Advertisement

Ha rossz a kedved, a Facebook elad neked valamit

|

Ha tényleg valódi a nemrég megszellőztetett információ, a közösségi oldal elég durván rákapcsolt a hirdetésekre, és még azt is figyeli, mikor milyen kedved van. Mert ha mondjuk épp rossz, akkor mondjuk vegyél egy pár új cipőt.

Tudjuk, a Facebook (meg a Google, a Microsoft és az összes többi internetes megacég) mindent tud rólunk, és az adatainkat felhasználják ellenünk a gyíkemberek megbízásából, bla bla bla. De ha az ilyen szinten túlzó összeesküvés-elméleteket el is engedjük (és nagyon szépen kérem, engedjük már el), akkor is van bőven aggódnivaló azzal kapcsolatban, mit tudhat rólunk a legnagyobb közösségi oldal, és a begyűjtött infók alapján hogyan manipulál minket.

Hirdetés

Nemrég ugyanis egy ausztrál lapban jelent meg egy olyan konkrét vád, mely szerint a Facebook birtokában van egy olyan technológiának, amely képes azonosítani a felhasználók aktuális érzelmi állapotát, és ezt az információt a hirdetések célzásának javítására használják.

Depi ellen shopping

A The Australian cikkében ugyan csak hivatkoznak egy megszerzett, titkos dokumentumra, viszont nem mutatnak belőle konkrét részleteket, viszont elég komolyan elemzik a benne foglaltakat. Az állítólagos doksit az ausztrál Facebook iroda vezetői, Andy Sinn és David fernandez jegyzik, és a kontinensnyi ország egyik vezető bankja számára állították össze.

Ebben egy olyan módszerről esik szó, mely szerint a Facebook mögött álló mesterséges intelligencia az egyes felhasználók megosztásai, lájkolásai, a meglátogatott ismerősök és oldalak, valamint egyéb interakcióik alapján be tudja azonosítani, hogy az illetőnek milyen kedve van, milyen érzelmek jellemzik. A leginkább fiataloknál működő módszer különösen a negatív lelkiállapotokat, félelmet, stresszt, szorongást, letörtséget tudja meghatározni.

Bár már ez is durva, de a folytatás még inkább. A The Australian szerint ugyanis az így összegyűjtött adatokat arra lehet használni, hogy a Facebookon megjelenő hirdetéseket, szponzorált postokat és egyéb tartalmakat célzottabban lehessen a felhasználókra zúdítani, tehát akinél a rendszer valamilyen negatív érzelmet lát, azt meg lehet bombázni például egy olyan ajánlattal, amitől majd jól elfelejti a bánatát. Depis vagy? vegyél cipőt. Szorongsz a pénzügyeid miatt? Itt egy hitel! Azt pedig jól tudjuk már csilliárdnyi elemzésből és tanulmáynból, hogy a labilis érzelmi állapotban lévőket sokszor jóval könnyebb rávenni komoly döntésekre. Katt, a csapda bezárult.

Nem igaz, és még az se úgy van, sőt

Miután a lap lehozta a fenti információkat, még érdekesebbé tette a dolgokat a Facebook reakciója. Először ugyanis csak annyit közöltek, hogy elnézést kérnek, bármi is igaz a történetből, és kivizsgálják az ügyet. Nem sokkal később azonban kiadtak egy olyan közleményt, miszerint a The Australian egyértelműen félrevezető információkat közölt, a Facebooknak semmi olyan eszköz nincs a kezében, amivel érzelmek alapján lehetne targetálni a felhasználókat.

Viszont a közleményben szerepel, hogy a kiszivárgott dokumentumok egy része valóban egy titkosított kutatáson alapul, ami viszont nem felel meg a Facebook alapelveinek, szóval kivizsgálják, ki felelős érte. Megnyugtató?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!