Hirdetés

Megkavarta a vásárlókat a háztartási gépek címkéinek újrakategorizálása

|

Az áruházak tapasztalatai és egy friss kutatás szerint az új energiacímkék bizalmatlanná teszik a vásárlókat a termékek iránt.

Hirdetés

Pár hónapja mi is írtunk arról a törekvésről, hogy az Európai Parlament a címkézési rendszer átalakításával csökkentené a környezet szennyezését eszközeink élettartamának meghosszabbításával, a vásárlók megfelelő tájékoztatásával. Ennek hozománya, hogy március 1-től új energiabesorolást kaptak a mosó-, mosogató-, mosó-szárítógépek, hűtőszekrények, fagyasztók és borhűtők.

A változtatások részeként eltűnt például az A+-os jelzés, ami korábban az alacsony energiafogyasztást jelentette a fogyasztók számára, az új címkék pedig összezavarták a vásárlókat. 

Hirdetés

Az A+ címkével ellátott háztartási nagygépek ma már javarészt B, C vagy D-kategóriában futnak, emiatt - a MediaMarkt napokban lefolytatott kutatása és az eladóik tapasztalatai alapján - sokan nem igazodnak ki az új rendszeren. Beszédes statisztika, hogy a felmérés szerint a 18 évnél idősebbek mindösszesen 43%-a hallott már a hónapokkal ezelőtt bevezetett változásról, és a megkérdezettek közül csak minden nyolcadik ember tudta magabiztosan, hogy történt ilyen. 

A MediaMarkt ügyvezető igazgatója, Szilágyi Gábor elmondta, hogy az adatok alapján a környezettudatosabb vásárlók fizetnének akár többet is egy-egy készülékért, ha bizonyosságot nyer, hogy valóban energiatakarékosak: 31 százalék vállalná ilyen esetben az 5%-os felárat, 28 százalék pedig akár a 10%-os áremelést is bevállalná. De Szilágyi rávilágít, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű:

"Csakhogy sokan elbizonytalanodnak, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz "A"-t vagy "B" jelzést találnak, mivel azt a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik. Így nem éri már meg nekik a többletkiadást. A felvilágosítás napi rutinjukká vált az áruházi tanácsadóknak, de segítségként több MediaMarkt áruházban is kihelyeztünk a változást magyarázó összehasonlító ábrákat".

Jelenleg tehát a sima A jelzi a legmagasabb energiaosztályt, de a dolgot tovább bonyolítja, hogy a címkézésnél más skálát használnak a mosó- és a mosogatógépeknél, valamint a hűtőknél és fagyasztóknál is, így az a legcélravezetőbb, ha körültekintően tájékozódunk vásárlás előtt - legyen az a hivatalos forrás vagy egy hozzáértő eladó a boltban, ügyfélszolgálatnál.  

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.