Hirdetés

Hát, nem fogunk lufikról internethez jutni

|

A Google anyavállalatéként ismert Alphabet egyik jövőbemutató projektjének útja ért véget.

Hirdetés

"Connect People Everywhere" - röviden ez volt a mottója annak a Loon csapatnak, akik egy belsős, futurisztikus projektből önálló vállalatba verődve megpróbálták egyedi módon megoldást találni nagyobb régiók, közösségek internethiányára. Az online világba való bekapcsolódás ugyanis számtalan kaput nyithat meg az egyéni vagy csoportos fejlődés számára, mindössze a megfelelő elérést kell biztosítani a felhasználóknak.

Nos, a Loon ezt úgy oldotta meg, hogy ún. sztratoszferikus internettel szállt be olyan területekre, ahol a földi vagy műholdas szolgáltatás esetleg nem elérhető vagy nem nyújt kellő minőséget. Olvasóink számára is minden bizonnyal megdöbbentő lehet, hogy napjainkban körülbelül 3,8 milliárd ember nem jut semmilyen internetszolgáltatáshoz, ráadásul a hagyományos földfelszíni infrastruktúra sem növekedett a megfelelő mértékben az utóbbi két évtizedben. Adta magát tehát az ötlet, hogy hőlégballonok segítségével, a sztratofszférába jutatott, lebegő állomásokkal lefedhetők azok a területek, ahol a felszíni és a műholdas technológia nem elegendő vagy nem létezik.

Hirdetés

Több évnyi teszteléssel a háta mögött, valamint számos mobilszolgáltatói támogatás mentén kellemes eredményekre tett szert a vállalat. A 20 km magasságba felküldött állomásokkal akár 200-szor nagyobb területet is le tudtak fedni internetszolgáltatással, mint amire egy földi adótorony képes. Ennek köszönhetően jutott internethez 2017-ben több tízezer ember Peruban egy súlyos természeti katasztrófát követően, valamint a Loon segített kb. 200 000 puerto ricó-i embernek, hogy online kapcsolatra válthasson a Maria hurrikán pusztítása után.

A projekt azonban immár nem érhet el újabb sikereket. A Loon vezérigazgatója, Alastair Westgarth egy vállalati blogpostban tette egyértelművé, hogy a küldetésük nem lesz teljesítve. A technológia kockázatai mellett magát az alap kihívást említi, mint záró indokot. A Loon ugyanis mindvégig azért küzdött, hogy távoli, nehezen elérhető és a jelenlegi szolgáltatásokat túl drágának tartó közösségeknek teremtsen internetet. És bár számos partnercég csatlakozott a vállalat célkitűzéseinek támogatására, végül nem sikerült a költségeket olyan mértékben lefaragni, hogy egy hosszú távon fenntartható megoldás, üzletmenet születhessen.

A Loon öröksége azonban tovább élhet, és egyéb vállalatokat ösztönözhet a kapcsolattartás technológiai mérföldköveinek elérésében.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.