Hirdetés

Jony Ive Top 10: íme 30 év legjobb Apple dizájnjai

|

Jonathan, avagy Jony Ive közel 30 évig felelt a legnépszerűbb Apple termékek ikonikus dizájnjáért, most látta elérkezettnek az időt arra, hogy saját céget alapítson. Tíz jellegzetes, őrült, szép, vagy épp bátor termékével búcsúzunk.

Hirdetés

Az Apple jelenlegi vezető dizájnere a szakma igazi nagy öregje, és mostanában már olyasmit is ritkán hallani, hogy valaki több évtizedet egyetlen munkahelyen húzzon le - neki közel 30 év jutott az almás vállalatnál. Dizájnjai jól felismerhetőek voltak, sokszor pont az különböztette meg az általa tervezett eszközöket vagy szoftverelemeket a többiektől, hogy merészen, az átlagtól eltérően közelített hozzájuk.

Hirdetés

Ive 1996 óta vezeti a vállalat dizájnrészlegét, most viszont független dizájncéget indít LoveFrom néven. Érdekes azonban, mi bukkan elő a váltást bejelentő közleményekből. A szakember úgy fogalmazott, hogy új vállalkozása független lesz, több ügyfélnek dolgozik majd, és az Apple is egy lesz közülük. Emellett az Apple vezetője, Tim Cook is azt írta, hogy továbbra is közvetlenül vele fognak együtt dolgozni exkluzív termékeken. Szóval valahogy úgy néz ki a dolog, hogy Ive mostantól mások számára is értékesítheti tudását, de attól sem kell tartani, hogy a következő iPhone-t vagy bármilyen egyéb almás eszközt nélküle készítsék el. Arról persze azért bölcsen hallgat mindkét fél, mennyire folyik majd bele külsősként minden termék tervezésébe Ive, mindenesetre a váltás azért nem olyan éles, mint amilyennek elsőre hangzik. Mindenesetre tényleg az egyik legfontosabb és legismertebb név távozik az Apple-től, és bármennyire is felemás ez a távozás, a tőzsde máris megérezte a dolgot. De miért is ilyen fontos Jony Ive a cégnek, és úgy egyáltalán az egész tech-világnak? Mutatjuk tíz jellegzetes példával!

Ive Top 10

Most pedig jöjjön egy olyan válogatás, amelyben egyértelműen tetten érhető, mennyire másképp gondolkodott mindig is az ikonikus tervező. Legyen szó számítógépről, telefonról, vagy egy operációs rendszer felületéről, mindegyiken látszik az, hogy egyediségre, az átlagostól és megszokottól eltérőre törekedett és bátran mert olyan színeket, formákat, megoldásokat alkalmazni, amit mások nem mertek volna.

1. iMac G3 (1998)

Hirdetés

A 90-es évek végén minden egyes számítógép ugyanúgy nézett ki. Szürke doboz, a vidámságot és az egyediséget teljesen nélkülöző, szögletes formák. Ehhez képest tessék szépen megnézni ezt a kerekded, színes modellt: a Bondi Blue nevű árnyalattal indultak, aztán később még 10 további árnyalat érkezett, például lime és eper. Steve Jobs így fogalmazott a gépről: "Úgy néz ki, mintha egy másik bolygóról származna. Egy olyanról, ahol jobbak a dizájnerek."

2. iSub (1999)

A Harman Kardon segítségével fejlesztett hangszóró mindenre hasonlít, de hangszóróra nem. Még manapság, a teljesen őrült dizájnú kütyük között is feltűnne, húsz éve pedig teljesen agyeldobásnak számított. Egyesek medúzának hívták (és a kinézet alapján van is benne valami), mások szerint olyan volt, mintha a filmek őrült tudósa ebben kísérletezne zombi patkányokkal. Mindenesetre a forma állítólag nem csak a külcsín miatt volt ilyen, hanem segítette a hangok belső akusztikai erősítését és a kiegyensúlyozott hangszínt.

3. iPod (2001)

Hirdetés

Sok egyéb Apple eszköznél is elmondható, hogy nem ők találták ki a termékkategóriát, de ők tették könnyen kezelhetővé, közkedvelt kinézetűvé, vagy mondjuk ki, szexivé. Az mp3 lejátszók világa is akkor pörgött fel igazán, amikor az iPod tömegtermékké tette.

4. iMac G4 (2001)

Hirdetés

Valakinek sok volt a G3 színvilága? Oké, akkor tervezzük a következő generációt fehérre. De ettől kevéssé lesz őrült? Egy fenét. A félgömb alakú alapba minden hardverelem elfért, még egy optikai meghajtó is, míg a felülről kilógó állványon bármerre forgathattuk a monitort. A kütyü simán szerepelhetett volna a Star Wars első részében a Jawa robot-kereskedők hatalmas járgányában, vagy később Jabba palotájában, fel se tűnt volna, hogy nem oda való.

