Hirdetés

CorelDRAW Graphics Suite X4

|

Lehet-e egy húsz év óta fejlesztett szoftverbe még újdonságot kitalálni? A Corel szerint igen!

Hirdetés

Valahányszor megjelent a CorelDRAW egy-egy újabb változata, mindig is fontos kérdés volt, hogy mi található még a dobozban, milyen programok és kiegészítők kerültek – a hármas verzió óta – kirobbanthatatlan CorelDRAW–Corel PHOTO-PAINT páros mellé. Amiben sajnos biztosak lehettünk, hogy az X3 egyik nagyon hasznos kiegészítőjére, a Pixmantec RawShooter essentialsre nem számíthatunk, hiszen azóta a dán céget és termékét a nagy konkurens, az Adobe szó szerint beolvasztotta magába. Ahogyan az is hiú reménynek bizonyult, hogy visszatér a Corel vektorgrafikus animációkészítője, a Corel R.A.V.E. (Real Animated Vector Effects).

 

cdx4__mainscreen.jpg

Nem csak a Vistának köszönhetően lett színesebb az új CorelDRAW


Ugyanakkor számos kellemes meglepetéssel is találkozhatunk a program DVD-ROM-jának böngészése közben. A lemezen a két főprogram mellett megtaláljuk a két régi – és alig-alig módosult – kiegészítőt, a Corel CAPTURE-t és a Bitstream Font Navigatort, a hozzávetőleg 40 százalékban megváltozott, tízezres clipartgyűjteményt, az iStockphotótól licencelt háromezer nagy felbontású fényképet, több mint 80, sokszor igen hasznos sablont, mintegy ezer OpenType betűkészletet (közöttük magyar karaktereket tartalmazókat is), sőt 75 Windows Glyph List 4 (WGL4) fontot és tíz egyvonalas gravírozó betűkészletet is, valamint egy nagyjából kétórás videotanfolyamot. Természetesen a dobozból nem hiányozhatnak a megszokott könyvek, így a kiegészítők katalógusa és a hasznos tanácsokat tartalmazó Insight from the Experts sem.

 

cdx4__gallery.jpg

A Painter stílusú üdvözlő képernyőn érdemes belelapozni a galéria képeibe is


Vistához igazodva

Az első dolog, amellyel a CorelDRAW X4 elindítása után találkozunk, a megújult, mondhatni painteres üdvözlő képernyő. Természetesen erről is egyetlen kattintással kezdhetünk új rajz készítésébe, akár egy üres lapról, akár egy kiválasztott sablon alapján tölthetjük be a legutoljára mentett képeinket, vagy indíthatjuk el a CorelTUTOR oktatót – de ezenkívül az új, lapozható ablak nemcsak szövegesen mutatja be az X4 újdonságait, hanem egy bő tízperces videóban is, és a Gallery „varázsoldalon” mindig más művészek CorelDRAW-val készült képeiben gyönyörködhetünk. (Kicsit furcsa, hogy a PHOTO-PAINT hasonló oldalán szintén CorelDRAW-s illusztrációkat láthatunk, és nem, mondjuk, PHOTO-PAINT-es montázsokat).

 

cdx4__templates.jpg

A megújult New From Template ablakban könnyebb megtalálni a keresett sablont


Miután végignéztük az újdonságokat bemutató videót, és kigyönyörködtük magunkat az üdvözlő képernyő galériájában, két okból is érdemes kicsit körülnéznünk a sablonok között. Először is, mert a 80 új vagy megújult sablon között szinte biztosan találunk jó párat, amelyik elnyeri tetszésünket, másodszor, mert maga az ablak is megújult, sokkal egyszerűbbé téve a kívánt template megtalálását.

 

Ahogyan eddig szinte minden alkalommal, most is némi ráncfelvarráson esett át a CorelDRAW X4 felülete. Fontos megemlíteni, hogy – igazodva a Vista-trendhez – az ikonok nemcsak színesebbek, sőt talán mondhatjuk szebbek is lettek, hanem végre elkészültek nagyban is. Így azok, akik szeretik az eszközöket és az eszközsávokat kicsit nagyobb méretben látni, ezentúl nem a közepes méretű ikonok nagyított és így kissé elmosódott képeit fogják nézegetni.

