Hirdetés

Hogyan indíts YouTube-csatornát?

|

Sokan azt hiszik, hogy a tartalomgyártók élete csak játék és mese, de a színfalak mögött nagyon máshogy néz ki az influencer élet. Megmutatjuk, hogyan érdemes elkezdeni, ha valaki videózásra adná a fejét.

Hirdetés

Legutóbbi cikkünkben már kitárgyaltuk, milyen szempontokat kell figyelembe vennie annak, aki podcastot szeretne indítani, hogy megossza a gondolatait a nagyvilággal. Ezúttal eggyel nagyobbat álmodunk, és az audioélményt megtoldjuk vizuálissal is. Azok a csatornák, amelyek a YouTube hőskora óta folyamatosan gyártanak minőségi tartalmat, mostanra több milliós követőbázisra tettek szert. Egyesek szerint ma már annyira telített a piac, hogy nincs is értelme belekezdeni, mert az ember csak elvész a videósok milliói között, azonban hétről hétre előfordul, hogy egy csatorna akár a tökéletes stratégiának, akár a véletlenek szerencsés összjátékának köszönhetően egyik pillanatról a másikra felfut.

Utóbbit persze nem lehet befolyásolni, bármikor történhet valami, ami rengeteg embert terel a csatornádra (például egy népszerű infuencer megemlít valamilyen felületen), vagy épp a mélybe rántja a statisztikai mutatókat (például változik a YouTube-algoritmus, és a tartalmad a korábban megszokott tömegnek csak a töredékéhez jut el). Ugyanakkor ha te magad mindent megteszel a siker érdekében, és beveted a legjobb trükköket, akkor megsokszorozódhatnak esélyeid.

Hirdetés

Egy 2020-as kimutatás szerint a föld lakosságának már több mint fele használja a közösségi médiát. A pandémia kirobbanása óta a felnőttek körében megduplázódott a közösségi felületeken töltött idő, az átlagosnál gyorsabban nyitottak az új platformok felé, a YouTube nézettségi óráinak száma pedig rohamosan nő. Az egymilliónál több feliratkozóval rendelkező csatornák mennyisége már 2018-ban megduplázódott az előző évhez képest, 2019 elejére pedig a platform átlépte a havi kétmilliárdos aktív felhasználói bázist. Jelenleg ez a világ második legnépszerűbb keresőmotorja. Úgyhogy bár igaz, hogy gombamód szaporodnak a csatornák, ezzel együtt több a potenciális néző is, és ha maradnak a trendek, a videómegosztó felfoghatatlanul naggyá nőheti ki magát a következő öt-tíz évben.

Ezért ha valaki most rászánja az idejét, akkor néhány év múlva jó eséllyel learathatja munkája gyümölcsét.

Ki fogja ezt nézni?

Mielőtt belevágnál, fontos, hogy meghatározd a célcsoportot, amelyikhez szólni akarsz. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen életkorú és érdeklődési körű embereknek szeretnél videókat készíteni, hiszen ha az érdeklődés felkeltése a cél, akkor hozzájuk kell igazítanod a tartalmat. Ha felmerül a kérdés, hogy milyen csatornát is csinálj, a legjobb olyat választanod, amilyet te magad is szívesen néznél. Ebből következően azokkal a témákkal foglalkozhatsz a videózás során, amelyek egyébként is érdekelnek téged, vagyis összekötöd a kellemeset a hasznossal, és minőség terén is rögtön van egy szint, amit meg akarsz ütni. Könnyebben megtalálod a közös hangot nézőiddel, amennyiben hasonló érdeklődési körű emberekről van szó. Ne indíts csak azért egy "Így neveld a tamagocsidat!" csatornát, mert az most nagyon pörög YouTube-on. Ha te nem élvezed a videózást, azt a nézők is észre fogják venni, és rövid időn belül más szórakozást keresnek majd.

Hozd létre a csatornát!

Ha van Google-fiókod, akkor jó eséllyel már YouTube-csatornád is van. Persze nem feltétlenül célszerű a személyes profilodat feláldozni erre, sokkal jobb, ha létrehozol egy külön csatornát. Ettől persze még futhat a saját neved alatt, de akárcsak a podcastok esetében, jobb ötlet egy frappáns névvel előállni. Valami olyasmivel, amiből könnyű arra következtetni, hogy milyen tartalommal is találkozik a kedves néző, de egyben nem szorít túl szűk korlátok közé, ha a későbbiekben bővítenéd portfóliódat. Amennyiben brandet építesz, vagy többen is kezelik a csatornát, ajánlott rögtön "business" fiókot választanod, mert ilyenkor nemcsak a saját e-mail-címeddel tudsz belépni, hanem másoknak is adhatsz szerkesztői jogosultságot. A legfontosabb beállításokat javasolt már a legelején elvégezni. Tölts fel profilképet és bannert, adj meg e-mail-címet elérhetőségként, és mellékelj egy rövid leírást, hogy aki a csatornádra téved, azonnal lássa, mivel is van dolga.

