Nagyot szigorított a Facebook, de ez nekünk csak jó

|

Ha valaki azért nem szeret már a közösségi oldalon nézelődni, mert csak gyíkemberek, politikai álhírek és egyéb marhaságok jönnek vele szembe, kezdhet reménykedni: Zuckerberg és csapata újabb módszerrel paterolja ki az álhírgyárosokat.

Ha mostanában random emberektől megkérdezzük, mi idegesíti őket legjobban a Facebookban, a leggyakrabban azt a választ kaphatjuk, hogy egyre nehezebb lavírozni a különféle álhírek, hamis híroldalak által megosztott áltudományos vagy épp politikai téren uszító tartalmai, tehát összefoglalva a nettó baromságok között. Ami nekünk is baj, de világméretű szinten még problémásabb.

Hirdetés

Gondoljunk csak bele, hogy a kétmilliárdos felhasználói bázis egyre nagyobb része számára aq Facebook már-már egyenlő az internettel. Míg régebben ez a közösségi oldal csak egy volt a naponta meglátogatott sok egyéb oldal és szolgáltatás közül, mert a felhasználók az ismerősök postjainak nézegetése mellett külön olvastak valódi híroldalakat, szakmai magazinokat, fórumokat és egyéb weboldalakat, mára sokaknál már teljesen más a helyzet. Felmennek Facebookra, és azokat a híreket, információkat, kölső forrásból származó tartalmakat olvassák el, amiket mások megosztanak.

Probléma #1: a csőlátás

Miért baj ez? Egyrészt azért, mert így szűkül a világlátásunk, hiszen a legtöbb közeli ismerősünk eleve hasonlóan gondolkozik, mint mi magunk, ezért egyre több olyan megosztással találkozunk majd, amelyek a mi gondolkodásunkat tükrözik. Márpedig ellenvélemény, vagy alternatív szemléletek nélkül olyan csőlátásunk lesz egy idő után, mintha egy porszívóba bámulva néznénk a világot.

Oké, mondhatná bárki, hogy ott egy csomó rokon, munkatárs és olyan Facebook-ismerős, akiket "kénytelenek voltunk bejelölni", nem a velünk egyféleképpen gondolkozó barátaink, ők aztán megosztanak mindenféle egyebet. Ez is tény, de mivel ezeket nem lájkolgatjuk és kommentelgetjük, a Facebook algoritmusa hátrébb helyezi őket az üzenőfalunkon, tehát ritkábban látjuk az ilyesmit.

Probléma #2: a marhaságok áradata

A fenti teória viszont csak egy bizonyos szintig tartható. A Facebook ugyebár önti ránk az ismerősök bejegyzéseit, és ha már nem csak pár száz, hanem pár ezer ismerőssel rendelkezünk, bizony megkapjuk azokat a megosztott tartalmakat is, amiket az ufóhívő Mici néni, a háttérhatalomról és illuminátusokról papoló Tihamér bácsi, vagy épp az ellenséges politikai erők által fenntartott álhíroldalakon lógó szomszéd Pistike termel.

Ráadásul, mivel a magazinok, híroldalak és egyéb webes tartalomgyártók is tisztában vannak azzal, hogy az emberek egyre nagyobb része Facebookról fogja megtalálni az általuk írottakat, direkt rágyúr a közösségi terjesztésre, például úgy, hogy nekiáll fizetett kampányokban "teríteni" a legfontosabbnak, vagy legvirálisabbnak tartott megosztásait. És ilyenkor már a csőlátásnál is nagyobb problémánk adódik, jönnek a gyíklények, a gonosz külföldi mágnások, az extrém zsírbontó diéták és a hihetetlen pénisznövelő receptek, még akkor is, ha mi ezt nagyon nem akarjuk.

Zuckerberg, küzdj, és bízva bízzál!

Ezt a folyamatot szerencsére a Facebook stratégái is jól látják, és egyre keményebben próbálják felvenni ellene a harcot. Csak a közelmúltban négy olyan fejlesztést löktek át a közösségi oldal motorján, amely az álhírek és minket nem érdeklő, vagy egyenesen zavaró marhaságok terjedését hivatottak gátolni. A négyből az utolsó a napokban indul be, méghozzá annak ellenére, hogy ez a Facebooknak közvetlen bevételkiesést jelent. Nézzük a korábbiakat:

- Elsőként módosították a hírfolyam elrendezését vezérlő algoritmust úgy, hogy kiszűrjék azokat, akik naponta túl sokat postolnak, jellemzően külső tartalmak megosztásában túloznak. Ez első körben a napi 50-nél többször postolókra vonatkozik, hiszen ezek tényleg esélyesen olyan felhasználók, akik mindent megtesznek azért, hogy a nézeteiket erővel nyomják le mindenki torkán. "Legyél aktív, ossz meg mindenfélét, de azért ennek is van határa" - mondja az új szabály, teljesen helyesen. Az újítás után persze még mindig nem tűnik el a túlbuzgók által megosztott tartalom, de jóval kevesebb ember üzenőfalán bukkan fel.

- Folyamatosan tesztelik azt a funkciót, amelyben a nem épp megbízható hírforrások, közismert álhírterjesztők és politikailag "távirányított" oldalak által megosztott tartalmak mellé egy figyelmeztetést biggyeszt, miszerint az oldal illetve maga a megosztott anyag Disputed, vagyis vitatott minősítést kapott.

- Szintén a hírfolyam elrendezésével kapcsolatos módosítás, miszerint a megosztott tartalmak közül egyre ritkábban jelennek meg azok, amit jóval többen osztanak meg, mint ahányan valóban rá is kattintanak, hogy elolvassák. Ezt az "alkalmazott spamszűrőt" szintén folyamatosan tesztelgeti és finomítgatja a Facebook.

Ha fullba' tolod a kretént, még a pénzed se kell

A Facebook legújabb bejelentése tényleg elég tökösnek tűnik, már csak azért is, mert közvetlenül a saját zsebükből vesznek ki pénzt, pontosabban bevállalják, hogy az újítás miatt elesnek némi bevételtől.

Arról van ugyanis szó, hogy innentől nem vásárolhat hirdetést és nem indíthat postokat turbózó kampányt olyan oldal, amely rendszeresen oszt meg álhíreket. Külön jó ez a megoldás azért, mert nem a hirdető / megrendelő cégek szerint szűr, hanem a céloldalak alapján, tehát hiába próbálkozik a második, harmadik és negyedik cégecskével az, akit az elsővel már "kitiltottak", ha az üzlet tárgya egy olyan céloldal lenne, ami a megbízhatatlan kategóriába esik, akkor a próbálkozó mindenképpen hoppon marad.

Ez azért is kiváló lépés, mert az álhírgyártó oldalaknak ezáltal erősen megcsappanhat a látogatottsága (hiszen az ilyenekre a legtöbben nem közvetlenül járnak, hanem pont a "Hihetetlen felfedezés, új rákgyógyszer, ami a péniszt is növeli" jellegű Facebook megosztásokról kattintanak át). Ha pedig kevesebben látogatják a kamuoldalt, a hirdetői és támogatói is elpártolnak, így nagyobb eséllyel szűnik meg szép lassan.

Most jöhet a ti véleményetek! Titeket mennyire zavarnak az álhírek és egyéb kamuoldalak megosztásai? Vagy van, ami még ezeknél is jobban idegesít Facebookon?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!