Hirdetés

Csináld magad: így okosítsd fel az autódat



|

Mint ahogy a hagyományos tévéket is lehet modernizálni utólag különféle kütyükkel, egy múlt századi autóval is szintet léphetsz mindössze kisebb befektetéssel.

Hirdetés

Lassan terjednek napjaink legújabb technológiái. A gyártók először a topkategóriás eszközök vásárlóit kényeztetik el velük, majd a különleges megoldások szépen lassan szivárognak le a középkategóriába, végül az újítás általánossá válik. Mindez hatványozottan igaz az autóiparra: a legizgalmasabb innovációkért mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk. Megjelentek már az utakon a szenzorokkal és mesterséges intelligenciával felszerelt autók, amelyek, ha kell, a sofőr helyett is fékeznek, de még a kazettás magnóval felszerelt Ladák sem tűntek el a forgalomból. A hirdetések szerint csak egy új autó megvásárlásával léphetsz az új korszakba, egycsapásra letudva a harmincéves lemaradást. Csakhogy sokkal nagyobb költséggel kell számolni, mintha egy régi Nokiáról ugornál az iPhone X-re. Szerencsére azonban ahhoz nem kell egy vagyont költened, hogy az internetes podcasteket hallgathass az autóban, vagy éppen neked is legyen sávasszisztensed, tolatókamerád. Akár egy Lada is felokosítható. Mutatjuk, hogyan.

Hirdetés

A rendszer lelke

A lehetőségek tárháza meglehetősen széles, főként, ha nem elégszel meg az egyszerűen beszerelhető termékekkel. Egy Arduino, netán egy Raspberry Pi bevetésével és jó sok szenzorral merész ötleteket is megvalósíthatsz. A hopp.pcworld.hu/14427 oldalon például egy 70-100 dollárból tető alá hozható Raspberry Pi-projekt részletes leírása található meg, amelyben komoly szerep jut a mikroszámítógépnek, illetve egy leselejtezett telefonnak. A beépített telefonnak köszönhetően ugyanis bármikor távvezérelhető az autós rendszer, ráadásul e módon akár egy Wi-Fi hotspot is kialakítható a jármű körül.

Egy korlátlan internetelérést tartalmazó Hello Data Start csomag cikkünk írásakor 5520 forintba került, azaz ha veszel egy használt SIM-foglalattal is rendelkező, 8 hüvelykes tabletet, netán nagyobb okostelefont - körülbelül 20-30 ezer forintért - valamelyik aukciós portálon, az autóban egy, akár tévénézésre is használható eszközöd lehet, ami főként kisebb gyermekes családoknak lehet érdekes. Természetesen meglévő készülékedet is bevetheted e célra; a lényeg, hogy egy interneteléréssel rendelkező mobileszközre szükség van, másként nem tudod rendszerbe kötni a modern szolgáltatásokat. Ezenkívül nélkülözhetetlen egy szivargyújtós töltő is. Érdemes legalább két kimenettel rendelkező modellt választanod, illetve a gyorstöltés sem felesleges extra. Körülbelül 7-10 ezer forintért már találhatsz olyan termékeket, amelyek megfelelnek e kritériumoknak. Emellett egy tablet- vagy okostelefon-tartó beszerzésén se spórolj, ami további, körülbelül 5 ezer forintos kiadást jelent.

Appleltár

Ha a mobileszközödet megfelelően el tudod helyezni, illetve tudsz gondoskodni annak folyamatos töltéséről, máris számtalan lehetőség nyílik meg előtted. Egyrészt kényelmesen futtathatod kedvenc mobilnavigációdat (például Waze, Here WeGo, Google Térkép Navigáció), traffipaxfigyelődet (Traffi Hunter, AmpeGo), parkolóalkalmazásodat (Parking Hungary, Parkster) vagy éppen az ORFK legújabb balesetinformációs appját (RUTIN). A mobilnavigációk előnye, hogy valós idejű forgalmi adatokat is tartalmaznak, így akár hetente több órát is megspórolhatsz a dugók elkerülésével, érdemes tehát a megszokott utakon is bekapcsolni. Sőt, ha valami igazán különlegesre vágysz, egy szélvédőre vetítő head-up displayt is beszerezhetsz. A Garmin hazánkban is elérhető megoldása például 70 ezer forintért már megvásárolható.

Diagnosztika

Az eddigi fejlesztés mondhatni kézenfekvő volt, ám vélhetően sokan nem tudják, hogy a kétezres évek után vásárolt autók többsége már rendelkezik egy úgynevezett második generációs fedélzeti diagnosztikai csatlakozóval (On-board diagnostics 2, röviden OBD 2), amelyet alapvetően a szervizeseknek találtak ki, hogy minden esetben kiolvashassák a járművek főbb adatait.