Belinkelheted a legfontosabb profiljaidat más közösségi oldalakról, ami azonban ennél is fontosabb, hogy a csatornát ellásd a megfelelő kulcsszavakkal, mivel a potenciális nézők így fognak a legkönnyebben megtalálni.

Tervezd meg a tartalmat!

Hétről hétre új videóval előállni nem egyszerű feladat. Persze előfordul, hogy a semmiből támad egy zseniális ötleted, és rögtön meg is valósítod a koncepciót, de sokkal jobb, ha már az elején hosszú távra tervezel, és összeszeded azokat a potenciális videókat, amelyeket mindenképp meg szeretnél csinálni. Ezt a listát aztán folyamatosan bővítgetheted, és ha görgeted magad előtt, mindig lesz mihez nyúlni akkor is, ha épp nem jut eszedbe semmi aktuális. Ne csinálj tartalmat csak azért, mert muszáj: ha kénytelen-kelletlen ülsz le a kamera elé, az meglátszik a végeredményen, ugyanakkor ha valami korábban jó ötletnek tűnt, azt jó eséllyel később is szívesen veszed majd fel.

Ha csak a saját szórakoztatásodra hozod létre a csatornát, akkor majdnem mindegy, miről készítesz tartalmat, ha azonban karrierlehetőségként, potenciális megélhetésként tekintesz a YouTube-ra, akkor jobban jársz, amennyiben niche témát választasz, amelyben sok a kiaknázatlan lehetőség. A YouTube tényleg egy hatalmas keresőmotor, a felhasználók 65 százaléka pedig nemcsak azért megy fel a platformra, mert van pár fölösleges órája, hanem azért, hogy választ kapjon a kérdéseire. A nézőt sok esetben egyáltalán nem érdekli, hogy ki beszél, sokkal fontosabb, hogy mit mond. Éppen ezért pörögnek nagyon a keresésoptimalizáláson átesett tartalmak, például a tesztek, vélemények. Amikor egy termékkel kapcsolatban vannak kérdéseink, meghallgatjuk mások beszámolóit a témában.

Talán még ennél is népszerűbbek a versus videók, amelyekben két hasonló terméket mérnek össze. Mindegy, hogy tévéről, túrabakancsról vagy fagyasztott zöldbabról van szó, sokan nem tudnak dönteni két hasonló termék között, ilyenkor pedig olyan videókat keresnek, amelyek készítője rászánta az időt, és összehasonlította őket, ezzel is megkönnyítve a döntést.

Videózni telefonnal?

Hogy milyen eszközökre van szükséged a forgatáshoz, az nagyban függ attól, hogy milyen tartalmat akarsz előállítani. Sokak szerint drága kamera nélkül nincs értelme belekezdeni, de meglepő módon nem a képminőség a legfontosabb. Egyrészt hiába forgatsz hiper-szuper 4K HDR-videót, a YouTube tömörítési algoritmusa úgyis rontani fog a minőségen, másrészt a nézett órák 50 százaléka egyébként is telefonról történik. Persze van olyan tartalom, aminek jót tesz, ha gyönyörű vágóképekkel van feldobva, de - talán sokak számára meglepő módon - a képminőség csak másodlagos, a legfontosabb, hogy rendben legyen a hang. Ha ugyanis nem érteni, amit mondunk, mert behallatszik a szomszéd köhögése is, zúg, sistereg a mikrofonunk, akkor azelőtt el fognak kapcsolni a nézők, hogy beköszöntünk volna.

Már egy középkategóriás telefon kamerájával is lehet minőségi felvételeket készíteni, egy mikrofont azonban semmiképp sem árt beszerezni. Tartalomtól függően ebben is szintén rengeteg lehetőséged van: dolgozhatsz kamerára szerelhető vagy valahol a frame-en kívül elhelyezhető puskamikrofonnal, hogy egyáltalán ne zavarjon be a képbe és a mozgásba, beszerezhetsz egy mikroportot, amit a ruhádra csíptethetsz, de ha csak egy asztalnál ülve készítesz talking head videókat, akkor egy asztali mikrofonnal is megoldhatod a hangrögzítést. Amennyiben a kamerádon nincs mikrofonbemenet, akkor egy külön rögzítőegységre, diktafonra (mint amilyen mondjuk a Zoom H1) vagy egy számítógépre is szükséged lesz a forgatásokhoz.

Erre is érvényes, ami a podcastokra, hogy lehet bármilyen profi mikrofonod, ha egy nagy, üres, parkettázott szobában próbálsz forgatni, a legjobb mikrofon is visszhangos felvételeket készít majd. Az egyenes felületeket megtörő bútorokkal, a hangot tompító szőnyegekkel és függönyökkel sokat javíthatsz a végeredményen.

