Hirdetés

Ridley Scottot azonnal lenyűgözte Apple legendás reklámjának forgatókönyve

|

A történelem egyik leghíresebb hirdetését leforgató filmrendező maga mesélt az első benyomásáról.

Hirdetés

Az Apple házi legendáriumában vannak bizonyos sztorik, amiket minden valamirevaló almás rajongó betéve ismer: ilyen például a cég első PC-jének erősen barkácsolt mivolta, vagy az, hogy az Apple Lisa-t Steve Jobs (nagyon rosszul) titkolt lányáról nevezték el.

Ezek sorába tartozik az a tény is, hogy  az első Machintosh 1984-ben bemutatott, többszörösen díjnyertes reklámfilmjét nem más, mint Ridley Scott rendezte, aki addigra már letette az asztalra két leghíresebb művét, a Nyolcadik utas: a Halált és a Szárnyas fejvadászt.

Hirdetés

Az 1984 című hirdetést eredetileg a XVIII. Super Bowl szünetében adták le 1984. január 22-én, és kifejezetten a PC-s piacot akkoriban leuraló IBM elleni fricskának szánták. Az 1 perces filmben egy kalapácsvetőt láthatunk, aki egy jól irányzott dobással zúzza be az IBM-et jelképező Nagy Testvér képét, felszabadítva az embereket az elnyomás alól. A jelenetet egy szimpla felirat zárja, mely szerint január 24-én leleplezik a Macintosh-t, aminek hála 1984 nem úgy fog alakulni, mint George Orwell híres regényében.  

Az ikonikus reklám kapcsán nemrég maga Ridley Scott mesélte el a The Hollywood Reportnernek, hogy mit gondolt, mikor először látta a forgatókönyvet. A beszámoló legviccesebb része, hogy az akkora már befutott brit rendezőnek fogalma sem volt, hogy mi az az Apple, amit elmondása alapján a The Beatles által alapított multimédiás céggel, az Apple Corpsszal kevert össze.

Miután azonban elmagyarázták neki, hogy mi a dörgés, s hogy ki a fene az a Steve Jobs, teljesen lenyűgözte a Chiat/Day reklámügynökség által prezentált sztori.

"Ó, Istenem. Nem mondják, hogy mi az [a termék], nem mutatják meg, hogy mi az. Még csak azt sem mondják el, hogy mit csinál. Ez reklám volt művészi formában. Pusztítóan hatékony volt."

Ennek tükrében nem meglepő, hogy a sztárrendező végül elvállalta a megbízást, ám ezzel még nem volt sínen a projekt, az Angliában leforgatott kész filmet ugyanis kis híján elkaszálta az akkorra már tőzsdén jegyzett cég igazgatótanácsa. A Walter Isaacson 2011-es Steve Jobs-életrajza szerint a reklámot végül úgy sikerült megmenteni, hogy azt hazudták az igazgatótanácsnak, hogy nem tudták eladni a már jó előre megvásárolt méregdrága műsoridőt.

A többi már történelem, az 1984 pedig a maga módján még ma is hat, két éve ugyanis éppen ezt az üzenetet figurázta ki az Epic Games, mikor hadat üzent az Apple-nek az App Store jutalékrendszere miatt. A szuperhősfilmek iránt sem lelkesedő Ridley Scott azonban valószínűleg nem rajong az almás cég legsikeresebb termékéért, az iPhone-ért, mivel tavalyi filmje, Az utolsó párbaj kudarcát is a telefonfüggő fiatalok számlájára írta, és a mostani interjúban is felhozta az iPhone-t, ami szerinte a tartalom feldarabolásával sokat ártott a reklámok hatékonyságának.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.