5. iPod Mini (2004)

Az őrült színek az iPod későbbi generációjában tűntek fel megint. Ultrakonzumer célcsoportról volt szó, tehát simán lehetett játszani szövegkiemelő-zölddel, neonrózsaszínnel és egyebekkel, miközben a fém egybeház méh mindig elegáns hatást keltett, a kör alakú kezelőszerv pedig még egyszerűbb és sokrétűbb lett.

6. iPhone (2007)

Okostelefon kategória is létezett már 2007-ben, sőt előtte is, csak egyáltalán senkit nem érdekelt azokon kívül, akiket az emberek többsége kockának, nördnek, vagy egyéb csodáknak nevezett. Az Ive-féle dizájn és a Jobs-féle vízió azonban meghozta a gyümölcsét, és bár akkoriban még Steve Ballmer Microsoft-guru is azt mondta, hatalmasat fog bukni egy érintőkijelzős, fizikai billentyűzet nélküli okosmobil, láthatjuk, mennyire volt igaza. Az iPhone konkrétan újrateremtette az Apple-t, amelyet mostanában az átlagember úgy ismer, hogy ja, ez az a cég, amelyik az iPhone-t gyártja. Az azóta érkező modellek is időről időre újrafaragják saját dizájnnyelvüket, és ugyan manapság már nagyon erős a konkurencia, még mindig egyedinek számítanak.

7. iOS 7 (2013)

Bár az első iPhone óta folyamatosan fejlődő iOS elsőre ugyanúgy innovatív rendszernek számított, sok generációval később már kissé eljárt felette az idő. Az Android verziók kinézetbeli szabadossága, a sokféle launcher és UI változatossága végül kitermelte az iOS 7-et, amely sokkal légiesebb, színesebb, egy teljesen újfajta ikon-dizájnnal és elrendezéssel működött. Meg is vette szépen az Apple-fanboyokat kilóra.

8. Apple Watch (2014)

Hirdetés

Az okosórák piacára is úgy lépett be az Apple, hogy kedves kopogtatás helyett inkább berúgta az ajtót. Ive azzal se törődött sokat, hogy mindenki a hagyományos órákhoz hasonló, kerek számlapos eszközt vár, a lekerekített szélű négyzetes formához azóta is ragaszkodik a cég. És ha már egy ideje a konkrét eszközöket emlegetjük, kicsit nézzük meg a fenti bemutató videót is. Vagy épp a következőt:

Az ugyanis jó ideje egy külön kategória, amit az Apple a termékbemutatóival képvisel. Ezen kisfilmek elkészítését szintén Ive dirigálja, és látszik, mennyire elrugaszkodott itt is attól, amit a versenytársak megszoktak. Nem a terméket mutogatja minden oldalról, alig van benne szó bármilyen konkrétumról - itt az anyag, a forma, a szín, a tökéletesség érzete sugárzik minden képkockából, már ezzel is pozicionálva az új eszközt mindenki agyában.

9. Apple Park (2017)

És ha már nem csak termékekről beszélünk, Ive víziója nagyban segített az Apple jelenlegi főhadiszállásának kialakításában. A hatalmas campus több mint 10 000 alkalmazottnak ad második otthont, itt rendezik a legtöbb termékbemutatót és konferenciát is. Bár a fő építész Norman Foster volt (hiszen azért ez kissé másfajta szakma, mint a termékdizájn), Ive agyából pattant ki a legtöbb ikonikus forma és elrendezés, hogy aztán Foster izzadjon azzal, hogy is lehet ezt a valóságban is felépíteni. Sikerült. A fenti kisfilm a tavaly őszi termékbejelentő keynote előadás előtt pörgött le, és szándékosan a frissen átadott épületegyüttes több területén forgatták.

10. Mac Pro (2019)

Hirdetés

És akkor itt a legújabb csoda, amit egyesek simán sajtreszelőnek neveznek, mások pedig a vele együtt érkező, 999 dolláros monitorállványon élcelődnek. Pedig az idei Mac Pro valóban gyönyörű, sikerült elfeledtetnie az előző "szemeteskuka" generáció tervezési bakijait, moduláris, szellős, erős... csak az ára ne lenne. De ehhez az egy kritériumhoz mondjuk Jony Ive-nak nem volt köze, szóval gyönyörködni továbbra is lehet a csúcsgépben. Az még ingyen van.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.