Így még sosem láttad a Napot

Soha nem látott részletességben rögzítettek képeket a Nap izzó plazmaszálairól, a szakemberek szerint van még mit megfejtenünk.

A NASA Hi-C távcsöve újabb és újabb titkokat fed fel a Napról, illetve az annak külső rétegeiben zajló eseményekről. Most soha nem látott részletességű fotókat rögzített az űrügynökség a Napot kémlelő távcső segítségével. A képeken az izzó plazmaszálak áramlatai láthatóak. A képek a The Astrophysical Journal tanulmányában is megjelentek, és sok érdekességet taglalnak, többek között azokról a kanyargó plazmaoszlopokról, amelyeket a Nap erőteljes mágneses mezője hoz létre.

A minden eddiginél élesebb képeknek hála kiderült, hogy ezeket számos apró szál hozza létre. Ezek vizsgálata azért nehéz, mert a Nap nagyon fényes. A tudósok különböző hullámhosszú fény érzékelése képes eszközöket használnak a tisztább kép elérése érdekében, de a plazmafolyamokat általában csak homályosan vagy elmosódva látják. A Hi-C program folyamatosan fejleszti az eszközöket, ezúttal például a Hi-C 2.1 egy harmadik küldetésen készítette a képeket.

Az "apró" szálak egyébként elég nagyok, nagyjából 513 kilométer átmérőjűek - még a legkisebb is 200 kilométer széles, de ez ilyen méretek mellett nagyon vékonynak számít. A képek nem csak látványosak, de hatalmas tudományos értékkel is rendelkeznek.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.