Hirdetés

Zöld eszközök: így szabályozd az eszközeid energiaéhségét

|

Sokat tudsz tenni a spórolás érdekében vészhelyzetben, vagy ha csak kontroll alatt akarod tartani készülékeid energiafogyasztását. Összeszedtük az alapvető tudnivalókat és mutatunk pár tippet Windows alá és mobilokra is.

Hirdetés

A sokoldalú Android

Ha a laptopoknál fontos az alacsony fogyasztás, a mobiltelefonok esetén egyenesen elengedhetetlen. Ezek ugyanis szinte mindig velünk vannak, és a legtöbbször kora reggeltől késő estig kell (vagy legalábbis kellene) rendületlenül bírniuk a strapát. Éppen ezért a gyártók folyamatos kényszer alatt vannak, hogy a hardver és a szoftver összecsiszolásával minél hosszabb üzemidőt préseljenek ki a készülékekből. A Google az Android eddigi történelme folyamán szinte minden verzióugráskor bevezetett valamilyen új szolgáltatást, amely a számtalan konfiguráció és még ennél is több applikáció erdejében igyekszik kordában tartani a fogyasztást. Ilyen például a 6.0 óta elérhető, a 7.0-ban pedig finomhangolt Doze funkció, amely automatikusan visszafogja a folyamatos hálózati elérést és ezáltal az értesítések gyakoriságát, amennyiben a telefon egy ideje zárolva van, és nem töltődik éppen. A 9.0 minden appot képzeletbeli dobozokba (App Standby Bucket) kategorizál futási gyakoriságuk szerint, és ez alapján priorizálja a nekik adható erőforrásokat. Természetesen a különböző gyártók készíthetnek saját megoldásokat az energiagazdálkodás finomhangolására (és ezt a legtöbbször meg is teszik), de a gyári, tiszta Android lehetőségei telefontól függetlenül adottak.

Hirdetés

Minden készüléken megtalálható az energiatakarékos mód: ez leállítja a háttérben futó applikációk frissítését (például csak akkor fogad új e-maileket, ha épp a levelezőklienst nézed), a helymeghatározó szolgáltatásokat zárolt képernyő esetén, illetve lekapcsolja az állandó hangfigyelést ("Ok Google"). Előfordul, hogy ennek több szintje is van, a legmagasabb jellemzően már teljes applikációkat tilt le, és akár a kijelző felbontását is alacsonyabbra állíthatja (ezt például a Samsung akkumulátor-beállításainál Max, a Huaweinél pedig Ultra névvel illetik).

Az egyes részleteket persze nemcsak így, egy csomagban, hanem egyesével is tudod állítani. Ahogy a laptopokon, a telefonokon (és tableteken) is kiemelten fontos tényező a kijelző - annál is inkább, mivel a készülék (és az akkumulátor) méretéhez képest ez a komponens viszi el arányaiban a legtöbb energiát, és a gyártó is ezen tud a legkevesebbet spórolni. Érdemes a fényerőt automatikusra állítani, ez általában a külső fényviszonyokhoz képest optimálisra állítja a megvilágítás erősségét, de ha nagyon fontos az akkuidő, visszavehetsz belőle manuálisan is. Érdemes az automatikus zárolást is a lehető legkisebb időintervallumra állítani, hogy a háttérvilágítás sohase zabálja feleslegesen az akkumulátort. Egyes készülékek esetén lehetőséged van a felbontás állítására is - minél kevesebb pixelt kell mozgatnia a grafikus chipnek, annál takarékosabb is lesz. OLED-kijelzőkön hasznos a sötét mód használata (ezzel külön cikkben is foglalkozunk). A Wi-Fi-antennát nem érdemes mellőzni, sőt lehetőség szerint amikor csak tudod, ezt használd. A második legnagyobb fogyasztó ugyanis a GSM-modul, amely a hívásokért és a mobilinternetért felel. Szintén hirtelen kapacitáscsökkenést okoz a folyamatos GPS-használat is, így ezt is érdemes kikapcsolnod, ha nincs égető szükséged rá. Mindezek alapján a repülő üzemmód aktiválása gyakran pluszórákat jelenthet az üzemidő tekintetében. Érdemes kikapcsolnod a hangjelzést és rezgést, illetve a háttérben folyamatosan figyelő Google Assistant szolgáltatást is.

Hasznos applikációk Androidra

Greenify

Ez az alkalmazás folyamatosan monitorozza a futó applikációkat, kiugró akkumulátor- vagy memóriafogyasztást keresve. Ha talál ilyet, jelzi, illetve ki is tudja lőni a rendszert túlságosan megizzasztó folyamatokat. Bár az újabb Android-verziók sok funkcióját implementálták, szorult helyzetben jól jöhet részletes beállítási lehetőségei miatt.

Pixoff

Igazi power user applikáció ez, amellyel a képernyő fogyasztását optimalizálhatod, méghozzá nagyon aprólékosan. Működési elve, hogy egy bizonyos (beállítható) algoritmus alapján lekapcsolja a kijelző egyes pixeleit úgy, hogy ebből a felhasználó a lehető legkevesebbet érzékelje. Valódi erejét OLED-en mutatja meg, de LCD-s készülékeken is segíthet.

