Hirdetés

Reptetés okosan - így szigorodott a dróntörvény idén

|

Rémisztőnek találod az új szabályozást, ezért február óta nem engeded repülni a drónodat? Megmutatjuk, mire kell figyelned, hogy a törvényi előírásokat betartva ismét a fellegek fölé küldhesd.

Hirdetés

Hazánkban is látványos növekedésnek indult a drónok piaca. A repülő szerkezetek viszonylag szabályozatlan használata ugyanakkor komoly veszélyforrást hordozott, már csak azért is, mert kortól és tapasztalattól függetlenül szinte bárki hozzájuthatott egyhez, hogy kedvére reptesse.

Szerencsére a törvényhozók még időben észbe kaptak, felismerve, hogy ez ilyen formában nem folytatódhat, és szükség lesz a légteret igénybe vevő távirányítású eszközök megfelelő szabályozására.

Az Uniós törvények már 2019-ben felvázolták a tagországoknak a követendő irányelveket, amelyek bizonyos alapszabályokhoz kötik - többek között - a drónok használatát, ezeket pedig a tagországok tetszés szerint szigoríthatták. Itthon ez be is következett, 2020 decemberében elfogadták azt a törvényjavaslatot, amely 2021. február 10-én hatályba lépett, és a légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt kiegészítve szigorú feltételekhez köti a drónok reptetését.

De mi mindent tartalmaz a "dróntörvény"? Hogyan lehetsz képzett drónszelídítő, és mire is kell figyelned, ha saját eszközödet biztonságosan szeretnéd használni, elkerülve az esetleges bírságokat? Írásunkban megtalálod a fontos információkat.

Hirdetés

Játék vagy sem?

A legnagyobb problémát nyilván azok a drónok jelentették, amelyeket szülők vásároltak a gyerekeiknek, mivel korábban nem létezett világos határ, amelyik elválasztja a játékszert a professzionális repülő szerkezettől. A friss szabályozás egyértelművé teszi, hogy mit is nevezhetsz játéknak, innentől fogva, ha tényleg csak a gyermekednek szeretnél egy "zsinór nélküli sárkányt", amit aztán majd közösen reptethettek, tudni fogod, hogy a kiszemelt eszköznek milyen specifikációknak kell megfelelnie.

A játékkategória meghatározásának három fontos feltétele van: az első, hogy a szóban forgó eszköz tömege nem haladhatja meg a 120 grammot; a második, hogy adatrögzítésre alkalmas komponens (például kamera) nem lehet rajta; a harmadik pedig, hogy a reptethető modell ne legyen képes 100 méternél messzebbre eltávolodni a pilótától. Ha e feltételek mindegyike igaz az eszközödre, akkor az játéknak minősül, és mindenféle papírmunka elvégzése alól mentesülsz.

Ám amennyiben a három fő feltételből csak egy is akad, amelynek nem felel meg a modelled, akkor már - ahogy a jogszabály fogalmaz - egy pilóta nélküli, állami szabályozás alá eső légi járművet tartasz a kezedben.

Engedélyek felszálláshoz

A hazai magánszemélyek tulajdonában lévő drónok nagy többsége abba a kategóriába esik, amelyiket már kötelező bejelenteni és regisztrálni, ugyanis kifejezetten azzal a céllal vásárolták ezeket a távirányítós repülő szerkezeteket, hogy kezelőjük légi felvételeket tudjon velük készíteni.

Sajnos magát a bejelentést nem úszod meg ingyen, az Információs és Technológiai Minisztériumnál 2000 forintba kerül a készüléked nyilvántartásba vétele. Az erről szóló igazolás kiállításáért - amit használat közben ugyanúgy magadnál kell tartanod, mint a gépjármű forgalmi engedélyét, ha autót vezetsz - már valamivel több mint 4000 forintot kérnek.

De távolról sem értünk még a végére, mert ha a drónod össztömege történetesen meghaladja a 250 grammot, még egy elméleti vizsgát is le kell tenned, ami azt jelenti, hogy egy 40 kérdésből álló tesztet kitöltve adsz számot tudásodról. (Ez utóbbi díja 4900 forint, de szerencsére a kapcsolódó tanfolyam ingyenes, mindkettőre a Közlekedéstudományi Intézet honlapján regisztrálhatsz.) Amennyiben pedig valamelyik magasabb kategóriába tartozó eszközről van szó, akkor mindezek tetejébe gyakorlati vizsga során is bizonyítanod kell hozzáértésedet.

További teherként jelentkezik az imént említett 250 grammos határ átlépését követően a kötelező felelősségbiztosítás. Ennek összege a készülék méreteihez igazodva - a felhasználás céljának figyelembevétele mellett - sávosan növekszik.

