Hirdetés

Nem bizonyított, hogy a YouTube képes befolyásolni a véleményünket, vagy akár radikalizálni

|

A videómegosztó mesterséges intelligencia segítségével ajánl tartalmakat, az előzmények alapján. A neten kering pár történet, amelyek szerint ezzel akár a politikai nézőpontunkat is megváltoztathatja.

Hirdetés

Az előzmény alapú ajánlás nem új keletű dolog - biztosan mindenki találkozott már azzal a jelenséggel, amikor egy ártatlan YouTube videó megtekintése után a feed tele lesz az adott témában releváns ajánlásokkal. Noha az ajánló algoritmust hosszú évek óta fejlesztik, messze van a tökéletestől; legalábbis felhasználói szemszögből.

A dolog valószínűleg működik, csak nem úgy, ahogy várnánk: a YouTube nem a relevancia szempontjából legjobb videókat ajánlja, hanem azokat, amelyek a legtöbb bevétellel kecsegtetnek számára. Az interneten kering pár történet, amely szerint viszont az algoritmus egyenesen káros, és képes befolyásolni az emberek gondolkodásmódját - köztük a politikai nézetet is.

Hirdetés

Egy új tanulmány azt vizsgálta, hogy ez általános vagy elszigetelt veszélyforrást jelent-e az emberek számára. Noha a vizsgálatnak vannak hibái, minden jel szerint - szerencsére - ez utóbbi esetről van szó, és a videomegosztó valamint a radikalizálódás (vagy ha úgy tetszik, agymosás, hiszen itt nemcsak politikáról, hanem akár laposföldről vagy gyíkemberekről is szó lehet) közötti kapcsolat nem bizonyított.

A vizsgálat során a Nielsentől származó adatokat elemeztek, amelyek 300 ezer ember tartalomfogyasztási szokásain alapultak. Ők 2016 és 2019 között 21 millió klipet tekintettek meg a YouTube-on. Az anonim vizsgálat - értelemszerűen - olyan felhasználók adatait vette figyelembe, akik nem tudták, hogy részesei a vizsgálatnak. Ha tudják, óvatosabbak lehettek volna és esetleg megpróbálhatták volna eltitkolni bizonyos tevékenységüket, érdeklődésüket.

A készítők először is szűkítették a videók körét; kulcsszavas keresés alapján kiderült, hogy mindössze a megtekintett videók 3,3 százalékának volt bármiféle köze a politikához. A videókat 1000 csatorna "gyűjtötte" össze.

Az elemzések alapján a klipek jellemzően nem voltak képesek átalakítani az emberek politikai látásmódját: aki baloldali kötődésű tartalmakat látogatott 2016-ban, az ilyen videókat nézett 2019-ben is, aki pedig jobboldali videókra volt rákattanva 2016-ban, az 2019-ben is hasonló nézeteket vallott. Ezek alapján a radikalizálódás, fanatizálódás egyáltalán nem jellemző - noha kizárni nem lehet, hogy előfordult ilyen eset - sokkal inkább az a jellemző, hogy az emberek saját látásmódjuk megerősítését látják vagy keresik az általuk megnézett videókban.

A tanulmány egy hiányossága ugyanakkor, hogy a 2016-2019 közötti időszakot vizsgálta csak, 2020-ban pedig már az adatelemzés folyt; vagyis egy olyan év pont kiesett, amikor az amerikai választások miatt elárasztották a videómegosztót a politikai jellegű tartalmak.

A nézettség és a YouTube felhasználók száma viszont nőtt, amiből arra következtethetünk, hogy többen használták az internetet politikai információszerzés céljára.

Hogy a YouTube képes-e radikalizálni, az ebből persze még nem derül ki; ehhez trendelemzést kellett végezni. A tanulmány készítői az ún. "fősodor" mellett (bal- és jobboldali csoportok) megkülönböztették a választásellenes és a szélsőjobboldali csoportokat (a szélső bal kimaradt, mert statisztikailag mérhetetlen aránnyal volt jelen); a nézői szokások pedig az alábbiak szerint alakultak. A jobboldali, szélsőjobboldali és szavazásellenes csoportok nézettsége hasonló szintről indult, minden tekintetben.

A vizsgált időszak során az idő előrehaladtával szélsőjobboldali tartalmakat nem néztek többen, viszont hosszabb ideig nézték a klipeket a látogatók. A jobboldali tartalmakat összességében viszont többen nézték - de az átlagos megtekintési idő jelentős mértékben nem változott. Szavazásellenes videókat nemcsak többen, hanem átlagosan is hosszabb ideig néztek.

A kulcs itt abban rejlik, hogy a szélsőjobbos videókat megtekintők tábora nem nőtt jelentős mértékben - márpedig ha a YouTube a radikalizálódást segítené, akkor e csoportban növekedést, ráadásul gyorsuló növekedést kellene, hogy tapasztaljunk. A tanulmány rámutat arra is, hogy a szélsőjobbos felhasználók esetében a YouTube csak része egy nagyobb rendszernek; egy-egy videóra ugyanis a látogatók nagyobb valószínűséggel érkeztek egy külső site-ról, mintsem egy korábban megtekintett YouTube videó alatt lévő ajánlásból.

Összességében a tanulmány nem talált bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a YouTube bármilyen módon is a szélsőjobb irányába terelné a felhasználókat. Azonban az adatok azt alátámasztják, hogy a platform ajánlási rendszere abban jó munkát végez, hogy a nézőket minél tovább marasztalja az oldalon.

Annyit érdemes még megjegyezni, hogy a szavazásellenes videók nem számítanak explicit politikai tartalomnak, nézői egyébként jellemzően jobboldali beállítottságúak (tehát nem radikális nézeteket vallanak).

A tanulmány fent említett hibája mellett vannak azért további hiányosságok: a készítők például azt nem tudják, hogy a YouTube kinek mikor és milyen ajánlásokat adott, az adatbázis csak a reakciókat tartalmazza. Emellett a vizsgálat csupán az asztali böngészőkkel megnézett videókat elemezte, azokat nem vette figyelembe, amelyeket a felhasználók mobilon tekintettek meg. És persze a nagy számok törvénye alapján az átlagok elfedhetik egyes kisebb csoportok szélsőségeit.

A kutatók megállapítása végső soron mégis az: a YouTube-ot 2 milliárd ember használja, ami elég nagy szám ahhoz, hogy bármilyen viselkedést vagy akár annak ellenkezőjét is megfigyelhessük benne.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.