Hirdetés

Így vesz rá az Apple, hogy többet költs a javításra

|

Kiszivárgott oktatóanyagok mutatják be, hogy miként kell rábeszélni az ügyfeleket a drágább alkatrészek megvásárlására.

Hirdetés

Az utóbbi években egyre több kritika éri az Apple-t, amiért mindent megtesz annak érdekében, hogy a vásárlókat a saját szervizeihez, vagy a hivatalosan jóváhagyott partnerekhez (Apple Authorized Service Provider - AASP) láncolja.

A változásért küzdő mozgalom, a Right to Repair Movemenent komoly eredményeket ért el az USA-ban: Joe Biden elnök a nyáron rendeletben adta ki az ukázt a javítás megkönnyítésére, továbbá több államban is zajlik az erre vonatkozó törvények előkészítésére. Független szervizek persze a mozgalom előtt is léteztek, s nem csak olcsóbban dolgoznak, de gyakran olyan készülékeket is megjavítanak, melyeknél az Apple csak teljes cserére hajlandó.

Hirdetés

Most 8 kiszivárgott videó árulkodik arról, hogy a cupertinóiak miként próbálják rávenni az embereket, hogy a megfizethetőbb független szerelők helyett a hivatalos, gyakran többszörös árat kérő szervizt válasszák. Az anyagok Andrey Shumeykótól, a korábban az Apple kettős ügynökeként dolgozó szivárogtatótól származnak, aki a cég szervereiről emelte le őket, majd a Vice magazinnal osztotta meg a zsákmányt.

Az alábbi videó például egy kijelzőcsere esetét vázolja fel a szervizek munkatársainak. Az instrukciók szerint az alkatrész árán hüledező vásárlót azzal kell meggyőzni, hogy az Apple kijelzője a gyárival megegyező tesztelésen esik át, garanciával szerelik és minden funkció tökéletesen működik vele, ami nem igaz a független szervizekből származó panelekre. Ez alapvetően még jogos érv is lehetne, csakhogy az utángyártott kijelzők között is vannak különbségek, s bizony számos hely dolgozik kiváló minőségű megjelenítőkkel, garanciát is vállalva.

Ezen a másik filmen pedig arra helyezte a hangsúlyt az Apple, hogy a független szervizekben kapható panelek jobban merítik az akkumulátort, és még az érintéseket sem képesek megfelelően regisztrálni, ami ismét durva általánosításnak mondható.

Az egyik legismertebb független szerviz, az iFixit vezetője úgy értékelte a videókat, hogy az Apple legalább igyekszik elfogadni a valóságot, és érvekkel meggyőzni a vásárlókat a partnerek ellehetetlenítése helyett. Korábban ugyanis még az eredeti alkatrészeket is visszatartotta a cég, amiben épp a Right to Repair mozgalom fellépése hozott változást, így 2019 óta egyes független szerelők is beszerezhetik őket.

A javítás jogának garantálása egyébként az Európai Unióban is téma, az Európai Parlament tavaly fogadta el az erről szóló javaslatot.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.