Tovább is van, mondjuk még?

Drónpilótaként muszáj tisztában lennünk azzal, hogy a felhasználási területeket is kategóriákra bontja a szabályozás, a legtöbben valószínűleg a nyílt kategóriában reptetnek majd. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a drón tömege nem haladhatja meg a 25 kilogrammot (e tömeghatár fölött a speciális kategória szabályozásai lépnek életbe), nem távolodhat el tőled 120 méternél messzebbre, biztonságos távolságot kell tartanod vele más emberektől, valamint a repülés teljes ideje alatt szemmel kell tartanod.

Tilos továbbá bármilyen veszélyes anyag szállítása az eszközzel, és ha netán arra gondoltál volna, hogy tréfából konfettiesőt zúdítanál barátaid nyakába, ezt gyorsan verd ki a fejedből; a pilóta nélküli légijárműből bármilyen anyagot kiszórni tiltólistán szereplő művelet, ráadásul nem is repülhetsz csak úgy embertömeg fölé a készülékeddel, mert ez a tevékenység már az engedélyköteles kategóriába esik.

Az iménti nyílt kategóriában az uniós szabályozás szerint A1-es, A2-es és A3-as műveleti alkategóriákat is találsz, amelyek a drónok osztályozása alapján tovább szűkítik az eszközöd használatára vonatkozó szabályokat. Itt már azt is láthatod, hogy magukat a drónokat is egy C0-C4 közötti kategória-rendszerben különíti el a törvény, elsősorban a tömeg és a felszereltség alapján. Ezt a C-s jelzésrendszert az európai uniós szabályozás írja elő.

A későbbiekben a gyártóknak ezeket a kategóriákat fel kell tüntetniük megvásárolható készülékeiken. 2023 januárjáig kaptak haladékot a specifikációk megfelelő beállítására és a dobozokon a jelzések elhelyezésére, emiatt valószínű, hogy az idén vásárolt modellek nagy része még az átállás idejére hozott rendelkezéseknek megfelelő, osztály nélküli drónkategóriába sorolandó.

Ebben a halmazban 500 grammban állapítja meg a rendelet a legkisebb kategória felső határát, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne a reptetés feltétele a képzés elvégzése és az eredményes vizsgatétel (szóval a C0-s kategória tényleges bevezetéséig garantáltan vizsgáznod kell majd ahhoz, hogy egy boltban vásárolt drónnal felszállhass).

A hazai rendeletben némileg eltérő betűjelzéseket alkalmaznak a drónokra, vagyis A-tól E-ig különböztetik meg egymástól a kategóriákat a törvényhozók, az elsődleges szempontot pedig a drón tömege jelenti. Az EU-s és a hazai rendelet együtteséből kell minden szempont figyelembevételével megállapítanod, hogy mely feltételek vonatkoznak a te eszközödre.

A határ a csillagos ég?

Lakott területen kívül továbbra sem kell külön engedély a légtér használatához, ha viszont lakott területen belül kívánsz repülni, muszáj beszerezned egy eseti légtérhasználati engedélyt is - ehhez a Honvédelmi Minisztériumhoz kell kérvényt benyújtanod.

Maga az eljárás illetékmentes, ám az ITM-nek 9000 forintos szolgáltatási díjat kell fizetned, és nyilatkoznod kell arról, hogy milyen céllal emelkedik a géped a levegőbe (ezenkívül bizonyos esetekben még különdíjak megfizetésére is kötelezhetnek a repülés helyétől függően). A bejelentést legalább 30 nappal a tervezett használat előtt kell megejtened, és legfeljebb egy hét időtartamra kérheted a repülési jogokat.

Figyelembe kell venned továbbá az úgynevezett no drone zónákat is, amelyeknek két kategóriáját különböztetjük meg: az állandósított tiltással rendelkezőt (e területek fölé csak különleges engedélyek birtokában repülhet drón), valamint azokat, amelyekre ideiglenes korlátozás vonatkozik (például valamilyen tömegrendezvény miatt).

Mindkét esetben fontos, hogy tájékozódj, de szerencsére erre gondoltak a szigorítás előtt, így egy applikációt is kapsz a HungaroControll Zrt.-től MyDroneSpace néven (a szoftver egyaránt elérhető Android és iOS alatt is), amelyben a légtérhasználati információkat folyamatosan nyomon követheted. Ha repülés közben megváltozik az általad használt légtér státusza, arra neked azonnal reagálnod kell, hogy elkerüld a büntetést.

Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor szerezd be a 2021/05-ös PC World magazint, amiben még több ilyet találsz, ráadásul ajándékba adunk mellé értékes szoftvereket és egy PC-s játékot is. 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.