Hirdetés

Miért nem jelenik meg a Facebookon megosztott cikkek képe?

|

A Facebook olyan változásokat vezetett be a napokban, ami drasztikusan megváltoztatja a híroldalak közlési rendszerét és nagy hatással lehet a tartalomfogyasztási szokásokra.

Hirdetés

Sok furcsaságot tapasztal az ember nap mint nap, ha munkaszinten használja a Facebookot és a hozzá kapcsolódó rendszereket. Nem ritka, hogy egyik pillanatról a másikra változnak meg funkciók, az sem elképzelhetetlen, hogy befejezünk egy gyors videóhívást, és mire végeztünk vele, már nincs ott egy gomb a kezelőfelületen, ami pár pillanattal korábban még a helyén virított.

Azt hittük, fel vagyunk készülve már tényleg mindenre, aztán most vasárnap a közösségi oldal szép csendben ledobta az atomot. 

Hosszú ideig mi sem értettük, pontosan mi történik, csak azt tapasztaltuk, hogy megosztott cikkeink a korábban megszokottaktól eltérően csak címükkel jelennek meg a facebookos posztokban, magyarul immár nem jeleníti meg a rendszer a hozzájuk kapcsolódó nyitóképet. Mondanunk sem kell, mennyivel nagyobb az esélye annak, hogy a potenciális olvasó a Facebookot pörgetve egyszerűen átgörget egy hírt, ha csak annak címét látja, és nem társul ehhez egy nyitókép is. Megpróbálkoztunk tehát azzal, hogy kiderítsük, hová tűntek a cikkek képei, és lehetséges-e egyáltalán visszaállni a régi megosztási módszerre. 

Hirdetés

Duplán sújtott bennünket az a gyönyörű drága jó élet, ugyanis bár a rendszer alapvetően úgy kellene működjön, hogy egy adott weboldal cikkei a hozzákapcsolt Facebook oldalon rendesen jelenjenek meg, minden más, harmadik fél általi megosztásnál viszont csak a címsor olvasható.

Ha tehát mondjuk a gamestar.hu weboldal cikkét megosztja a GameStar Hungary Facebook-oldal, akkor "rendesen", képpel együtt jelenik meg a poszt, de ha magánemberek, vagy akár más Facebook-oldalak posztolják ezt a cikket, akkor csak és kizárólag annak címsora lesz látható a bejegyzésben.

Igen ám, lapcsaládunk oldalai közül azonban csak a GameStar Facebook-oldala esetében működött ez rendesen: itt jól jelennek meg most is a gamestar.hu cikkei, nem hiányoznak belőlük a képek (bárhol máshol posztolva búcsút lehet inteni ezen nyitóképnek).

A pcworld.hu és a computerworld.hu cikkei viszont a PC World és a Computerworld saját Facebook-oldalain sem jelennek meg képpel még a mai napig sem. Mintha teljesen random történne minden, holott rendszeres befizetőjeként a Facebooknak talán megilletné a cégeket a normális tájékoztatás az ilyen változások előtt. Nem utána, előtte.

Furcsa helyről jött aztán a reménysugár: egyedül a GameStar Facebook-oldal esetében, és kizárólag a Facebook mobiltelefonos applikációjában ugyanis felbukkant egy figyelmeztető üzenet. 

Ezt lekattintva egy tájékoztató nagyjából el is meséli, pontosan mi is történik éppen, miért változott meg a cikkek posztolásának a menete:

"Az Európai Unió szerzői jogi irányelve (EUCD) értelmében az EU tagállamai szabályokat hoznak arról, hogyan jeleníthetik meg a különböző platformok - így a Facebook is - a hírcikkek előnézetét. Ez azt jelenti, hogy ha te vagy a közzétevőtől eltérő más személy megoszt egy cikket egy híroldalról, elképzelhető, hogy az csupán egy hivatkozásként fog megjelenni, a cikkből származó képek vagy szöveg nélkül. Fontos tudni, hogy a tagállamok eltérő szabályokat alkalmaznak arra vonatkozóan, hogyan jelenjenek meg a hírtartalmak vagy a hivatkozások az emberek számára."

EU-s szabályozásra hivatkozva léptette életbe tehát a lehető legnagyobb csendben a Facebook ezeket a változtatásokat. A közösségi oldal lehetőséget kínál azonban arra, hogy egy nyilatkozat kitöltésével továbbra is engedélyezzék a híroldalak a cikkeik "hagyományos" megosztását, újra megjelenjenek azok a fránya képek is. 

