Hirdetés

Sztárcsere és bambulási rekord: ez volt a streaming 2019-ben



|

Már évek óta tudjuk, mekkora üzlet minden szinten a streamelés, idén pedig az is kiderült, hogy még mindig tud hová nőni a piac.

Hirdetés

Amikor annak idején megjelentek a videós felületeken az első streamerek, még sokan csodálkoztak rajta, hogy vajon ki a fene fog azzal szórakozni, hogy másokat bámul, amint azok játszanak, csevegnek, énekelgetnek, vagy épp esznek. Aztán ehhez képest erről szóltak az utóbbi évek, a legnépszerűbb streamerek a leggazdagabb popsztárokkal kerültek egy szintre, csilliárdnyi ember nézi minden mozdulatukat (legalábbis azokat, amiket közvetítenek, de ez sokaknál már-már egyet jelent). És persze, mint minden egyéb divathullámot, ezt is kiszimatolták a szolgáltatók, tehát beindult a streamerekből kisajtolt pénztermelés, valamint a platformok közötti versengés. A StreamElements és az Arsenal.gg éves elemzéséből kiderül, hogy még mindig egyértelmű, ki a király, de lassan megerősödnek a trónkövetelők is.

Hirdetés

Az első ábrán jól látszik, hogy a sorrend ugyan még mindig nem változott, és a tortaszeletek nagyjából a 2018-as állapotokat idézik, de azért lehet látni némi mozgolódást az "alvégen". A Twitch fölényesen uralja a piacot és viszonylag jól teljesít a YouTube Gaming is, ám a tavaly még csak épphogy jelen lévő új versenyző belehúzott. Ugyan a 2-2 százalékos növekedés nem gyorsvonat-sebesség, de mind a Facebook Gaming, mind pedig a Microsoft tulajdonában lévő Mixer a nagyok kárára kezdett növekedni.

Bár a torták csak a csúcsragadozók részesedésének arányait mutatják, a következő táblázat érzékletesebben jelzi, milyen potenciál van még mindig a streamingben. Mindegyik szolgáltató brutális mértékben növelte a jelenlétét a nézők életében, és a két "újabb" versenyző képes volt három számjegyű százalékot nőni, tehát ilyen fejlődési ütemmel néhány éven belül ők is fontos szereplővé válhatnak.

Az viszont már más kérdés, mivel sikerült ilyen szép számokat összehozni. Mert a helyzet az, hogy világrengető újdonságokat idén sem tettek le az asztalra a szolgáltatók, inkább azzal próbáltak nézőket szerezni, hogy a sportklubokhoz hasonlóan "átigazolnak" nagy nevű sztárokat. A Facebook Gaming így szipkázta át Twitchről a DisguisedToast, ZeRo, NexxuzHD, Lolito FDEZ négyest, a Mixer is ezért "lopta el" a Ninja, shroud, Ewok, és Gothalion nevű streamereket. Persze a két nagyobb játékos sem maradt ki az adok-kapokból, a Twitch a YouTube-ról halászta át Nick Eh 30-at, és "röghöz kötötte" egy hosszabb távú szerződéssel a DrLupo, TimTheTatman, LIRIK csapatot, míg a YouTube visszafelé CourageJD-t és Lachlant húzta át a liláktól.

A szolgáltatók mindegyike igyekszik arra buzdítani a náluk streamelőket, hogy adjanak bele mindent a közösségépítésbe és a tartalomgyártásba, és ezért cserében biztos megélhetést, vagy kiemelt esetekben akár luxuskörülményeket is teremthetnek maguknak.

Külön érdekesség, hogy egyre nő a kizárólag beszélgetésre épülő streamek jelentőssége. A régebben IRL, ma pedig már Just Chatting néven futó Twitch kategória stabilan a Twitch második legnépszerűbb tartalomtípusa lett, de vannak még olyan stílusok, amelyek kifejezetten feltörekvő fázisban vannak. Ilyen például az ASMR, amelynek eredeti jelentése önkéntelen idegi-érzéki válasz (Autonomous Sensory Meridian Response). Hogy milyen tartalmak tartoznak ide? Az alapvető orvosi fogalom azt a megnyugtató, eufórikus érzést jelenti, amelyet érzékszervekre ható stimulusok gerjesztenek, és a streaming világában ezen stimulusok lehetnek akár teljesen elvetemültek is. A közvetítők megnyugtatóan suttognak, lassan fésülik a hajukat, rajzolnak vagy körülményesen sminkelnek, de akad olyan is, aki láncfűrészt nyünnyögtet mikrofonok fölött. Bárhogy is, az ASMR streamek havonta 3,1 millió órányi nézettséget hoznak Twitchen, ami a tavalyi 2,4 millióhoz képest erős növekedést jelent.

A Twitch abszolút királya egyébként a Tfue nevű streamer, aki összesen 87 789 883 órányi megtekintést generált, de még a top10 utolsó szereplője, NICKMERCS közvetítései is 37 444 502 órányi bambulást eredményeztek. Külön érdekesség, hogy a platform női toplistáját nem angol anyanyelvű vezeti: a dél-koreai Saddummy mellett egyébként még hárman fértek fel a tízes listára az országból. A sikerhez ráadásul már tényleg nem kell angolul közvetíteni, a nyelvek szerinti toplistát például 44 353 259 órával a portugál gaules vezeti, és mögötte van dél-koreai, francia, német, orosz, spanyol, japán, kínai, olasz és török "kolléga" is. Végül pedig jöjjön még egy adat a Twitchről, ami más szinten is érdekes lehet. Az élő adások 75 százalékát a 4K-ban közvetítők krémje adta, tehát ennyit arról, hogy 1080p még jó időre elég mindenkinek.

Ti néztek streameket? Ha igen, milyen jellegűeket? Angolul vagy magyarul? Melyik a kedvenc platformotok? Jöhetnek a kommentek!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.