Hirdetés

Így töröld a nem használt felhasználói fiókjaid



|

Egy átlagos felhasználónak 80-nál is több felhasználói fiókja van. Talán nem meglepő, hogy ezek között bőven akad olyan is, amire már semmi szükség, és ezeket a biztonság miatt is érdemes törölni.

Hirdetés

Az alapprobléma a levegőben lógó fiókokkal az, hogy személes adatok köthetők hozzájuk, és sosem tudni, hogy egyik vagy másik szolgáltató mennyire vigyáz a rá bízott információkra. Százmilliós adatszivárgás is, kétszázmilliós adatszivárgás ott - ugye nem kell tovább ecsetelni, hogy miről beszélünk.

Az alapvető gond egyébként az, hogy a felhasználók többsége mindenhol ugyanazt az e-mail/jelszó párost használja belépéshez - ebben az esetben pedig elég feltörni egy utolsó kis fórum rendszerét ahhoz, hogy a személyes adatainkkal mindenhova bejuthassanak a hackerek. Rosszabb esetben akár az online bankba is, de épp elég az is, ha csak a Facebookon tud valaki garázdálkodni a nevükben.

Törölni kell tehát - a gond csak az, hogy a nem használt felhasználói fiókokra nehéz emlékezni, fejből felsorolni az összeset pedig egyenesen lehetetlen. Pedig biztos, hogy mindenkinek rengeteg ilyenje van! Manapság minden online boltban regisztrálni kell, a fórumok többsége is csak belépést követően használható, a randi oldalakon (sajnos) alap a kamuprofil, máskor pedig a letöltéshez kell adatokat megadni - pillanatok alatt terem pár extra felhasználói fiók a szekrényben. Most megmutatjuk, hogyan lehet megkeresni ezeket a legegyszerűbben.

Hirdetés

Elfeledett fiókok megkeresése

Ahhoz, hogy törölni tudjuk egy fiókot, emlékezni is kell rá; ha ez nem megy fejből, akkor szerencsére van néhány trükk, ami segíthet.

Ha vagyunk annyira pedánsak, hogy minden regisztrációt vezetünk (akár papíron, akár digitális füzetben), akkor máris nyert ügyünk van; a lista alapján egész könnyen kiszúrható és kiszórható minden olyan fiók, amit már nem használunk.

Ha nincs listánk, akkor a böngésző saját jelszókezelőjét vagy a külön telepített jelszókezelőt nézzük át; ezek nemcsak a belépési adatokat gyűjtik, hanem azt is megmondják, hogy az adott információk melyik site-on használtuk. A böngészők jelszókezelőjét a menüben kell megkeresni; vagy a Beállítások panelben közvetlenül, vagy a Fiókbeállításokon belül találjuk meg.

Ne feledjük, hogy sok weboldalra a Facebook, Google vagy Apple (stb.) azonosítóval is be tudunk lépni; így ezeknél a szolgáltatóknál is megnézhetjük, hogy milyen szolgáltatásokat használtunk. (Apple: Beállítások | Jelszavak, Facebook: Beállítások | Alkalmazások és webhelyek, Google: Beállítások | Biztonság | Bejelentkezés más webhelyeken.)

Ha nem használunk semmilyen jelszókezelőt, akkor marad az utolsó, leginkább időigényes módszer: a levelek átnézése. Amit egyébként akkor is megtehetünk, ha jelszókezelőt használunk, ártani nem árt ugyanis.

Itt abból kell kiindulni, hogy a legtöbb esetben a fiók létrehozásához egy megerősítő e-mailt is kapunk, vagy ha ilyenre nincs is szükség, üdvözlő üzenet azért szokott érkezni. Használjuk a keresőt, és nézzük meg, hogy milyen találatokat kapunk a "regisztráció" "registration" "felhasználói fiók" "account" kulcsszavakra.