 

cdx4__thumbnails.jpg

Elsősorban a Vista alatt néznek ki nagyon jól az új CDR-állományok indexképei


De a CorelDRAW X4 nemcsak e tekintetben került közelebb a Microsoft Vistához, hanem valóban számos területen próbálja meg minél jobban kiaknázni az új operációs rendszer kínálta lehetőségeket. Jelentős részben ennek okán megváltoztatták az „ősidők óta” gyakorlatilag változatlan CDR formátumot! Természetesen a bővülő funkcionalitás okán mindig változott, fejlődött a CorelDRAW fájlformátuma, de a mostani átalakítás több szempontból is a Microsoft Office 2007 x-es állományaira hajaz. Leginkább abban, hogy az új CDR (bár akkor már lehetne ez is inkább CDRX) tulajdonképpen egy ZIP-pelt csomag – ha már a WinZip is néhány éve a Corel birtokában van. Ha egy CorelDRAW X4-gyel mentett kép kiterjesztését CDR-ről ZIP-re változtatjuk, majd megnyitjuk, láthatjuk, hogy a CDR – igazából ZIP – állomány számos XML- és BMP-fájlt foglal magában – természetesen a legfontosabb riffData.cdr mellett. Ezek az XML-ek tartalmaznak minden kiegészítő információt, a kulcsszavaktól egészen a használt betűtípusokig, míg a BMP-kben tárolja a 256×256 pixeles indexképeket. Igen, indexképeket, ugyanis a program minden oldal előnézeti képét legenerálja, amelyeket azután a Vista Preview paneljében meg is tud jeleníteni – ahogyan az XML-ekből kinyert információk egy jelentős részét is.

 

De a CorelDRAW X4 nemcsak a Vista irányába tett ilyen jelentős lépést, hanem több más alkalmazás felé is. A program számos új fájlformátumot támogat, így egyebek mellett a Word 2007-et, a Publisher 2002–2007-et vagy az AutoCAD DXF és DWG formátumait, az R2.5-től egészen a 2007-es verziókig. De ami ezeknél valószínűleg sokaknak fontosabb: a nagy konkurens, az Adobe új állományaival, az Illustrator CS3 és a Photoshop CS3 fájljaival is igen jól elboldogul a CorelDRAW X4 és a PHOTO-PAINT X4. Mi több, nagyon komoly előrelépések történtek a PDF-állományok támogatása terén is. Egyrészt végre-valahára olyan PDF-eket is létrehozhatunk, amelyekben megmaradnak rajzaink rétegei, míg a megjegyzésekkel ellátott PDF-ek betöltésekor a kommentárok – egy új rétegre kerülve – szintén betöltődnek a CorelDRAW-ba.

 

cdx4_colormanagement.jpg

A színmenedzser ablakban immáron az Adobe CMM-et is választhatjuk „színmotornak”


A Corel és az Adobe programok együttműködésének egyik fő ütközőpontja a programok eltérő színkezelése volt – eddig. Ha ugyanis számítógépünkre korábban telepítettük az – Adobe honlapjáról ingyen letölthető – Adobe Color Management Module-t, azt a CorelDRAW X4 és a PHOTO-PAINT X4 színmenedzsereiben ugyanúgy kiválaszthatjuk „színmotorként”, mint korábban a Microsoft vagy a Kodak színkezelőit.


cdx4__layers.png
Objektumok és táblázatok

Azoknak a szívét fogja megdobogtatni az új verzió talán két leglátványosabb nóvuma, akik elsősorban kiadványszerkesztésre használják a CorelDRAW-t.

 

A rajzainkban található objektumok kezelésének egyik legfontosabb eleme már hosszú évek óta az objektumkezelő, azaz az Object Manager dokkoló, amely megszületése óta alig-alig változott. Eddig „kőbe vésett” volt, hogy ha létrehoztunk egy új réteget, akkor az minden oldalon létrejött. Ezentúl viszont dokumentumunk minden egyes oldalán eltérő rétegstruktúrát alakíthatunk ki! Természetesen megmaradnak továbbra is a mesterrétegek, amelyek tartalma minden oldalon megjelenik, de ezeket leszámítva minden oldalunkon eltérő rétegeket hozhatunk létre.

 

Aki dolgozott már olyan dokumentummal, amelyikben az igazítások miatt számos segédvonalat kellett használni, az nagyon tudja majd értékelni, hogy ezentúl külön segédvonalakat hozhat létre a mesteroldal Guides rétegén, és külön az egyes oldalak Guides rétegein – vagyis nem kell keresgélni, hogy akkor most melyik vonal melyik oldalhoz tartozik.

