Hirdetés

Tudod, mit csinál a maker? Megmutatjuk!

|

A Maker Faire 2022 a barkács-IT és tanulás rendezvénye, ami sok szempontból érdekes lehet, szülőknek is.

Hirdetés

Nehéz feladat magyarul körülírni a makerség jelentését, a "barkácsoló" kifejezés ugyanis legfeljebb részben tudja visszaadni, amit ez a fogalom takar. Egyfajta szemléletmódról, hozzáállásról van szó: maker az, aki képes tanulni abból, amit csinál, olyasvalaki, aki nem riad meg, ha kétkezi munkával kell valamit előállítania, megszerelnie, aki előnyben részesíti a kreatív ötleteket a készen kapott gyári megoldásokkal szemben.

Ennek megfelelően a Rómában megtartott Maker Faire szakvásár is legalább olyan sokszínű volt, mint a megannyi 3D-nyomtató által használt műanyag szálak, amelyekből a kreatív fejlesztők szinte bármit előállítanak az áramköröket az időjárás viszontagságaitól megóvó borításoktól kezdve a tengeri olajszennyeződéseket felfaló robotokon át egészen a végtagsérült gyerekek számára készített robotkarokig.

A Római Kereskedelmi Kamara által megszervezett tizedik Maker Faire Rome-ot ennek megfelelően óriási érdeklődés kísérte: negyvenötezer látogató tette tiszteletét az egykori gázgyár, az Ostiense Gazometro területén, hogy megismerkedjen a legújabb és legkreatívabb fejlesztésekkel, amelyek a mezőgazdaságtól (pontosabban az agritechtől) a digitális gyártási technológiákon át a mobilitásig vagy az újrahasznosításig szinte a hétköznapi élet minden szegletét lefedték.

Hirdetés

A látványos ötletek kavalkádjában egyaránt megfért egymással a fúziós energia szimbólumává vált Tokamak-reaktor életnagyságú modellje, a kutyaszőrből nemezelt környezetbarát szigetelőanyagokkal, az önvezető versenyautókkal vagy épp a kartonpapírból készülő moduláris bútorokkal, esetleg a kertészkedő robotokkal.

"A tízéves évforduló óriási büszkeséggel tölt el bennünket. Rendezvényünk mostanra európai szintű hivatkozási ponttá vált az innováció világa számára azáltal, hogy összeköti a makereket, a cégeket, az egyetemeket, az iskolákat, a kutatóintézeteket."

- mondta Lorenzo Tagliavanti, a Római Kereskedelmi Kamara elnöke.

A seregszemlének a BNV-ével összemérhető területén témakörök alapján helyezték el a kiállítókat, így az egészségügyi tematikájú fejlesztésekkel ismerkedhettünk meg elsőként. Itt régi ismerősként köszöntöttük az e-NABLE nonprofit szervezet standját, akik végtagsérült gyerekek számára készítenek robotkarokat 3D-nyomtatással. A legnagyobb újdonságuk egy bionikus robotkéz volt, amely már a felhasználó parancsainak engedelmeskedve képes utánozni az emberi kéz mozgását.

Rögtön belebotlottunk a Maker Faire egyetlen magyar kiállítójába, a nyíregyházi Bánki Donát Műszaki Technikum és Kollégium standjába, ahol egy különleges robotkezet lehetett megtekinteni. A fejlesztés lényege, hogy a 3D-nyomtatással készülő, kézre húzható "exoskeleton" segít a stroke-betegek fizioterápiás kezelésében: a terapeutának nem szükséges minden kezelésnél jelen lennie, egyszerűen betaníthatja a robotkéznek a szükséges gyakorlatokat, amelyeket a páciensnek utána el kell végeznie. Izgalmas és látványos fejlesztésről van szó, így csak drukkolhatunk a magyar diákoknak, hogy felfigyeljenek a munkájukra.

