Hirdetés

Bajban a SteamOS – mégis marad a Windows?

|

A Valve feltett szándéka, hogy saját OS-t készít a PC-játékosoknak és végleg leválasztja őket a Windowsról. Szépen hangzik, de minden sarkon buktató várja a fejlesztőket.

Hirdetés

Amikor először meghallottuk, teljesen reális, hihető és izgalmas hír volt, hogy a messze a legnagyobb online PC-játék kereskedő, a Valve saját operációs rendszert fejleszt, amely ingyenes lesz minden PC-n, a középpontban pedig természetesen a Steam fog állni. Az első béták hamar meg is érkeztek a bejelentés után és nem is néztek ki rosszul. De mi történt azóta, miért ez a nagy csend?


Titok, az nincs

Aki azt gondolta, hogy csak azért csendes a SteamOS körül minden, mert a Valve titkolózik és óriásit akar robbantani, az csalódni fog - a rendszer ugyan fejlődött a korai kiadásokhoz képest, de a kritikus részeken semmit.

Hirdetés


A rendszer alapja továbbra is a Linux, amelyet erőteljesen módosítottak a fejlesztők, illetve a hardverek, különösképp a videokártyák kompatibilitását igyekeznek javítani, valamint az irányításra és a hangra koncentrálnak. Emellett sajnos a legújabb hír, hogy bizony nem tudnak mit kezdeni a Valve fejlesztők néhány, linuxos gonddal. Az egyik legújabb hír, hogy az alvó, vagyis suspend módot nélkülöznünk kell majd SteamOS alatt, ugyanis erre a Linux sem képes, a Valve pedig nem áll neki leprogramozni. Ez már mindkét mostani játékkonzolban megtalálható és kedvelt tulajdonság, amivel pillanatok alatt felkelthető a gép és folytatható a játék. A PC-knél is ismert és használt funkció azonban Linux alatt nem működik, pontosabban a Valve-nak ki kellett kapcsolnia, mert megbízhatatlan volt SteamOS alatt. Most abban bíznak a SteamOS-t váró felhasználók, hogy a rendszer önmagában is olyan gyors lesz, hogy a teljes boot folyamat sem lesz több, mint Xbox One-on vagy PS4-en a 20-30 másodperces suspend ébredés. Igen ám, de a játékok folytatása így még megoldatlan gond.


SteamPC SteamOS nélkül

Néhány cég, például az Asus vagy az Alienware (Dell), már nem tudott várni a Valve-re, és Windows alapokon indította útjára Steam PC-jét, sőt, már a második generáció is úton van, miközben végleges SteamOS még nincsen. Az alvó módnál ugyanis nagyobb gond, hogy a játékok 99(,9) százalékát DirectX-re optimalizálják, ez pedig nem elérhető Linuxon. Wrapper és egyéb trükkök segítségével némi támogatást elérhetünk, ám itt a sebesség borzalmas. Marad hát a fejlesztők és a Valve közös munkája, aminek azért van némi eredménye, így jó pár, neves játék szépen fut SteamOS alatt már most is, de azért a nagy és friss címek mind DX-esek és a régebbi játékokat sem nagyon ültetik át SteamOS-re, amíg nem lesz domináns a piacon.


A Windows-alapú Steam PC-nél ugyan meg kell fizetni a Windows licencet, cserébe viszont azonnal stabil drivereket és minden hardveres funkciót támogató operációs rendszert kapunk, amelyen az összes Steam játék gyönyörűen fut és előre jól látható a platform töretlen támogatása is. További előny, hogy normál PC-ként is használhatjuk, illetve más, online játékáruházak is használhatók, például a GoG vagy az Origin.

Hirdetés


Te mikor váltanád le SteamOS-re Windowsodat?

Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.