Hirdetés

John Carmack szerint alapjaiban elhibázott a Facebook metaverzuma

|

Az Oculus vezető külsős tanácsadója, korábbi technológiai igazgatója - mellesleg a szakma legnagyobbjai közé sorolt játékfejlesztő - komoly kritikával illette Mark Zuckerberg elképzelését.

Hirdetés

Bár a Facebook új neve és a metaverzum koncepciójának felvázolása kétségtelenül alkalmas volt arra, hogy kivételesen ne egy újabb botrány miatt kerüljön címlapokra a vezető közösségimédia-platformot fenntartó cégbirodalom, még a folyamatot kísérő, kapkodásra utaló anomáliák (foglalt cégnév és logó) dacára is valószínűtlen, hogy mindez csupán egy PR-fogás lenne.

John Carmack, az ugyancsak átnevezett Oculus korábbi technológiai igazgatója és jelenlegi vezető külsős tanácsadója a Facebook Connect 2021 keretében tartott körülbelül egyórás keynote-ja során megerősítette, hogy Zuckerberg eltökél szándéka létrehozni a metaverzum, és ennek a célnak rendelte alá cége erőforrásait. De Carmack kritikát is megfogalmazott a nagyratörő tervekkel szemben.

Hirdetés

Szavainak tekintélyt kölcsönöz, hogy nem a pálya széléről kiabál be laikusként, hanem az id Software (Wonfenstein, Doom, Quake stb.) alapítójaként, több generációnyi játékmotor vezető fejlesztőjeként, és a virtuális valóság világában meglehetősen jártas techguruként nyilatkozik. Zuckerberggel, valamint az általa architektúra-űrhajósoknak nevezett programozókkal és fejlesztőkkel szemben egészen más irányból közelíti meg a metaverzum kérdését.

Szerinte a technológia csupán eszköz, nem cél, amire a Doom motorját hozta fel példaként, megemlítve, hogy pusztán a véletlen műve, hogy a játék létrehozásához szükséges engine-t később más projektekben is fel lehetett használni. Elhibázottnak tartja azt a felfogást, mely szerint egyesek úgymond jövőbiztos, általános célt szolgáló technológiák kifejlesztésére törekszenek, mert valamilyen jövőbeli szándék érdekében egyrészt megnehezíthetik a saját dolgukat, aztán mire eljutnak odáig, hogy kiderüljön, megvalósítható-e, amit akartak, könnyen lehet, hogy nem működik megfelelően.

Carmack szerint a hardverkorlátokat figyelmen kívül hagyni is nagy hiba lenne, mert a mai hardverekkel csakis súlyos kompromisszumok árán, az avatárok grafikai minőségéből engedve lehet a Zuckerber által megálmodott sok résztvevős VR-találkozókat tartani. Úgy fogalmazott, hogy hiába tízszerese egy csúcskategóriás PC-nek a teljesítménye a mobileszközöknél, még egy ilyen konfiguráción sem lehet a végtelenségig növelni az avatárok számát és kidolgozottságuk részletességét. A felhőtechnológia segíthet valamennyit, de annak is megvannak a korlátai, amik például a nagyobb késleltetés képében jelentkeznek.

De ha a felvázolt terv absztrakt mivolta, és a hardveres limitációk figyelmen kívül hagyása sem lenne elég, akkor van még egy kritikus pont, amire Carmack rávilágított, és mind közül ez a legfontosabb. A Facebook ugyanis zárt rendszerben működik, és szerinte egy ilyen platformot egyszerűen nem nevezhetünk metaverzumnak. Ő maga ugyan a totális szabadság híve, de elismeri  a centralizáltabb rendszerek előnyeit is.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.