Advertisement

A Facebook kozmetikázta a videós statisztikáit

|

A Facebook szekrényeiből egyre több csontváz dől ki (tessék, kiváló képzavar Halloweenre). Most épp azért perelik őket, mert állítólag szándékosan feljavították a videók nézettségi adatait.

Újabb randa ügy miatt szorul a Facebook: egy perirat szerint a közösségi oldal szándékosan kozmetikázta a videós megtekintéseinek adatait, hogy a hirdetők szívesebben költsenek náluk, mint a YouTube-on és egyéb videós konkurensnél. Állítólag véletlen hiba okozta mindezt, mert rosszul mért az erre szolgáló automatikus rendszer, ám az már tényleg a Facebook hibája, hogy a perirat szerint már vagy egy éve tudtak erről a hibáról, de nem nyúltak hozzá pont azért, mert így a hirdetők felé sokkal nagyobb videós nézettséget tudtak mutatni.

Hirdetés

A videó-streamelés terén egyelőre a YouTube nehezen verhető meg, bár a Facebook évek óta próbálja népszerűsíteni azt, hogy ne a közösségi oldalra beágyazott YouTube videókat osztogassanak meg az emberek, hanem töltsék fel azokat közvetlenül Facebookra. Ennek ellenére valahogy még mindig az új filmelőzetesektől a friss videoklipekig mindenféle videótartalom a Google megosztóján jelenik meg először, aztán legfeljebb másodjára vándorol át Facebookra.

A közösségi óriás persze folyamatosan próbálja rávenni a felhasználókat arra, hogy a facebookos videót használják elsődlegesen, de úgy tűnik, sem őket, sem a hirdetőket nem sikerült erről maradéktalanul meggyőzni. Épp ezért jöhetett kapóra a fent említett hibás mérés, amivel Zuckerbergék azt bizonyíthatták a médiapartnerek és hirdetők felé, hogy bizony a videós üzletben érdemes rájuk fogadni a nagy versenytárs helyett.

Így aztán 2015 elejétől 2016 augusztusáig a hibás (és természetesen a valódinál jóval nagyobb) natív videós használatról közöltek számokat: a Facebook annak idején 60-80 százalékos eltérést jelzett a hiba kommunikációjakor, de mostanában már inkább 150-900 (!!!!) százalékot mondanak a nemrég előkerült dokumentációk elemzése után.

Szóval nagyon leegyszerűsítve, ha 2015 eleje és 2016 augusztusa között egy Facebook videót valójában 1000 ember nézett meg, akkor a közösségi oldal erre 1500-as, de akár 9000-es nézettséget is kommunikálhatott.

A mostani pert média- és hirdetési vállalatok indították a Facebook ellen pont azért, mert egy ilyen szintű kozmetikázás már tisztességtelen üzleti kommunikációt és szándékos megtévesztést feltételez, amiért valótlan nézettségi adatokkal igyekeztek videós hirdetőket átcsábítani a versenytársaktól.

A Facebook persze rögtön jelezte, hogy erről szó sincs, ahogy felfedezték a mérési rendszer hibáját, azonnal korrigálták, viszont a legfrissebb dokumentumok szerint bizony tényleg az a helyzet, hogy több mint egy évig tudtak ugyan a problémáról, de halogatták a helyreállítását. Azóta egyébként már kiszervezték a statisztikai feladatokat, a videók megtekintésének mérését és hitelesítését egy külsős cég végzi.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra » Advertisement

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.