Hirdetés

Október 1-től ÁSZF-et változtat a Facebook – tényleg gondban lehetnek a zenészek?

|

A felhasználók ihatják meg a levét a Facebook, valamint a jogvédő szervezetek és törvényhozók csatározásainak.

Hirdetés

Két napja terjed a Magyar DJ Magazin posztja Facebookon, miszerint komoly változás áll be sokunk Facebook-felhasználási szokásaiban: a leírtak alapján nem lehet megosztani zenei hallgatóságot generáló posztokat október 1-től. Ha ezt valaki mégis megtenné, annak videója, profilja, oldala, csoportja is blokkolva lesz, beleértve a livestreameket is.

Míg ez önmagában olvasva rémítően hangzik, az általuk is lehivatkozott zenei irányadást összefésülve az október 1-i ÁSZF-változtatás beharangozásával jóval árnyaltabb képet kapunk: ennek 3.2. pontja szerint jogsértő tartalmak kerülnek törlésre vagy blokkolásra, valamint a törlést követően magyarázatot is kapunk azért, hogy miért történt mindez - ha ez nem sokadjára történik meg vagy nem okoz kiugró jogi problémát a cég számára.

Hirdetés

Mindez bármennyire is hangzik sokkolónak, egyáltalán nem újkeletű: a Facebook gyakorlatilag beleállt abba, hogy ha dönthet a tárgyalóterem vagy egy tartalom törlése között, akkor inkább törölni fogja a szóbanforgó tartalmat, a jogvédő szervezetek (köztük a zenei szerzői jogi képviseletek) pedig régóta szeretnék kontrollálhatóbb irányba mozdítani az információ terjedését.

Aki figyelte 2020 történéseit, az emlékezhet arra, hogy a Twitch is megváltoztatta felhasználói feltételeit (a DJ-szettek kifejezetten támadható pontok voltak szerzői jogi szempontból), ebből is látszik, hogy a platformok azért változtatják meg szerződési feltételeiket, hogy a rajtuk posztolt tartalmakkal kapcsolatos jogi problémákat kikerülhessék.

Míg jogi szempontból ez a lépés teljesen érthető, számos kérdést felvet a zenészek szempontjából: játszhatnak-e karanténkoncertet anélkül, hogy a Facebook vagy az Instagram letiltaná őket? Ha bizonyítaniuk kell, hogy jogtiszta zenét játszanak, mivel bizonyítják, ha például nem jegyeztették be számaikat az Artisjusnál vagy más szerzői jogvédő szervezetnél? És mi a helyzet a Music guideline által írtakkal, miszerint nem biztosíthatnak a felhasználók zenehallgatási élményt? Vagy mi a helyzet a YouTube-linkek megosztásával? Rengeteg kérdésünk lehetne még.

Két dologban azonban biztosak lehetünk: a Facebook amennyire elkerülheti a tárgyalótermeket, annyira (és még jobban) el is kerülné azokat, saját magát pedig nem akarja lábon lőni és jelentős mennyiségű felhasználót elveszíteni. Három hét múlva pedig megláthatjuk a gyakorlatban is, hogy a félelmek mennyire megalapozottak.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.