Megpróbálkoztunk (még mindig mobiltelefonon, mivel a súgóközpont kereső nem adta ki böngészőben ezt a problémakört) az említett nyilatkozat kitöltésével. Itt jött a következő bökkenő, mivel a telefonszám rubrika a mobilos nézetben egészen egyszerűen nem jelenik meg. Próbálkoztunk angol és magyar nyelven, androidos telefonnal és iPhone-nal, a helyzet nem változott.

Nem tudtunk továbblépni, egészen egyszerűen lehetetlenné vált a kitöltés, nem engedett bennünket tovább a rendszer. Időközben megpróbálkozunk minden más megoldással, amiről egyáltalán feltételezni lehetett, hogy segíteni fog valamit.

Korábban külön-külön üzleti fiókok kezelték az egyes Facebook oldalainkat, most ezt egyetlen nagy vállalkozói profil alá vontuk össze. Ugyancsak beállítottuk, hogy weboldalaink "tartományokként" hozzá legyenek rendelve ehhez a vállalkozói profilhoz, illetve hozzákapcsolt objektumként minden Facebook-oldalunkat rálinkeltünk egyesével ezekre a weboldalakra. Régóta esedékesek voltak már ezek a rendszerezések, és a jövőben biztos sok extra kellemetlenségtől megkímélnek majd bennünket, de a végső megfejtéshez nem kerültünk közelebb.

Időközben több ügynökséggel, illetve social körökben jártas ismerősünkkel is felvettük a kapcsolatot, viszont közülük a legtöbben tőlünk értesültek a problémáról. Ez sem ritka dolog egyébként, a nagy, előzetes bejelentés nélküli Facebook változtatások esetében kell pár nap, míg mindenki ráeszmél a dologra.

Egy nappal később már volt olyan ügynökség, ami külön munkacsoportot állított fel a problémakör kivizsgálására, de ők sem lettek okosabbak nálunk.

Az egész hercehurca végén az segített rajtunk, hogy a fentebb említett tájékoztató oldal mobilos verzióját (abban az esetben, ha egy adott poszt képének jobb felső sarkában látható kis "i" betűre kattintva lekértük a bejegyzéshez tartozó alap adatokat, és innen kattintottunk át a változtatásokat taglaló bejelentéshez) el lehet küldeni valakinek Facebook Messenger üzenetben is. Az üzenetben szereplő linket aztán természetesen már böngészőben is le lehet kattintani, és végül eljutottunk a változtatásokról szóló tájékoztató böngészős változatáig

Ettől a ponttól egyetlen lépés volt az egész mostani cikkünk legfontosabb linkje, a nyilatkozat, melyet akkor kell kitölteni, ha azt szeretnénk, ne legyenek korlátozva a képek megjelenítése megosztáskor

Jelenleg itt tartunk, beküldtük a pontosan kitöltött nyilatkozatot, melyben feltüntettük kiadónk összes weboldalát és Facebook-oldalát. Az automatikus válaszüzenet pár percen belül befutott, de érdemi reakció csak a mai napon érkezett. Ebben megköszönték a Facebook ügyintézői a nyilatkozattételünket, a további ügymenet folytatásához viszont kérték, küldjük el a cégnevünket.

Talán mondanunk sem kell, hogy ez a kitöltött nyilatkozatban nyilván eredetileg is szerepelt, ez volt annak rögvest első rubrikája. Mindenesetre ezen a ponton már nem adjuk fel, újra elküldtük kiadónk cégnevét, valamint a biztonság kedvéért az összes releváns adatot, illetve ismételten a web- és Facebook-oldalakat is.

Csak remélni tudjuk, hogy így végre sikerül révbe érni, és újra rendesen jelenik majd meg a lapcsalád összes oldalának összes cikke a Facebookon. Akkor is, ha mi osztjuk meg őket, és akkor is, ha egy olvasónk. Ha bárki hasonló cipőben jár mint mi (ügynökségi forrásaink szint egyre többen válnak érintetté, híroldalak mellett már egyes márkaoldalaknál is élesedett a változtatás), akkor a fentebb látható két link lesz a segítségére, az egyetlen működőnek tűnő út most az, hogy kitöltjük szépen a nyilatkozatot, és várjuk annak elbírálását. 

A Facebooknak idén sem ítélünk meg felhasználóbarát díjat, titeket pedig arra kérünk, minden nap látogassatok el weboldalainkra, olvassatok kényelmesen híreket és cikkeket, mert a közösségi algoritmusok sosem fognak elétek tárni mindent, ami esetleg érdekelhet, a helyzet pedig láthatóan csak egyre rosszabb lesz.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.