Hirdetés

Működhet egy város autók nélkül?

|

Van, ahol már kipróbálták, milyen az autómentes élet. A célja érthető, de azért nem mindenki maradéktalanul boldog.

Hirdetés

Barcelona központjában van egy olyan terület, amely belvárosi elhelyezkedése ellenére szokatlanul csendes. Csak a játszótéren totyogó gyerekek hangját hallani, és madarakat, mintha valami falu szélén lennénk. Az egykori parkolók helyén virágágyások, sétányok és futópálya található. A Superblocks névre hallgató projekt egy kísérlet része: azt vizsgálják, megszüntethető-e a városi környezetben a zaj és légszennyezés, amelyet a zsúfolt autós közlekedés gerjeszt, és ezáltal elkerülhetőek-e az ebből fakadó megbetegedések. A tervezők szerint, ha a kísérlet beválik, más városok is példaként használhatják majd.

Hirdetés

Jelenleg hat ilyen "szuperblokk", tehát hat háztömbnyi terület mentesült az autóktól, de a helyi vezetés idővel több száz hasonlót tervez. Jelenleg az a szabály, hogy csak úgynevezett "alapvető" járművek hajthatnak be ide, ezek főleg elektromos kerekesszékek, a felső sebességhatár 10 km/óra. Az itt lakók számára a parkolás föld alatti létesítményekben lehetéséges.

A környezet- és egészségvédelmi indokok kétségtelenül jók, de azért a helyiek egy része nem örül a változásoknak. Ilyenek például azok, akiknek boltjaik vagy egyéb szolgáltató vállalkozásaik vannak itt, hiszen az áruszállítástól a vásárlói megközelítésig többféle nehézségbe ütköznek. Mások simán kényelmi szempontból tiltakoznak, eddig a ház előtt parkolhattak, most többet kell kutyagolniuk az autójukig.

A város helyettes polgármestere, Janet Sanz mindenesetre kiáll a fejlesztés mellett, még akkor is, ha esetleg a környezet- és egészségvédelmi okok mondjuk 10-20 éven belül, az elektromos autók hatalomátvétele után már nem is lesznek olyan fontosak. Szerinte helyet is spórol az átállás, jelenleg az autók foglalják el Barcelona publikusan hozzáférhető területének 60 százalékát. A járművek eltüntetésével és föld alá költöztetésével a város sokkal szellősebb lehet, több hely marad növényeknek, parkoknak, és közösségi tereknek. Ráadásul a szellősebben kialakított ház-elrendezés miatt sokkal több napkollektort is tudnak szerelni az épületekre, ahol a tulajdonosok által negyűjtött, általuk fel nem használt elektromos áramot a helyi szolgáltató megvásárolja tőlük.

Barcelona egyébként más téren is radikálisan máshogy gondolkozik, mint más városok. A helyi biztonsági kamerákat és egyéb térfigyelő rendszereket például úgy tervezik meg, hogy a lehető legjobban védjék a helyiek személyes adatait, így felvételeket, arcképeket és egyéb információkat csak akkor osztanak meg, ha kifejezetten közösségi érdekből szükséges (például rendőrségi felkérésre, elveszett személyek felkutatására és így tovább). A város digitális fejlesztésért felelős képviselője szerint egy város nem csak attól okos, hogy telerakják szenzorral és egyéb modern kütyüvel: a lényeg az, hogy a lakók életkörülményeit kell javítani, amihez hosszabb távon ilyen "nem digitális" fejlesztések is szükségesek.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.