Hogy milyen képet tudsz kinyerni a kamerádból, az nagyban függ a forgatási fényviszonyoktól. Ha egy sötét szobában ülsz, vagy pont mögötted tűz be a nap az ablakon, esetleg a legrosszabb szögből világító szobai csillárral próbálsz világítani, akkor az egymillió forintos kameráddal sem leszel képes igényes videókat készíteni. Ezzel szemben, ha pár alapelvet szem előtt tartva világítod meg magad vagy az alanyodat, akkor egy filléres telefonnal vagy webkamerával is nagyon látványos felvételeket készíthetsz. A kevés fény a kamerák legnagyobb ellensége, de nem kell telepakolni a stúdiót huszonhét RGB LED-lámpával és hatalmas reflektorokkal, akár pár ezer forintból is beszerezheted azokat a belépő szintű eszközöket, amelyekkel egy kezdő szettet meg tudsz világítani.

Vágó kerestetik

A videók megfelelő szerkesztése legalább olyan fontos, mint maga a nyersanyag. Vágóprogramból rengeteg létezik, az ingyenesen használható Davinci Resolve-tól az egyszerűbben kezelhető Sony Vegason át a profik által használt Adobe Premiere Próig. Utóbbinak nagy előnye, hogy végtelenül egyszerű az After Effectsből animációkat, a Photoshopból képeket átemelni a projektedbe, a havi előfizetési díj viszont elég busás.

A videók ideális hosszát nyilván a tartalom határozza meg. Ha eléred a YouTube-partnerséget, a 8 percnél hosszabb videókban extra reklámokat helyezhetsz el, de ne nyújtsd el csak ezért a videóidat, ha egyébként 3 percben is el tudod mesélni ugyanazt. Rengeteg ingyenes kurzus és videósorozat érhető el az interneten, ahol részletekbe menően megtanulhatsz vágni, és elsajátíthatod a legapróbb trükköket is, ami nagyon sokat dob a minőségen, de a legfontosabb, hogy kialakítsd a saját stílusodat. A legjobb, ha már a forgatás előtt kitalálod, hogyan akarod felépíteni a történetet, hiszen így nem fogsz fölösleges anyagokat leforgatni, de ne félj kivágni részeket, ha nem adnak hozzá a videóhoz. Lehet, hogy leforgattál 10 percnyi nagyon látványos anyagot egy drónnal a magasból, de ha nem ad hozzá a sztorihoz, megtöri a videó lendületét, fölöslegesen hosszúra nyújtja, unalmassá teszi az anyagot, akkor a nézőknek, és így közvetve neked is sokkal jobb lesz, ha csak annyit használsz belőle, amennyi indokolt.

A konzisztencia, a folyamatosság a legfontosabb. Nem kell napi videókat gyártani, de ha a nézők tudják, hogy hetente számíthatnak új videókra, akkor újra és újra vissza fognak nézni. A legtöbben iskola vagy főállás mellett, hobbiprojektként vágnak bele a videózásba, ezért fontos, hogy jól oszd be az idődet, és ne vállald túl magad, de azért törekedj arra, hogy rendszeres legyen a tartalom, mert ez fog egyre több nézőt bevonzani.

Vágj bele, mielőtt késznek érzed magad!

Persze bármennyit készülhetsz, tervezhetsz, tanulhatsz, mindig lesznek új kihívások, amelyekkel szembe kell nézned. Olyan dolgok, amelyekre nem gondolsz, legyenek azok technikai vagy személyes jellegűek. Van, aki nagyon jól beszél tömegek szeme láttára egy színpadon, de aztán lefagy a kamera előtt, mert egész egyszerűen nincs ebben gyakorlata. Vagy menet közben jön rá, hogy igazából nem is ezt és nem is így akarja csinálni. Éppen ezért sokat segít, ha alaposan átgondolod a dolgokat, a technikára szánt büdzsét, az időbeosztásodat és a tartalmi felépítést, de nem vársz a tökéletes pillanatra, hanem mihamarabb belevágsz. Lehet, hogy az első forgatás után már teljesen máshogy látod a koncepciót.

A félkész projekttel is bátran ülj le a kamera elé, nyomd meg a felvételgombot, és nézd meg, mi sül ki belőle, hol vannak a leggyengébb pontok. A későbbiekben pedig törekedj arra, hogy hétről hétre csak egy picivel jobb legyél. Elég mindig egyetlen dolgon javítani, legyen az a képminőség, a hang, a fényelés, a környezet, a történetmesélés vagy a szerkesztés, ha képes vagy folyamatosan fejlődni, azt látni és értékelni fogják a nézők is. Ne akarj tökéletesen kezdeni, de törekedj arra, hogy idővel minden hibát kiküszöbölj.

További hasznos cikkekre bukkanhatsz, ha beszerzed a 2021/06-os PC World magazint, amely mellé remek szoftverek és egy PC-s játék is jár ajándékba. 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.