 

Másik fontos újdonság az interaktív táblák eszköz és a hozzá kapcsolódó funkciók. Négyzetekből álló rácsot eddig is létre tudtunk hozni a Graph Paper Toollal, ám azok létrejöttük után azonnal átalakultak téglalapok csoportjaivá. Az új rács hasonlóan működik, mint a szövegszerkesztők táblázatai: létrejöttük után továbbra is táblaként funkcionálva sorokat és oszlopokat tudunk beszúrni vagy törölni, cellákat vonhatunk össze, vagy pont ellenkezőleg, oszthatunk fel kisebb részekre. Az egyes cellákban azután vektoros vagy pixelgrafikus elemeket illeszthetünk be – amelyek kilógó részeit automatikusan kimaszkolja a cella –, vagy (jellemzően bekezdés)szövegekkel tölthetünk fel. Így sok esetben sokkal egyszerűbben és gyorsabban építhetjük fel oldalainkat.

 

Betűk és szövegek

A korábbi CorelDRAW-verziókban hiába tükröztük a bekezdésszövegeket akár vízszintesen, akár függőlegesen, a program legfeljebb 180 fokkal elforgatva volt hajlandó megjeleníteni a keretbe foglalt szövegeket. A CorelDRAW X4-ben ez is megváltozott, a fejlesztők egy régi adósságukat törlesztve végre lehetővé tették, hogy a szövegblokkokat akár vízszintesen, akár függőelegesen tükrözve is megjeleníthessük – még ha erre viszonylag ritkán is van szükség.

 

cdx4__quotes.jpg

Végre megadhatjuk, hogy milyen idézőjeleket szeretnénk használni szövegeinkben


A billentyűzeten nem található meg minden karakter, amelyre a szövegek bevitelekor szükségünk lehet. Néhány esetben természetesen a programok a segítségünkre sietnek, és például az „írógép stílusú” idézőjelek helyett automatikusan a megszokott macskakörmöket jelenítik meg. Azonban ezt a magyar szövegeknél a CorelDRAW esetében eddig csak a záró idézőjelnél használhattuk ki, a nyitó idézet ugyanis nálunk lent kezdődik, és nem fent, mint az angolszász nyelveknél. Ezt végre a Corelnél is megértették, és végre lehetőségünk nyílik arra, hogy megadjuk, milyen nyitó- és záró idézőjeleket szeretnénk használni szövegeinkben. Mi több, azt is külön megadhatjuk, hogy számok után ne akarjon macskakörmöt tenni, hiszen ott nagy valószínűség szerint nem a láb és a hüvelyk jelére lesz szükségünk.

 

A CorelDRAW X3 egyik fontos újdonsága volt, hogy a betűtípusok listáját megnyitva a fontcsaládok tagjait is megmutatta, így azonnal tudtuk, hogy az adott betűtípusból találunk-e a számítógépünkön félkövér vagy dőlt változatot, vagy sem. Az X4 még tovább lépett, és immáron „élővé” tették ezt a listát. Ez azt jelenti, hogy a – Microsoft Office 2007 alkalmazásaihoz hasonlóan – a betűtípusok vagy –méretek listájának egy-egy elemére ráállva azonnal láthatjuk, hogyan is néz(ne) ki szövegünk, ha kiválasztanánk az adott betűtípust vagy –méretet – anélkül, hogy tényleg ki kellene választanunk.

 

cdx4__jefftext.png

Szintén az előző verzióban a Format Text ablak tartalma átköltözött a Character Formatting és a Paragraph Formatting dokkolókba. Alapvetően ez nem is volt rossz ötlet, ám sokkal kényelemesebb lett volna, ha nem két, hanem egy dokkolóban találnánk meg minden olyan eszközt, amellyel szövegeink küllemét tudjuk változtatni. Rossz hír, hogy ezen sajnos az X4-ben sem változtattak, maradt a két dokkoló. Jó hír azonban, hogy e probléma néhány kreatív ember fantáziáját is megmozgatta, és a MacroMonster.com csapata, egészen pontosan Hendrik Wagenaar elkészítette azt az ingyenesen letölthető kiegészítőt (Jeff’s Text Docker, képünkön balra), amely a szövegek kezelésére szolgáló több mint kéttucatnyi eszközt egy áttekinthető dokkolón egyesíti.

 

A Print Merge már közel húsz éve a CorelDRAW egyik nagyon hasznos, mégis kevesek által ismert és méltányolt funkciója. Néhány apró finomításon átesett ugyan az évek során – például egyre több forrásból tudja összegyűjteni a kívánt adatokat –, de egy nagyon fontos korlátja mindig is volt ennek a modulnak: a végeredményt csak és kizárólag nyomtatón tudta megjeleníteni. Vagyis arra nem volt mód – csak mindenféle kerülő utakon és saját programokkal –, hogy a minta és az adatok összefésülése egy új dokumentumban jelenjen meg. De végre-valahára a Print Merge eszközsávon feltűnt egy nagyon fontos és hasznos újdonság, a Merge to New Document gomb, amelynek megnyomásakor a CorelDRAW létrehoz egy új dokumentumot, aminek annyi oldala lesz, ahány rekordja adatbázisunknak, és minden oldalon a sablon egy új példánya lesz látható a bemásolt adatokkal!

