Hirdetés

FSR vs RSR: mit tudnak, és miben különböznek az AMD csodafegyverei?

|

Az AMD kétféle megoldást is kínál arra, hogy a játékok sebességét nagy részletesség mellett is alaposan felturbózd. De melyik a jobb?

Hirdetés

A telefonok kijelzőjének méreténél csak a tévék és monitorok átlagos képmérete nő jobban. Meg persze a felbontás is: ma már rengeteg 4K-s kijelző vagy széles képarányú, például 3440×1440 képpont felbontású csoda csatlakozik a PC-khez. Ennyi pixelt nem egyszerű meghajtani - főleg úgy, ha a GPU csere szóba sem jöhet egy olyan időszakban, amikor egy jobb videokártya ára egy olcsóbb használtautóéval vetekszik.

Az AMD - az NVIDIA-t követve - éppen ezért egy piszkos trükkhöz folyamodott, amikor elcsente a tévéknél is alkalmazott felskálázás ötletét. Első körben ez az FSR-t, vagyis a FidelityFX Super Resolutiont jelentette, amely tavaly nyáron debütált - most pedig érkezett egy új "verzió", RSR, vagyis a Radeon Super Resolution néven. Az FSR és az RSR nagyon hasonló szolgáltatást kínál, és azonos alapokon nyugszik a működése - de nem teljesen ugyanúgy működnek, fontos különbségek is vannak közöttük.

De mi az a felskálázás?

Lényegében ugyanarról van szó, mint a tévéknél, amikor mondjuk egy 4K-s megjelenítőn Full HD felbontású filmet nézünk: a videokártya ahelyett, hogy a monitor natív felbontását használná a számolgatáshoz, alacsonyabb felbontáson rendereli a képet, majd az így kapott eredményt nagyítja fel a monitor natív felbontására. 4K-s felbontás helyett például 1920×1080 pixeles képet számol ki, amelyet aztán 4K-ra "javít fel", mielőtt a monitorra küldené.

Hogy miért jó ez? Elsősorban azért, mert alacsonyabb felbontás mellett a játékoknál magasabb minőségi beállításokat használhatunk nagyobb fps mellett - vagyis az FSR és az RSR is abban nyújt segítséget, hogy se a részletességről se a sebességről ne kelljen lemondanunk. A trükk segítségével akár a régebbi videokártyák is alkalmasak lehetnek egy-egy új cím futtatására. Természetesen nemcsak az AMD alkalmazza ezt a trükköt, hanem az NVIDIA is (DLSS néven), részben a ray tracing okozta teljesítménycsökkenés ellensúlyozására. Noha a ray tracing segítségével tényleg nagyon valósághű fényhatások és árnyékok jeleníthetők meg, ez egy olyan technológia, amely rengeteg számítási kapacitást igényel, így nagyon vissza tudja fogni a teljesítményt.

Hirdetés
 

FSR vs RSR

Az NVIDIA saját megoldása mesterséges intelligencia segítségével működik. Első körben voltak is vele gondok, de másodjára sikerült kipofozni. Az AMD más utat választott: egy szélesebb körben elérhető megoldásban gondolkodott. Az FSR ennek megfelelően nem igényel speciális hardvert - cserébe viszont szerényebb minőséget is nyújt, mert a képet egyszerűen átméretezéssel és képélesítéssel skálázza fel, mesterséges intelligencia bevetése, valamint több képkocka tartalmának elemzése nélkül.

Az FSR nem driver alapú, hanem a játékba kell integrálni. Alapvetően a fejlesztőkön múlik, hogy adott cím támogatja-e vagy sem. Viszont nincs az AMD-hez kötve, teljesen jól működik NVIDIA videokártyákkal is.

A Radeon Super Resolution ezzel szemben egy, a driverbe integrált felskálázó algoritmus. Előnye, hogy bármilyen játékkal használható; csupán annyi a megkötés, hogy az adott játék támogassa a teljes képernyős üzemmódot, de erre gyakorlatilag minden játék képes. Cserébe ez viszont csak az RX 5000-es vagy újabb sorozatban tartozó AMD kártyákkal működik.

Nagyon leegyszerűsítve: az FSR kevés játékban, de sok videokártyával működik, az RSR pedig (szinte) minden játékkal működik, de csak akkor, ha új videokártya van a gépünkben. Könnyű lenne ebből azt a következtetést levonni, hogy az RSR tűnik jobb megoldásnak, főleg, ha azt is hozzávesszük, hogy ez is az FSR alapjain nyugszik. Viszont az FSR-nek is van egy nagy előnye, mégpedig abból adódóan, hogy a fejlesztők integrálják a játékokba: lehetőségük van arra, hogy optimalizálják a felskálázást.

Megoldható, hogy csak a kép egyes részeinél alkalmazzák a felskálázást: az "overlay" feliratok, kisebb képek vagy menü elemek utólag, a felskálázás után is elhelyezhetők, így ezeknél szebb éleket kaphatunk. Ez pedig érthető módon jobb minőséget eredményez annál, mintha a képet a videokártya méretezné át szőröstül-bőröstül. Itt azért nyilván nem arra kell gondolni, hogy az RSR egy katasztrófa lenne, de a különbség az éles szeműek számára azért észrevehető lehet.

Teljesítményben - részben fentiek miatt is - az RSR-nél az előny: ha 1080p-s képet kell felskálázni 4K-s felbontású kijelzőre, akkor az AMD saját adatai szerint akár 2,8×-os is lehet a sebességbeli növekedés, míg FSR-nél ez a mutató "csak" 2,4×-es.

Melyiket válaszd?

Röviden: azt, amelyiket az általad használt játék vagy videokártya támogatja. Választani csak akkor kell, ha abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy a számítógéped és az a aktuális játék adottságaiból kifolyólag mindkettőt használhatod. Ilyenkor érdemes az FSR-t választani: jobb lesz a képminőség, mert a fejlesztő oda tud figyelni arra, hogy a kép egyes elemeit (betűk, ablakban megjelenő elemek, stb.) szelektíven kezelje.

Az RSR-t egyébként az AMD Adrenalin szoftverével lehet aktiválni, amikor éppen szeretnénk bevetni - a játék(ok)ban pedig értelemszerűen csökkenteni kell a felbontást a kijelző natív felbontásához képest. Az FSR ennél egy fokkal barátságosabb: a játékon belül lehet aktiválni, ráadásul a fejlesztők sok esetben gondoskodnak arról is, hogy néhány profil segítségével könnyítsék meg a használatot.

Ha nem csak a legjobb hardverek és perifériák, hanem a játékok világa is érdekel, akkor kattints ide!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.