konzol támogatja majd az AMD FidelityFX technológiáját (FSR), ami az Nvidia DLSS megoldásához hasonlóan MI segítségével skálázza fel a képet, ez által nagyobb felbontás hozható ki gyengébb hardverből. A legjobb, hogy az FSR operációs rendszer szinten is működik majd, illetve támogatott lesz a nemrég bejelentett Vulkan Dynamic Rendering is.

Ugyan Wi-Fi 6 vagy 6E nem kapott helyet a Deckben, a 802.11ac kapcsolattal is teljesen gördülékeny játékélményt ígérnek a fejlesztők, ha az otthonunkban gépről streamelnénk játékot a konzolra. Az előző generációs megoldást azért is választották, hogy ezzel is mérsékeljék a fogyasztását.

Alig érezhető a sebességkülönbség

A belépőszintű, 400 dolláros Steam Deck mindössze 64 GB eMMC memóriával rendelkezik, amit további microSD tárhellyel lehet majd bővíteni, a Valve azonban azt ígéri, ennek a sebességhátránya aligha lesz észrevehető. A belső mérések szerint körülbelül 12 - 18%-os eltérés tapasztalható az eMMC és az NVMe SSD-vel szerelt modell között. (Igen, jól látjátok, az Y-tengely kissé félrement, vagy az oszlopok vannak aránytalanul feltüntetve.)

A rendszer felállása nagyjából 25%-kal lassabb a belépő modellen, azt viszont nem tudjuk, hogy ez valós élethelyzetben mint jelent, pontos számokat ugyanis nem árultak el a Valve emberei és ez egyébként sem különösebben releváns, de erre is mindjárt kitérünk.

A felhőmentés új generációja

A fejlesztők a Steam Decket úgy tervezték, hogy egy always-on eszköz legyen, így nem lesz mindig szükség arra, hogy nulláról bootoljon be a gép. Hasonlóan a Nintendo Switch megoldásához, itt is módunkban áll a játékokat felfüggeszteni, majd folytatni, ezt a Valve a mentések szintjén is támogatja majd.

Manapság a játékok akkor szinkronizálnak mentéseket, miután kiléptünk egy játékból, ez azonban a jövőben sokkal rugalmasabbá válhat. A Valve elérhetővé tesz egy lehetőséget a fejlesztőknek, ami által a program futása közben is szinkronizálhatnak a játékállások, így lehetséges lesz, hogy felfüggesszük a játékmenetünket a Steam Deck felületén és átüljünk a PC elé, ahol ugyanonnan folytatódhat a móka.

Van egy fehér modell is, egyenesen a Portalból

A prezentáció alatt számtalan különlegességgel volt megtöltve a háttér, amik a konzol születéséről és több prototípusról is árulkodtak. A szemfüles nézők hamar kiszúrták a fehér Steam Deck modellt, amit később elő is vett a műsorvezető, ezzel kapcsolatban azonban rossz hírrel szolgált.

Az Aperture logóval ellátott modellel kapcsolatban így nyilatkoztak:

"Ez csak egy prototípus. Nagyon szeretjük, de sajnos nem tudjuk a Steam Deckkel egy időben az üzletekbe küldeni."

Szerencsére azt azért hozzátették, hogy már kísérleteznek többféle színváltozattal, ezért könnyen elképzelhető, hogy a jövőben nem csak a fekete modellt választhatjuk majd.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.