Pár méterrel arrébb már egy saját fejlesztésű versenyautót mutogatott az egyik olasz egyetem diákja az érdeklődőknek. A jármű olyan, mint ha egy mosásban összement Forma-1-es versenyautót látnánk, ez pedig nem véletlen, ugyanis az autó a Formula SAE elnevezésű bajnokságban versenyez, amelynek mezőnyében kizárólag egyetemisták által tervezett és épített versenyautók indulhatnak. Hasonló autóból legalább hármat is elhoztak a Maker Faire-re a különböző olasz műszaki egyetemek hallgatói. Innen pár lépésre teljesen más jellegű fejlesztések sorakoztak: az egyik standon egy idősebb úr magyarázta, hogyan oldják meg a napelempanelek korábban megoldhatatlan újrahasznosításának kérdését észak-olaszországi üzemükben.

Rendkívül fontos technológiáról van szó, hiszen az energiafüggetlenség felé vezető út a legtöbb ország számára szél- és napenergiával van kikövezve.

Mellettük a formatervezőnek készülő Alessandra Tuseo igyekezett befektetőket találni az egyik legkreatívabb és legmeghökkentőbb ötlethez: kutyaszőrből készülő, környezetbarát szigetelőanyagot talált ki, ehhez keresi most a támogatókat. A Wolfwall kitalálója felfigyelt rá, hogy csak Olaszországban évente mintegy 115 millió kilogramm kutyaszőr kerül a szemétbe, ami 90 millió kilónyi hasznos anyagot jelent, és ez ugyanennyi négyzetméter lefedésére alkalmas. A megtisztított és egyfajta nemezeléshez hasonló folyamat során szigetelőanyaggá lényegülő szőrszálak pedig kiváló zaj- és hőszigetelő tulajdonságaik révén ideálisak lehetnek akár épületek fenntartható szigeteléséhez is.

Egy pavilonnal arrébb minden az oktatásról szólt a Maker Faire egyik támogatója, az Arduino programozható eszközeinek köszönhetően. Bár szerettük volna megszólaltatni a cég egyik alapítóját, Massimo Banzit egy interjú erejéig, a közelébe sem tudtunk jutni, ugyanis rocksztárnak kijáró figyelem övezte egész nap. Ehelyett megszemléltük, mit tudnak kihozni az Arduino eszközeiből a kreatív fiatalok.

A pavilon központi elemét egy óriási, távvezérlős autópálya jelentette, amelyen azonban az autókat nem az ismerős távirányítókkal lehetett vezérelni, hanem azáltal, hogy színes golyókat kellett a megfelelő színű lyukba gurítani. Ha valaki elvéti, azaz a piros golyót például a sárga lyukba löki be, azzal a versenytársának segít, ilyenkor ugyanis a sárga autó gurul előrébb. A Tokamak-reaktor - na meg a különféle virtuális és/vagy kiterjesztett valóságot alkalmazó kiállítók után itt állt mindig a leghosszabb sor a rendezvény napjai során.

Itt találkoztunk a bevezetőben is említett bójával, amelyet szintén Arduino-áramkörök működtetnek, és amely vízi olajszennyeződések eltávolítására alkalmas. Az eszköz oldalába passzív szűrőket építettek, amelyeken az olajrészecskék megtapadnak, így azokat könnyen és hatékonyan be lehet gyűjteni a víz felszínéről. A bója borítása természetesen 3D-nyomtatással készült, a benne lévő szenzorok működéséért pedig az említett Arduino-megoldás felel. Hosszan lehetne még sorolni a látványos és kreatív megoldásokat a 2022-es Maker Faire-ről, azonban a kiállítás annyira sokrétű és sokoldalú, hogy - akárcsak Rómát - egyszer ezt is érdemes élőben megnézni.

Még több hasonló cikket olvasnál? Vedd meg a 2022/11-es PC World magazint, ráadásul ajándék szoftvereket és PC-s teljes játékot is kapsz, ha így teszel! 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.