A porton keresztül megtudhatjuk például az előgyújtási szöget, a turbónyomást, a gyújtáskihagyásokat, a pillanatnyi sebességet, a fogyasztást, a katalizátor hatékonyságát és így tovább. Rengeteg adatról van szó, messze többről, mint amit egy hagyományos műszerfalra ki lehet íratni. Szerencsére pár ezer forintért kapható olyan interfész (például ELM327), amellyel te is kiolvashatod az adatokat, ráadásul a Bluetooth-adapteres termékek az okostelefonokhoz is csatlakoztathatók, ami több alkalmazásfejlesztőt is megihletett. Az adatok elemzését így nem kell neked elvégezned, elég, ha telepítesz egy appot (például Torque, DashCommand, OBD Car Doctor, Dash).

Kamerák elöl, hátul

Meglévő információinak elemzését követően pluszszenzorokkal szerelheted fel autódat. Az okosítást a tolatóradar vagy tolatókamera beszerelésével érdemes folytatni, ami szerencsére nem csak gyárilag kivitelezhető, sőt sok olyan műhelyre bukkanhatsz egy gyors Google-kereséssel, amelyek kifejezetten a szenzorok beépítésére specializálódtak. A rendszerek alapvetően három, négy, netán nyolc érzékelőből és jellemzően egy kijelzőből állnak, ám mivel általában meg kell fúrni hozzá a lökhárítót, és a pontos beállításra is figyelni kell, csak akkor próbáld magad elvégezni a műveletet, ha biztosan tudod, hogy mit csinálsz.

A szélvédőn is elhelyezhetsz egy kamerát, egy úgynevezett menetrögzítőt, amely a vitás eseteknél, baleseteknél lehet hasznos, ha kétséges, hogy egy ütközéskor ki volt a hibás, illetve a gyorsulásmérőkkel a dashcamek álló helyzetben is tudnak rögzíteni, így akár azt is megtudhatod utólag, hogy ki húzta meg parkoló járművedet a távollétedben. A hazánkban kapható menetrögzítő kamerák ára 20 ezertől egészen 80-90 ezer forintig terjed. A termékek között különbség alapvetően az éjszakai felvételek minőségében, a GPS meglétében, a rögzített tér nagyságában, valamint az extra funkcionalitásban van. Az egyik legjobb vételt a körülbelül 50 ezer forintos MIO MiVue 733 jelenti, amely jó minőségű, 130 fokos, 1080p felvételeket tud rögzíteni, rendelkezik GPS-modullal, ráadásul a kamerára alapozva egyéb okosfunkciókat is beleépítettek a mérnökök. Így az eszköz jelez, ha túl közel kerülünk az előttünk álló járműhöz, ha el akarjuk hagyni a sávunkat, vagy ha láthatóan fáradtak vagyunk. Olyan tudás ez, amellyel napjainkban a 10 millió forintnál drágább autók rendelkeznek gyárilag beépítetten.

XXI. századi multimédia

Végezetül eljött az ideje, hogy az autórádiódat is felokosítsd, amely rosszabb esetben még kazettás, jobb esetben CD-s, optimális helyzetben pedig rendelkezik Bluetooth-csatlakozóval, netán AUX-bemenettel. Utóbbival nincs sok teendőd, viszonylag könnyen csatlakoztathatod az autó hifirendszerét a telefonodhoz és így az internethez. Az előbbi két esetben viszont már nem ilyen egyszerű a történet.

A problémát vagy egy új központi egység megvásárlásával tudod áthidalni, vagy olcsóbb megoldásként egy FM transzmitterre kell beruháznod, amely a gyakorlatban olyan rádióhullámokká alakítja a zenédet, amit utána a beépített rádió ugyanúgy tud majd fogni, mintha egy hagyományos, földfelszíni csatorna lenne. Ilyen eszközt már körülbelül 3-4 ezer forintért vásárolhatsz, ami nem nagy összeg annak tudatában, hogy használatával kitárulnak majd lehetőségeid a zenehallgatást illetően. Sőt, találhatsz olyan modelleket, amelyek autós kihangosítóként is szolgálnak. Ha mégis egy új fejegység beszerzése mellett teszed le a voksodat, mindenképpen ellenőrizd autód foglalatát, hogy valóban elhelyezhető-e benne a kiszemelt darab. Érdemes olyat keresned, amely rendelkezik Bluetooth-modullal és kihangosítással. Az érintőkijelzős termékekért mélyen a zsebedbe kell nyúlnod, ám jellemzően a nagyobb kijelzőhöz plusz funkcionalitás is jár.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.