Hirdetés

Az EU viheti be a következő gyomrost a Meta hirdetési bizniszének



|

Eltilthatják a Metát attól, hogy rákényszerítse az emberekre a célzott hirdetésekhez szükséges követést.

Hirdetés

Habár a közvélemény szemében a Meta elsősorban a Facebookról, az Instagramról, a WhatsAppról és újabban a hevesen erőltetett metaverzumról ismert, Mark Zuckerberg vállalatóriása valójában egy hirdetési cég, a fenti platformok pedig csak ehhez szolgálnak célfelületként.

Ezért is érintette rendkívül érzékenyen a mamutot, amikor az Apple tavaly bevezette a felhasználók hirdetési célú követésének rendszerszintű letiltását az iOS-en, így ugyanis nagyban csökkent a Meta által értékesített iPhone-os reklámok hatékonysága, s vele az értük elkérhető díj is. A cupertinóiak lépése a becslések szerint éves szinten 10 milliárd dollárral, vagyis 8%-kal veti vissza a Facebook bevételeit, most pedig az EU-tól kaphat egy újabb pofont Zuckerbergék biznisze.

Hirdetés

A The Wall Street Journal ugyanis arról értesült, hogy az Európai Adatvédelmi Testület (European Data Protection Board, EDPD) megtiltaná a vállalatnak, hogy a felhasználói feltételeken keresztül kényszerítse az embereket a célzott hirdetések megjelenítésének elfogadására. Az Apple lépésével ellentétben ez az intézkedés nemcsak az iOS-en, hanem az Androidon és az asztali böngészőkön is érvényes lenne, vagyis még nagyobb kárt okozna a Metának.

Ehhez a gyakorlatban az EPDP-nek az ír adatvédelmi hatóságot (Data Protection Commission, DPC) kell felkérnie a szükséges határozatok meghozatalára, mivel a kedvező adózási szabályok miatt (sok más szereplőhöz hasonlóan) a Meta hivatalosan Írországból végzi az európai tevékenységét.

"Ez még nem a végleges döntés, és túl korai lenne találgatni. A GDPR a hozzájáruláson vagy a szerződés teljesítésén túl számos jogalapot biztosít az adatok feldolgozására. A GDPR értelmében nincs hierarchia e jogalapok között, és egyiket sem kell jobbnak tekinteni a másiknál. Teljes mértékben együttműködtünk a DPC-vel a vizsgálatokat illetően, és továbbra is együttműködünk velük, amint véglegesítik a döntésüket."

- kommentálta a vállalat a hírt.

Az érintett hatóságok részéről cikkünk írásáig senki sem nyilatkozott, azt viszont elismerték a WSJ-nek, hogy születtek döntések az ügyben. A lap emellett azt is megjegyzi, hogy a Meta fellebbezhet is, így még odébb lehet, hogy ténylegesen is életbe lépjen a vonatkozó korlátozás, amennyiben véglegesítik azt. Zuckerbergéktől mindenesetre elszánt ellenállásra számíthatunk, a cég ugyanis komoly pénzügyi nehézségekkel küzd, ami miatt nemrég 11 ezer embert rúgtak ki egyetlen döntéssel.

 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.