IFTTT

Meglepő lehet, de az IFTTT nevű automatizáló szolgáltatás nagyon jó szolgálatot tehet az üzemidőért vívott harc során. Például otthon nyugodtan érvényesülhetnek a teljesítményorientált beállítások (nagy fényerő és felbontás, folyamatos szinkronizáció és hálózati elérés), a lakást elhagyva pedig automatikusan átveheti a szerepet a takarékos üzemmód.

A hatékony iOS

Viszonylagos előnyben van az Apple az energiatakarékosság ügyében a mobilpiacon, mivel kifejezetten célhardverre fejleszt (többek között talán ezért is meri meglépni, hogy folyamatosan kisebb akkumulátorokat pakoljon készülékeibe, mint a konkurencia). Ez a felhasználónak egyrészt jó, hiszen valóban optimalizált, jól működő megoldást kap, illetve az Androidon tapasztalható hardveres fragmentáció és a licencelt szoftver okozta nehézségekkel szemben a felhasználóbázis itt sokkal biztosabban jut hozzá az Apple rendszerfrissítéseihez. Ezek a csomagok pedig rendszerint tartalmaznak üzemidőre vonatkozó fejlesztéseket és módosításokat, még ha ezt a cég nem is mindig köti az orrunkra. Másfelől viszont ez a központi kontroll remek lehetőséget ad a gyártónak a "mi azt jobban tudjuk" szemlélet érvényesítésére. És bár az elmúlt években sok szempontból nyitott a cupertinói cég, felhasználói oldalról még mindig viszonylag kevés lehetőség adott a testreszabásra. Hogy ez elítélendő vagy épp üdvözlendő, ízlés és beállítottság kérdése.

Az iOS 9-ben került a rendszerbe a magyarul kicsit esetlen elnevezésű alacsony töltöttségű mód. Ez automatikusan sohasem aktiválódik - 20 százalékos kapacitásnál felajánlja a szoftver, hogy kapcsold be, de ezt ettől függetlenül is megteheted a [Beállítások], [Akkumulátor] menüpont alatt, illetve kirakhatod a Vezérlőközpontba is a [Beállítások], [Vezérlőközpont], [Vezérlők testreszabása] oldalon, így egy fokkal kényelmesebben állítgathatod, amikor csak szükség van rá. Bekapcsolásakor az akkumulátort jelző ikon sárgára vált. Maga a funkció nagyjából ugyanúgy működik, mint bármelyik energiatakarékos mód: az automatikus lezárás idejét harminc másodpercre állítja, ritkábban frissül a levelezőkliens, leállnak a "Hey Siri", az AirDrop és a Continuity funkciók, és blokkolódnak a háttérben futó folyamatok. Kikapcsolja továbbá az automatikus letöltéseket és a legtöbb vizuális effektust (elsősorban az animációkat), és megakadályozza a fotók folyamatos szinkronizációját az iClouddal. 80 százalékos töltöttségnél az energiatakarékos mód automatikusan kikapcsol, ha ezután is használni szeretnéd, manuálisan kell visszakapcsolnod.

Tavaly az akkumulátort és a processzorteljesítményt érintő incidens hatására az Apple úgy döntött, hogy részletesebb diagnosztikát tesz elérhetővé a rendszerben (korábban erre nem, vagy csak korlátozottan, segédapplikációkkal volt lehetőség). Ennek egyik részét közvetlenül a [Beállítások], [Akkumulátor] oldalon éred el, ahol részletes információt találsz az akkumulátor használatáról az utolsó tíz nap és az elmúlt egy nap vonatkozásában. A grafikonokra nyomva ellenőrizheted, hogy egy adott intervallumban mennyit változott a fogyasztás, és ezt milyen applikációk okozták. Ebben a nézetben végre az Apple készülékein is könnyen visszanyomozhatók egy esetleges extrém merülés körülményei. Az új funkció másik fele az [Akku állapota] menüpont alatt található, és a tavalyi fiaskó után nagyon fontos információkat közöl: egyrészt egyértelműen megmutatja az akkumulátor maximális kapacitását (amely idővel a komponens természetes degradációja révén csökken), másrészt jelzi, ha az operációs rendszer épp kénytelen visszafogni a hardvert a viseltes telep miatt. Ha itt a "Csúcsteljesítmény leadása" szöveget látod, nincs ok az aggodalomra; egyéb esetben célszerű kicseréltetni az aksit.

A szokásos praktikák természetesen itt is beválnak. Vedd le a fényerőt, kapcsold ki a rezgést és az értesítéseket, lehetőleg Wi-Fi-n kapcsolódj az internethez, és ne használj GPS-t. Az energiatakarékos módban is meglévő animációkorlátozást külön is tudod aktiválni a [Beállítások/Általános/Kisegítő lehetőségek/Mozgás csökkentése] opcióval. Érdemes kikapcsolnod az AirDrop, a Handoff és az automatikus ébresztés funkciókat is - ez utóbbit a [Kijelző és fényerő/Emelés az ébresztéshez] kapcsolóval tudod állítani. iPhone X, Xs és Xs Max készülékek esetén (tehát az OLED-kijelzős modelleknél) nem árt minél több alkalmazást sötét témával használni, és ezt idén ősztől rendszerszinten is bekapcsolni.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Oldalak: 1 2

Próbáld ki az Xbox Game Passt 300+ játék csak
300 Ft 3 hónapra!
(x)

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.