 

cdx4_printmerge.jpg

Egy gomb, amire régóta vártunk: összefésülés új dokumentumba


Legvégül a MyFonts.com oldal egy érdekes szolgáltatásának nagyon egyszerű használatát lehetővé tevő funkciót szeretnénk bemutatni. Sokszor előfordul, hogy akár képként, akár görbévé alakítva kapunk szövegeket, amelyeket nem tudunk anélkül reprodukálni, javítani, hogy ne ismernénk, milyen betűtípussal íródtak. A CorelDRAW X4-et használva nem kell mást tennünk, mint kiválasztani a Text -› WhatTheFont?! funkciót, körbekeríteni a kérdéses betűtípussal írt szöveg egy darabját, majd belekattintani a kijelölt területbe. A CorelDRAW – élő internetkapcsolat esetén – feltölti a kijelölt részből létrehozott bitképet a MyFonts.com megfelelő oldalára, ahol is a program még ellenőrzi, hogy jól ismerte-e fel a betűket, majd adatbázisában megkeresi az adott betűtípushoz leginkább hasonlító öt fontot – ha rálelünk közöttük az igazira, akár helyben meg is vásárolhatjuk.

 

Fotók és bitképek

Sajnos – ahogyan már verziók óta megszokhattuk – a Corel PHOTO-PAINT újdonságait nem lehet ilyen hosszan sorolni, de azért néhány érdekességgel ebben a programban is találkozhatunk.

 

cdx4__straighten.jpg

Az új Straighten Image ablakban egyenesíthetjük ki a megdőlt horizontokat


Ahogyan a Paint Shop Pro Photónál, a PHOTO-PAINT esetében is meg kellett oldani a RawShooter essentials kiesését, és nem meglepő módon a megoldás is hasonló lett – saját RAW-feldolgozó. A több mint 300 kamera formátumát ismerő modul legnagyobb pozitívuma, hogy egyáltalán van – de sem sebességben, sem tudásban nem veszi fel a versenyt a konkurens termékekkel.

 

cdx4__blackandwhite.jpg

Roncsolásmentesen” alakíthatjuk fekete-fehérré képeinket az új lencsékkel


Új funkciót mindössze egyet találunk a Corel PHOTO-PAINT X4-ben, a Straighten Image-et, amely ablakban a változtatható sűrűségű segédhálót használva tudjuk fotóinkat legfeljebb ±15 fokkal elfordítva egyenesbe állítani.

 

cdx4__tonecurve.png

A Tone Curve és az Image Adjustment Lab ablakokban hisztogram segíti a pontosabb beállításokat


Úgy tűnik, a Corel a bitmapek területén szeret apró lépésekben haladni. Ahogyan a PSPP-ben a 16 bites színmélységgel dolgozó funkciók és effektusok száma verzióról verzióra egy-kettővel bővül, úgy gyarapodnak a PHOTO-PAINT-ben azok a funkciók, amelyekben élő hisztogramokkal találkozhatunk. Az X4-ben az Image Adjustment Lab és a klasszikusnak mondható Tone Curve bővült ezzel az egyébként fontos kiegészítővel.

 

A képeket nem „roncsolva” módosító lencsék (vagyis más terminológiában a rétegstílusok) között négy újat találunk, amelyek közül kiemelkedik a Black and White szűrő. Ennek segítségével nagyon finoman hangolva alakíthatjuk át fotóinkat fekete-fehérré – anélkül, hogy közben magán a képen bármit is megváltoztatnánk.

 

 

Adatok
  • Vektoros illusztrációk, publikációk készítése (CorelDRAW X4)
  • Bitképek létrehozása, szerkesztése, RAW formátumú képek feldolgozása (Corel PHOTO-PAINT X4)
  • Bitképek vektorossá alakítása (Corel PowerTRACE X4)
  • Álló és mozgó képernyőmentések készítése (Corel CAPTURE X4)
  • Betűkészletek és betűcsomagok kezelése (Bitstream Font Navigator)
  • Vista alatti működés
  • Ár: 139 000 Ft (frissítés: 75 000 Ft)

 

 

Értékelés

Előny: oldalanként eltérő rétegstruktúra, precízebb PowerTRACE, Adobe Color Management Module használata, réteges PDF-ek létrehozása

Hátrány: kevés újdonság a PHOTO-PAINT-ben, nincsenek rétegcsoportok, nincs magyar helyesírás-ellenőrzés és elválasztás

 

Teljesítmény: 4,5

Szolgáltatás: 5

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.