Idén végre törölhetünk mindent, amit a Facebook gyűjtött rólunk

|

A közösségi óriás közleményében megígérte, hogy tényleg jön a rég várt funkció, de azért kiemelték: ettől rosszabbul tudják majd ránk szabni a hirdetéseket.

A Facebook azt sosem titkolta, hogy adatokat tárol rólunk, aminek a magyarázata elvileg teljesen érthető is: ahhoz, hogy a több száz (vagy akár ezren felüli) ismerősünk által létrehozott tartalom-zajból leginkább a minket tényleg érdeklőket láthassuk, valamint az ingyenes Facebook működését finanszírozó reklámok közül is azok jussanak el hozzánk, amik tényleg érdekelhetnek minket, valóban el kell tárolni a szokásainkat, kedvelt témáinkat. Aztán jött ennek a kiterjesztése, amikor a Facebook a hozzá kapcsolódó külső oldalakról és alkalmazásokból is begyűjtött rólunk mindenfélét - végül pedig a feketeleves, amikor kiderült, hogy a közösségi oldal borzalmasan pongyolán bánt a személyes adatokkal és ez több botrányba torkollott.

Hirdetés

Többek között az utóbbi események fényében egyre többen követeltek valami olyan megoldást, amellyel sokkal jobban kezelhetik saját személyes adataikat a Facebookon belül, és maga Mark Zuckerberg is sietett megnyugtatni a kedélyeket azzal, hogy belengetett egy tervezett alkalmazást, amellyel akár minden rólunk begyűjtött adatot törölhetünk.

Most egy média és telekommunikációs konferencián David Wehner, a Facebook pénzügyi vezetője beszélt arról egy előadásában, hogy a hosszú halogatás után idén mindenképpen megjelenik a Clear History tool, tehát a tevékenységünk közben összegyűjtött adatok törlésére szánt segéd.

Az újdonság valóban jó sokáig váratott magára, hiszen még tavaly májusban, a Facebook F8 fejlesztői konferenciája előtt beszéltek róla először, nem kis részben azért, hogy valamelyest enyhítsenek az akkoriban előbukkanó Cambridge Analytica botrány miatti felzúduláson. Akkor viszont arról beszéltek, hogy a Clear History tool néhány hónap múlva érkezik - ehhez képest lassan 10 hónap lett abból a néhányból, és még most sem azt mondták, hogy itt van a kanyarban, hanem csak annyit, hogy "valamikor idén" lesz elérhető.

Jó is lesz meg nem is

Zuckerberg annak idején így magyarázta el a segéd működését: "A webböngésződben nagyon egyszerűen törölheted a böngészési előzményeidet és a weboldalak által létrehozott sütiket. Sok weboldalnak van szüksége sütikre azért, hogy jól működjenek, de neked megvan a lehetőséged arra, hogy ezeket bármikor eltávolíthasd. Ugyanilyen lehetőséget építünk a Facebookba is. Egy kifejezetten egyszerű funkció lesz, amellyel törölheted a Facebook által tárolt böngészési előzményeidet - mire kattintottál, milyen weboldalakra látogattál és így tovább".

Zuck bizonyos szinten két tűz közé került ezzel az ígérettel. Egyrészt meg kellett védenie a Facebook renoméját és továbbra is vonzónak tartani a szolgáltatást a felhasználók számára - főleg azért, mert a területi terjeszkedésnek lassan vége, és emiatt eleve lassan megáll a felhasználók számának növekedése is, emellett pedig pont a CA-botrány és társai miatt már érezhető némi elvándorlás is a szolgáltatásból. Ezért tehát "adnia kell valamit". A másik oldalon viszont a Facebook a hirdetőkből és befektetőkből él, márpedig a bevételei nagyban függenek attól, hogy a sokféle hirdetés és szponzorált tartalom közül mennyi jut el valóban azokhoz, akiket érdekelhet, és ezáltal vásárlást ösztönözhet. Egy ilyen info-törlő segéd pont azt lehetetleníti el, hogy a felhasználók adatai alapján pontosabban lehessen célozni rájuk reklámokkal. Ez pedig nem jó a hirdetőknek, és valahol a felhasználóknak sem, hiszen még ha nem vettek eddig sem olyasmit, amit a Facebook hirdetései ajánlottak nekik, de legalább nem voltak ordítóan érdektelenek vagy akár taszítóak számukra.

Szóvalnem csoda, hogy a Facebook húzza-halasztja a segéd bevezetését, hiszen a háttérben valószínűleg megpróbálja olyanra faragni, hogy azért a hirdetések szempontjából értékelhető mennyiségű információ maradjon a rendszerben a törlés után is - egy ilyen "kétélű" funkciót azonban nem egyszerű megtervezni.

A "valamikor idén" még mindig elég tág keretet ad a megjelenésre, bár egyes források szerint zárt teszt formájában már tavasszal elkezdik próbálgatni a Clear History-t.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.