Hirdetés

Működhet egy város autók nélkül?

|

Van, ahol már kipróbálták, milyen az autómentes élet. A célja érthető, de azért nem mindenki maradéktalanul boldog.

Hirdetés

Barcelona központjában van egy olyan terület, amely belvárosi elhelyezkedése ellenére szokatlanul csendes. Csak a játszótéren totyogó gyerekek hangját hallani, és madarakat, mintha valami falu szélén lennénk. Az egykori parkolók helyén virágágyások, sétányok és futópálya található. A Superblocks névre hallgató projekt egy kísérlet része: azt vizsgálják, megszüntethető-e a városi környezetben a zaj és légszennyezés, amelyet a zsúfolt autós közlekedés gerjeszt, és ezáltal elkerülhetőek-e az ebből fakadó megbetegedések. A tervezők szerint, ha a kísérlet beválik, más városok is példaként használhatják majd.

Hirdetés

Jelenleg hat ilyen "szuperblokk", tehát hat háztömbnyi terület mentesült az autóktól, de a helyi vezetés idővel több száz hasonlót tervez. Jelenleg az a szabály, hogy csak úgynevezett "alapvető" járművek hajthatnak be ide, ezek főleg elektromos kerekesszékek, a felső sebességhatár 10 km/óra. Az itt lakók számára a parkolás föld alatti létesítményekben lehetéséges.

A környezet- és egészségvédelmi indokok kétségtelenül jók, de azért a helyiek egy része nem örül a változásoknak. Ilyenek például azok, akiknek boltjaik vagy egyéb szolgáltató vállalkozásaik vannak itt, hiszen az áruszállítástól a vásárlói megközelítésig többféle nehézségbe ütköznek. Mások simán kényelmi szempontból tiltakoznak, eddig a ház előtt parkolhattak, most többet kell kutyagolniuk az autójukig.

Hirdetés

A város helyettes polgármestere, Janet Sanz mindenesetre kiáll a fejlesztés mellett, még akkor is, ha esetleg a környezet- és egészségvédelmi okok mondjuk 10-20 éven belül, az elektromos autók hatalomátvétele után már nem is lesznek olyan fontosak. Szerinte helyet is spórol az átállás, jelenleg az autók foglalják el Barcelona publikusan hozzáférhető területének 60 százalékát. A járművek eltüntetésével és föld alá költöztetésével a város sokkal szellősebb lehet, több hely marad növényeknek, parkoknak, és közösségi tereknek. Ráadásul a szellősebben kialakított ház-elrendezés miatt sokkal több napkollektort is tudnak szerelni az épületekre, ahol a tulajdonosok által negyűjtött, általuk fel nem használt elektromos áramot a helyi szolgáltató megvásárolja tőlük.

Barcelona egyébként más téren is radikálisan máshogy gondolkozik, mint más városok. A helyi biztonsági kamerákat és egyéb térfigyelő rendszereket például úgy tervezik meg, hogy a lehető legjobban védjék a helyiek személyes adatait, így felvételeket, arcképeket és egyéb információkat csak akkor osztanak meg, ha kifejezetten közösségi érdekből szükséges (például rendőrségi felkérésre, elveszett személyek felkutatására és így tovább). A város digitális fejlesztésért felelős képviselője szerint egy város nem csak attól okos, hogy telerakják szenzorral és egyéb modern kütyüvel: a lényeg az, hogy a lakók életkörülményeit kell javítani, amihez hosszabb távon ilyen "nem digitális" fejlesztések is szükségesek.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.