Jelszó visszaállítása

Könnyen előfordulhat, hogy a több éve nem használt fiók jelszavát már nem tudjuk; ebben az esetben használjuk az adott weboldalon a jelszó visszaállítása funkciót! Ennek az az egyetlen hátránya, hogy a dolog csak akkor működik, ha valódi e-mail címet adtunk meg - és azt még mindig elérjük. Ha a jelszó visszaállítására nincs lehetőség, akkor fordulhatunk közvetlenül a weboldal üzemeltetőjéhez is, de eredményre csak akkor számítsunk, ha hitelt érdemlően tudjuk bizonyítani, hogy a fiók a miénk.

A weboldal üzemeltetők az e-mail változást, mint indok, általában elfogadják, de ha például álnevet (is) használtunk, akkor nincs sok esélyünk.

Adatok törlése

Ha megvan a jelszó, kezdődhet a törlés! Szándékosan nem fióktörlést írtunk, hogy miért, azt mondjuk is mindjárt. De persze a legjobb az, ha az adott platformon teljes egészében tudjuk törölni a fiókot. Sajnos a szolgáltatóknak ez nem érdeke, így van, hogy alaposan megnehezítik a dolgunkat.

Többek között a Facebooknál is rendkívül hosszú a procedúra… Egyébként a GDRP szabályozás értelmében minden, az EU-ban elérhető szolgáltatónál jogunk van a fiók és a rólunk tárolt személyes adatok törlését kérni, de sok sikert kívánunk annak, aki mindezt egy kínai webshopon szeretné bevasalni.

A fiók törléséhez általános útmutató sajnos nincs, mert minden platform más és más rendszert használ - általánosságban annyit mondhatunk, hogy a törlést a felhasználói fiókhoz kapcsolódó beállításoknál vagy az adatvédelmi beállításoknál érdemes keresni.

Kicsit időigényes mindent átnézni, de jobb verziót nem tudunk. Ha nincs meg a fióktörlés, akkor nézzük meg az adott oldalon a kérdések és válaszok szekciót, hátha sikerrel járunk. Egy Google keresés is könnyen segíthet, vagy akár még arra is van lehetőség, hogy a törlést közvetlenül a szolgáltató ügyfélszolgálatán vagy közösségi felületeinek egyikén kérjük - már, ha léteznek ilyenek.

Amennyiben egyetlen, fenti módszer sem vezet eredményre, akkor B-tervként változtassuk meg az összes tárolt személyes adatunkat - beleértve a postai címünket, a telefonszámunkat, az e-mail címünket és a jelszót is - egy kitalált információra, így legalább a fiók nem lesz hozzánk köthető többé.

Az új e-mail cím lehet egy direkt, erre a célra létrehozott másodlagos fiók, vagy eldobható e-mail cím is (pl. temp-mail.org), a telefonszám pedig virtuális (pl. https://sms24.me/en/). Mindenképp fontos, hogy működő legyen a cím (és adott esetben a telefonszám) hiszen a változtatás a legtöbb esetben visszaigazoláshoz kötött.

Megelőzés

Hogy ne essünk újra ugyanebbe a csapdába, abban segíthetnek az alábbi trükkök:

  • ahol csak lehet Facebook vagy Google fiókkal lépjünk be; így mindig lesz lista arról, hogy milyen szolgáltatásokat használtunk. Alternatívaképpen vezessünk Excel táblát (a jelszót nem muszáj beírni, de a felhasználói nevet mindenképpen véssük be!)
  • ahol csak lehet, belépés nélkül vásároljunk és így is használjunk online szolgáltatásokat! Ha mégis kell regisztráció, de tudjuk, hogy a fiókra jó eséllyel csak egyszer lesz szükség, akkor hozzunk létre egy másodlagos e-mail címet, amit aztán később is használhatjuk majd a "futottak még" jellegű fiókokhoz. Alternatív megoldás az is, ha eldobható e-mail címet használunk, ez viszont online vásárlásnál nem biztos, hogy jó opció, mert elképzelhető, hogy számlát például csak az e-mail címre tudnak küldeni nekünk, és akadhat probléma a rendeléssel is - erről szintén e-mailt kaphatunk.
  • további általános szabály, hogy mindig csak a legszükségesebb adatokat adjuk meg!
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.